Volvo 850 T5 + rica chip

Gestart door Robertjuhh, 19-09-2004 19:25:16

Vorige topic - Volgende topic

Robertjuhh

Hallo! Ik heb een volvo 850 T5 en een V40 T4 beide in orginele staat maar ik zit eraan te denken ze bij RICA te laten chippen (304pk om 235pk).. Gaat het brandstofverbruik dan omlaag? En hoe zit het met de prestaties, duidelijk merkbaar?? Iemand cijfertjes??? Groeten Robertjan
.....en hard!

JCviggen

Citaat van: Robertjuhh op 19-09-2004 19:25:16
Hallo! Ik heb een volvo 850 T5 en een V40 T4 beide in orginele staat maar ik zit eraan te denken ze bij RICA te laten chippen (304pk om 235pk).. Gaat het brandstofverbruik dan omlaag? En hoe zit het met de prestaties, duidelijk merkbaar?? Iemand cijfertjes??? Groeten Robertjan

304 zullen er niet echt uit komen met enkel chip...als alles in orde is (turbo in goede conditie, geen lekken in slangen) kan je hopen op tussen 270 en 280 pk aan de motor. Koppel gaat ook wel heel lekker omhoog.
Brandstofverbruik omlaag...misschien een heeeel klein beetje. Merk er zelf weinig van, maar let er ook niet echt op. Prestaties merk je écht wel :)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Robertjuhh

bij www.rica.nl staat dat je 304pk krijgt..??
.....en hard!

JCviggen

Citaat van: Robertjuhh op 19-09-2004 19:37:24
bij www.rica.nl staat dat je 304pk krijgt..??

daar gaan we weer ;)
Je moet maar ns ff de search gebruiken en wat lezen over chiptuning...
je krijgt met enkel een chip géén 304 pk als je de wagen laat meten op een rollenbank. Als je er een 3" downpipe en sportuitlaat onder gooit kom je al een eind verder, maar als je echt 300 aan de motor wil heb je veelal een grotere turbo nodig...de 15G is niet je dat. Het kàn misschien wel maar dan moet je toch het laatste uit je turbo melken hoor ;) Met een 16T kan het best.

Heb zelf ook een 850 met enkel Rica chip...zeer mooie verbetering, maar 304 is echt te hoog gegrepen. Dat is zo'n beetje algemeen bekend wel. Komen steeds nogal controversiele discussies van, of het nu ethisch verantwoord is dat Rica (en anderen trouwens!) meer pk's beloven dan je krijgt met enkel chip... BSR belooft geloof ik ook iets van een 290...ook érg optimistisch. Diegene die rond de 275 beloven zitten er waarschijnlijk het dichtst bij.

Er is onderling trouwens niet zo erg veel verschil tussen de chips...sommige zijn wat agressiever dan anderen, maar het zal denk ik nooit 10 pk schelen bij enkel chiptuning tussen chips onderling.

BartT5R

Ik heb een Et chip, en alhoewel die in principe een pak duurder is dan de Rica kan je een deal sluiten, zij leveren ook nog ander materiaal dan enkel de chip.
Wat het voordeel is is dat je eigen ecu geherprogrammeerd wordt en je dus geen andere chip krijgt, dus daar kan je ook al geen problemen mee krijgen.

Ik zou iedereen een chiptuning aanraden, maakt niet uit waar het is, als je een gekend bedrijf neemt zitten ze ongeveer allemaal op dezelfde lijn, kan je zien in de vermogensmetingen.

Ik heb wel het probleem dat ik dat extra koppel nu ook gebruik en dus is mijn verbruik er niet beter op geworden, maar aan dezelfde snelheid misschien wel, vergeet ook niet dat het verslavend werkt zo'n tuning.

Maar geloof niet in die 304pk, dat is een leugen.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Robertjuhh

Bedankt voor jullie reacties! 275pk lijkt me ook een hele verbetering:) Maar hoe is de acceleratie is cijfers? Normaal zo'n 7,5sec van 0-100 en van 0-200???

