Volvo 850 T5 + rica chip

Gestart door Robertjuhh, 19-09-2004 19:25:16

Vorige topic - Volgende topic

mathh

Wat is een reverse IC ????
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Johann

Citaat van: Ludo op 20-09-2004 18:52:27
Citaat van: Johann op 20-09-2004 13:48:55
Men wil immers hard gaan zonder de consequenties van meer en beter onderhoud te willen dragen.
welk onderhoud komt er méér bij kijken?.

Meer frequent, iets vaker olie wisselen dan aanbevolen, beter checken van de delen o.a. slangen en onsteking. Iets vaker plugjes wisselen. Vergeet de remmen niet.. ::)

s©ub@

Citaat van: mathh op 21-09-2004 08:26:45
Wat is een reverse IC ????

@mathh
reverse IC oftewel Reverse InterCooler Piping.
vanaf 95 heeft volvo de loop van de slangen van de intercooler gewijzigd; voor 95  was de afstand die lucht af moest leggen korter (dus kouder) maar volvo besloot om die afgelegde weg wat langer te maken zodat in koude landen de wagens beter liepen geloof ik...

optisch is dat makkelijk te herkennen:

dit is reverse

en dit is het na '95 systeem

zoals je ziet zit er bij het "nieuwe"  systeem een paar bochtjes meer in het systeem...

voordeel van het "oude" systeem is dus dat de lucht kouder is en de wagen net iets sneller en feller reageert.
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

M a r c

men had in hele koude landen problemen met vastvriezende gaskleppen, dat is de reden waarom men naar het 'langere sysyteem' is gegaan. Het oude korte systeem geeft dus meer rendement.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

mathh

Ik kan het niet zo goed zien, maar in de eerste foto lijkt het erop dat de IC returnleiding van de linkervoorkant van de auto komt. Betekent dit dat de IC nu omgekeerd gebruikt wordt?
Uitgaand van het behoud van dezelfde IC in- en uitgang zie ik bij mijzelf niet zoveel winst onder de kap, behalve ipv twee 90graden bochten nu twee 45 graden bochten  ?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

s©ub@

ff uit het hoofd; dus ik zou me kunnen vergissen, maar bij het oude systeem, gezien van de bovenkant intercooler, loopt de buis naar de bovenzijde turbo en dan via de onderzijde van de ic naar het gasklephuis. bij het nieuwe model loopt de buis vanaf de turbo onder het gasklephuis door naar de IC en vanaf de bovenzijde IC loopt de buis aan de voorzijde van het blok naar het gasklephuis.

de loop van de ic-buizen bij het nieuwe systeem

en hier

een schematische tekening van het oude systeem; ff bij marc op zijn site "geleend" ;)

ik hoop dat dit wat voor je verduidelijkt?
de benodigde slangen voor het nieuwe systeem

mathh

thx scuba, vwb de foto's is eea duidelijker. Of het bij mij onder de kap precies zo uitziet moet ik nog effe nakijken.
Misschien iets om tijdens de sleuteldag over te bomen ::)

BartT5R

Citaat van: mathh op 21-09-2004 12:58:38
thx scuba, vwb de foto's is eea duidelijker. Of het bij mij onder de kap precies zo uitziet moet ik nog effe nakijken.
Misschien iets om tijdens de sleuteldag over te bomen ::)

Kun je het meteen zien in het echt ;D
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

M a r c

Citaat van: mathh op 21-09-2004 11:35:42
Ik kan het niet zo goed zien, maar in de eerste foto lijkt het erop dat de IC returnleiding van de linkervoorkant van de auto komt. Betekent dit dat de IC nu omgekeerd gebruikt wordt?
Uitgaand van het behoud van dezelfde IC in- en uitgang zie ik bij mijzelf niet zoveel winst onder de kap, behalve ipv twee 90graden bochten nu twee 45 graden bochten  ?

Het scheelt toch best heel veel. Het nieuwe systeem gaat vanaf de turbo over de motor, dan langs de motor helemaal naar beneden de intercooler in (dat zijn 5 bochten), dan komt ie boven er weer uit en gaat ie (met 3 bochten) aan de slang aan de gasklep.

Het oude en betere systeem gaat vanaf de turbo over de motor boven in de intercooler (3 bochten) en onder eruit en (in 2 bochten) aan de gasklep.

Dus: veel minder bochten en het traject is véél korter.

info@europeantuning.nl

Rad

Hee Scuba, ik mis je nieuwe luchtfilter op de foto's!! ;)

s©ub@

klopt... zijn oude foto's ;)

mathh

Mijn systeem ziet er inderdaad ook zo uit. Heb alleen net geconstateerd dat er al aan de auto gehobbied is: Er zit een Heico "modifiziertes steuergerät" in gemonteerd. Nu maar eens uitzoeken wat dat inhoudt en wat dat voor impact op mijn plannen heeft.
Klopt die ene thread toch nog waarin staat dat alle Duitse auto's al gechipt zijn. ;)

Entuscan

Citaat van: mathh op 22-09-2004 08:07:18
Er zit een Heico "modifiziertes steuergerät" in gemonteerd.

Heico chiptuning is dat, stickertje zit waarschijnlijk op de zwarte doos links in't motorcompartiment (nog voor het koelvloeistof reservoir)

Wat dat inhoud lees je best Hier in de pdf van heico
292pk en 395nm, het is eigenlijk gewoon een TME chipje maar shhhttt ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rad

Even een vraag: moet je er na het chippen altijd 98 octaan in gooien?

M a r c

Citaat van: Rad op 22-09-2004 23:14:55
Even een vraag: moet je er na het chippen altijd 98 octaan in gooien?

Ja.  Uiteraard loopt ie op 95 octaan ook, maar de ontsteking zal eerder gaan verlaten om detoneren te voorkomen, je gaat dan vermogen inleveren. Tank je 98 dan ligt de pingelgrens hoger en blijft de ontsteking langer op "scherp" staan. Dus meer vermogen.

info@europeantuning.nl