Nog even een andere vraag. Dit is nu mn 2e 850 T5 maar kwa prestaties verschillen ze enorm van elkaar.. Je voelt het en je ziet het op de drukmeter van de turbo. Waar hoort de drukmeter te staan en wara staat hij met een chip? De T5 die ik nu heb blaast tot iets over het midden maar de oude tot 3/4 van de meter...... Vreemd. Misschien kan iemand mij hier meer over vertellen?
.....en hard!

mehn

Citaat van: Robertjuhh op 20-09-2004 08:36:16
Waar hoort de drukmeter te staan en wara staat hij met een chip

Standaard gaat de meter ongeveer halverwege het witte gedeelte, dus eigenlijk 3/4 van totale bereik.
Ik heb wel eens gechipte T5's gezien, waar dan ook een andere turbo en downpipe opzit, die met gemak het witte gedeelte van de meter ruimschoots verlaten  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BartT5R

Gechipt zit de meter aan het randje van het witte vlak.
Qua acceleratietijden kan ik je niks zeggen, dat is voor mij ook van ondergeschikt belang, je voelt gewoon dat ie veeel sterker is en vooral soepeler, je hoeft hem niet meer te planken om snel te gaan.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Entuscan

Hey Robertjuhh

Eerst en vooral over de PK's. Iedere tuner haalt zijn opgegeven pk's hoor. Daar mag je zeker van zijn.
ALLEEEN, en nu komt het: het is bijna onmogelijk om de opgegeven pk's met mekaar te vergelijken :(

Reden:
Bijna alle tuners gebruiken andere omrekeningsfactoren van wielpk's (de gemeten pk's) naar krukas pk's.
Zo wordt op 1 plaats een wagen met 200 wiel pk's omgerekend naar 225 tal pk's, en op een andere plaats dezelfde wagen naar 240pk.

Ik heb wat hernemingstijden van de BSR website geplukt (acceleratie maakt voor zweedse tuners minder uit)

Citeer
V70 T5 99 251hp / 355Nm

299hp / 427Nm      Orig.     Step 1  %
80-120km/h gear: 3    4.8    3.8    21%
80-140km/h gear: 4    9.5    7.9    17%
100-150km/h gear: 4    8.9    7.0    21%

302hp / 432Nm      Orig.     Step 2  %
80-120km/h gear: 3    4.8    3.7    23%
80-140km/h gear: 4    9.5    7.8    18%
100-150km/h gear: 4    8.9    6.9    22%   

322hp / 455Nm      Orig.    Step 3    %
80-120km/h gear: 3    4.8    3.5    27%
80-140km/h gear: 4    9.5    7.6    20%
100-150km/h gear: 4    8.9    6.7    25%

V70 T5 98 240hp / 330Nm

294hp / 430Nm      Orig.     Step 1  %
80-120km/h gear: 3    5.1    4.3    16%
80-140km/h gear: 4    11.5    8.4    27%
100-150km/h gear: 4    9.6    7.3    24%

298hp / 435Nm       Orig.     Step 2  %
80-120km/h gear: 3     5.1     4.1     20%
80-140km/h gear: 4    11.5    8.0    30%
100-150km/h gear: 4    9.6    7.0    27%

Step 3: 315hp / 450Nm maar geen metingen

Step 1 = alleen Chip en betere luchtfilter (da's altijd nodig bij een chip)
Step 2 = step 1 + betere uitlaat
Step 3 = step 2 + andere downpipe.

Al met al een heel verschil.

Mijn perceptie op de verschillende tuners;
De Zweedse tuners (TME en BSR) zijn meer gericht op midrange power en daar veel koppel maken. Wat wil zeggen ietsje braver onderin, alles open in't midden en ietsje braver vanboven.
Rica tuning begint al vroeger met meer vermogen en bouwt op naar boven toe met het maximaal vermogen hoog in de toeren.

Natuurlijk is dit een ietsje overdreven weergave van me, maar het geeft denk ik redelijk goed het beeld weer.

Wel valt op da op een "oudere" motor (850T5 en '98 70T5 schelen zich niet zoveel kwa design dacht alleen in turbo) veel meer baat heeft bij een betere luchtlijn (uitlaat en downpipe) als een nieuwere 99 & up motor.
Zit volgens mij in het feit dat een '99 blok een veel betere flow heeft.
Volgens een amerikaanse tuner/tester heeft een geported en polished 98 blok nog steeds slechtere flow als een standaard 99 blok.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

JCviggen

Citaat van: Entuscan op 20-09-2004 10:18:28
Ik heb wat hernemingstijden van de BSR website geplukt (acceleratie maakt voor zweedse tuners minder uit)

Citeer
V70 T5 98 240hp / 330Nm

294hp / 430Nm      Orig.     Step 1  %
80-120km/h gear: 3    5.1    4.3    16%
80-140km/h gear: 4    11.5    8.4    27%
100-150km/h gear: 4    9.6    7.3    24%

De Zweedse tuners (TME en BSR) zijn meer gericht op midrange power en daar veel koppel maken. Wat wil zeggen ietsje braver onderin, alles open in't midden en ietsje braver vanboven.
Rica tuning begint al vroeger met meer vermogen en bouwt op naar boven toe met het maximaal vermogen hoog in de toeren.

kan best! Maar mijn T-5R met enkel Rica chip doet het van 80-120 toch beter als deze cijfers... ik heb 3.9s in 3e. Die 2 andere weet ik niet zo meteen. 80-140 in 3e is in ieder geval 6.3s voor mij.

M a r c

Citaat van: Entuscan op 20-09-2004 10:18:28

Niet helemaal waar. TME heeft software die linear de turbodruk opbouwt. Hij begint onderin redelijk rustig en bouwt de druk op naar maximaal toerental, doet dit echter vrij gestaag waardoor de standaard turbo op een T5 niet al té snel buiten adem raakt, ook de warmtehuishouding blijft beter omdat de aangezogen lucht niet te snel opwarmt waardoor de ontsteking weer zou gaan verlaten. Al met al hou je dan een motor die trekt over het hele toerenbereik. Zou je al erg veel turbodruk hebben bij een laag toerental dan gaat dat ten koste van het vermogen bij +5000 toeren en voelt ie dus bovenin "sloom" aan. Je kunt alleen de turbodruk verder opvoeren bij lagere toerentallen als je de warmtehuishouding beter onder controle hebt; denk dan aan een grotere intercooler of waterinjectie.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JCviggen

Citaat van: MH op 20-09-2004 12:56:22

Niet helemaal waar. TME heeft software die linear de turbodruk opbouwt. Hij begint onderin redelijk rustig en bouwt de druk op naar maximaal toerental, doet dit echter vrij gestaag waardoor de standaard turbo op een T5 niet al té snel buiten adem raakt, ook de warmtehuishouding blijft beter omdat de aangezogen lucht niet te snel opwarmt waardoor de ontsteking weer zou gaan verlaten. Al met al hou je dan een motor die trekt over het hele toerenbereik. Zou je al erg veel turbodruk hebben bij een laag toerental dan gaat dat ten koste van het vermogen bij +5000 toeren en voelt ie dus bovenin "sloom" aan. Je kunt alleen de turbodruk verder opvoeren bij lagere toerentallen als je de warmtehuishouding beter onder controle hebt; denk dan aan een grotere intercooler of waterinjectie.

Merk ik inderdaad goed met m'n chip en iets strakkere wastegate actuator (1.5 omw. erbij).
Hij knalt er als gek in van 3000 tot 4500~5000 daarna voelt het aan alsof het "op" is. Hoewel de acceleratie erg goed door gaat tot tegen de begrenzer @ 6700...

baxie

Citeerkan best! Maar mijn T-5R met enkel Rica chip doet het van 80-120 toch beter als deze cijfers... ik heb 3.9s in 3e. Die 2 andere weet ik niet zo meteen. 80-140 in 3e is in ieder geval 6.3s voor mij.

Ik zelf heb een t5 uit 1994 met een TME "chip" en K&N en haal ook de 3,7/3,9 sec. van 80-120 in zijn 3 ;D. Dus veel verschil onderling zit er niet tussen de "tuners". Wat me vooral opvalt na het "chippen'' is het harde afblazen van de turbo! super 8)

Johann

Alleen als je software vanaf de bron krijgt zoals in Marc z'n geval van TME of SCT of in andere gevallen van RICA kun je iets zinnigs zeggen over het werkelijke karakter van de tuning.
Zelfs dan is het de vraag of het "on the fly" tuning is of eventueel van een andere auto.
Vooral de laatste twee jaar ofzo heeft men er bij RICA toch meer een handje van om een auto toch even op de rollenbank te zetten. Dit omdat zelfs ook bij nieuwe auto's de vlieger van "standaard tuning" niet helemaal op gaat.
Ik heb er wel een paar voorbeelden van kunnen zien. O.a een T5 automaat die gewoon dik 465-470 Nm aan koppel deed maar uiteindelijk maar iets van 260 PK haalde t.o.v. de oorspronkellijk 247 pk standaard gemeten zonder duidelijke reden waarom.
Na aapassing van de software deed de auto wel wat ie moest doen.
Mijn 850 KLPD deed 275 pk op de bank bij RICA met alleen een chip die van 1998 was. Er is toen een nieuwere versie van de tuning in gezet en toen liep ie aanmerkelijk sterker. Tel bij de rollenbank resultaten rustig een PK of 8-10 op als je de straat situatie wilt weten. Ga de IC maar koelen tot bedrijfstemperatuur en je ziet dit verschil terug.
Steeds vaker zie je dat er een chip versie in een auto komt die pas ervoor op de rollenbank nog getest is met een vrijwel identieke setup. Dit dan in plaats van de zogenaamde standaard tuning.
Probleem is gewoon dat de auto's niet nieuw meer zijn. De staat van veel van deze motoren en randgebeuren is dubieus te noemen.
Men wil immers hard gaan zonder de consequenties van meer en beter onderhoud te willen dragen.
Ik weet uit eigen ervaring dat een nieuwe '97 T5 met chip gewoon hard gaat.
Pak je dezelfde auto met 2 ton op de klok dan is de ervaring compleet anders.
Pak je daarna een nieuw model V70 of een S60 met tuning dan krijg je helemaal niet meer die indruk dat de auto zoveel vermogen heeft.
Verder zit er in de tuning nogal wat verschil. De laatste versie van BSR op de R was voor een moderne auto gewoon slecht te noemen. Veel beveiligingen waren dusdanig aangepast dat ze een reeel gevaar voor motorschade konden vormen, al helemaal met de bewezen wetenschap dat de motor op detoneren stond in sommige situaties. Een aspect welke je in de RICA software niet tegenkomt. Ook had BSR het koppel in de lagere toeren omlaag gehaald om de overgang in de hogere toeren sterker te laten voelen.
Ik moet zeggen, de auto voelde goed maar de cijfers gaven duidelijk aan dat de winst minimaal was. Er is mij pas geleden ter ore gekomen dat de TME software van de 2004 R vrijwel identiek is aan die van BSR. Of dat waar is zullen we nooit zeker weten denk ik. Wel weet ik dat van de RICA software voor de nieuwe R vrijwel geen versie gelijk is. Elke keer zijn er wel weer kleine aanpassingen omdat de software voor deze auto heel erg complex is en vaak per auto ander gedrag te zien is. Qua hardware zit deze auto aan z'n max.
Kijk je naar het aantal verschillende uitlaten en turbo's welke standaard op de volledige 800 serie te krijgen waren dan is het ook niet vreemd dat de ene auto niet doet wat de andere wel doet of andersom..

Marc z'n verhaal over drukopbouw is helemaal waar. Er zijn echter maar weinig mensen die dit zo willen en ook begrijpen waarom een auto met zo'n opzet over het algemeen betere prestaties neerzet. Veel druk ineens geeft gewoon een heel sterk gevoel van vermogen. Dat het vermogen daarna gaat inzakken is wat veel mensen geeneens echt merken. Pas als je twee auto's naast elkaar zet kun je zien dat uiteindelijk de vloeiend afgestelde auto de snellere is.
Voor korte hernemingen en de huidige verkeerssituaties zou meer koppel in lage toeren wel de leukere oplossing zijn, je hebt immers toch geen ruimte meer op eens goed door te halen.
Persoonlijk vraag ik mij dan wel af wat de verdere zin van tuning dan is. Je hebt die toeren tot je beschikking tot het rode gebied of daar voorbij, maak er dan ook gebruik van.
Mijn 850 bijvoorbeeld haalt z'n wielvermogen in een vrijwel rechte lijn tot de begrenzer waar 't ineens afgelopen is. De motor is naar mijn mening nu te oud om nog op een hoger toerental te zetten.

Verder is het zo dat je op straat altijd in elk toerental bij een herneming veel vermogen voorhanden hebt. Veel meer dan een 1500-6500 rollenbank resultaat laat zien. Dit omdat je met een koel inlaat traject van
start gaat in deze situaties. De staat van de turbo, IC (en de olie daarin..), vacuum, ontsteking, roet aanslag in de motor etc. zal dan bepalen over hoeveel toeren je dit ideale beeld vast kunt houden.
Voor de meten is weten mensen onder ons, zet maar een temperatuur meter op je inlaatspruitstuk. Alles boven de 55 graden is al een reeel verlies (Alles boven de 38 graden is al theoretisch verlies.). In het geval van de nieuwe R gaat de software bij vanaf 45 graden al ingrijpen.
Op een rollenbank zie je soms temperaturen van 70 tot 90(!) graden, de rollenbank operator had dan al gas moeten liften.

BartT5R

Citaat van: Ludo op 20-09-2004 15:26:28
Citaat van: Johann op 20-09-2004 13:48:55
...Marc z'n verhaal over drukopbouw is helemaal waar. Er zijn echter maar weinig mensen die dit zo willen en ook begrijpen waarom een auto met zo'n opzet over het algemeen betere prestaties neerzet...

BartT5R, heb je dit gelezen?  
dat doet de jouwe precies zo, goed advies geweest hé.  ;D

Wat zou ik toch zonder Ludo doen he??????? ;D

Maar het is ook zo, let op, voor ik weer naar m'n voeten krijg van de mod's dat ik reclame maak,
Ik ken gelukkig nog wel wat van een auto uit mijn studietijd hoewel ik er later niets meer mee heb gedaan (behalve nu met de 850), maar als er 1 ding is wat een motor en alle bewegende delen pijn kan doen is het een koppelpiek.

Ik wou een tuning die meer souplesse bood, niet te zenuwachtig was en veilig voor motor en onderdelen, daarom dat ik ook een K&N heb gestoken, de reverse IC en de 3" DP, ik wil de zaken niet oververhitten in de kortste keren.

Maar als je echt wil tunen, reken dan op 1.000 à 1.500 euro, dit geeft waarschijnlijk niet zo gek veel meer aan PK's als enkel een chip, maar zou je auto ook heel moeten houden.

Ik ga niet in discussie over wie, wat en waar, maar tune met je verstand, niet met je hart of je geldbeugel, goedkoop zou wel eens duurkoop kunnen worden.