Slechte rechtuitstabiliteit, weet iemand de oorzaak

Gestart door koekdoosopwielen, 09-11-2012 14:42:22

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Al veel gekke dingen gehoord hier. Maar dit is wel bizar: twee verschillende bandhoogten! Kunnen we voortaan bij zulke problemen ook nog vragen: is de bandhoogte rondom wel gelijk?  ???
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Hans Duiven

Citaat van: koekdoosopwielen op 09-11-2012 14:42:22
Allen,

Ik heb een V70 classic 2.4 bouwjaar 2000.

De auto is zeer zijwindgevoelig en ik moet continue bijsturen bij snelheden boven de 90 km pu terwijl ik gewoon rechtdoor rij. Dit past niet bij een auto in het hogere segment.

Ik heb ook nog een Fiat Barchetta, een Saab 900 en een Toyota Previa. Deze gaan allen gewoon lekker rechtdoor bij normaal windsnelheden zonder dat ik continue hoef te corigeren. Ik heb hiervoor een V70 tdi gehad en dit was ook een fijne en stabiele snelwegcruiser.

Wat werkt er wel:
* De auto trilt niet. Het onderstel is uitgelijnd en de bandjes zijn gewoon rond.
* Als ik het stuur loslaat (als het niet waait en er geen overig verkeer is) gaat de auto netjes rechtdoor.
* Bij heftig remmen gaat de auto ook gewoon rechtdoor (uiteraard tot hij stopt)
* Het stuurhuis is 6 maanden geleden vervangen.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt.

Heb je ook wat speling in het stuur?
Ik had de binnenste stuurkogels versleten.

koekdoosopwielen

Net een stukje 180km/u (het is zondagochtend) gereden op een winderige open vlakte. Alle problemen zijn opgelost, lekker weer met 1 handje aan het stuur.

De bandenhoogte was blijkaar niet de oorzaak maar mijn auto heeft al 320.000 km achter de kiezen. Alle onderdelen van het onderstel zullen dus wel op een bepaalde manier op elkaar ingesleten zijn. Als je er dan opeens een hogere band op monteert (Volvo dealer van de vorige eigenaar?) verworden kleine intolleranties van het onderstel tot zeer irritant weggedrag.

Hans: ik heb net gelukkig geen speling op het stuur kunnen constateren.

Bedankt voor alle input. Nu de laatste 2 ergernissen oplossen namelijk niet werkende airbags en een niet werkende cv.

Turbobiker

De Tussenpaus

koekdoosopwielen

Goede vraag, maar gelukkig een eenvoudig (schadevrij) antwoord.
Het lampje in het dashbord brand en dan werken alle airbags niet (althans dat staat op het forum).

Het is een auto van MY2000 met een bestuurderstoel (ivm rugklachten) van een V70 van MY1997.
Nu is het electronische circuit (MY1997 had geen electronische airbags) onderbroken doordat de stoel niet is aangesloten op het systeem. Ik heb alle threads van het forum al doorgespit.

De weerstandjes werken niet en de Volvo garage wil niet repareren (iets van aansprakelijkheid) en de oude stoel komt er niet meer in (rugklachten).

Oplossing is de rest van interieur ook vervangen door een interieur van MY1997 (ziet er dan weer netjs uit) en de electronica uit de MY2000 stoelen halen en deze dan maar onder de stoelen van het nieuwe oude interieur leggen.

Is niet netjes maar altijd beter als helemaal geen airbags.

Sbv

andere weerstandjes nemen. Met het vervangen van de rest van het interieur blijf je airbag lampje houden
Volvo dealer gaat uiteraard niet dit soort zaken maken.
Ombouw zal je niet meevallen daar de afmetingen van de stoelairbags anders zijn in de verschillende modeljaren. Het is niet alleen electronica, maar ook de airbag zelf overzetten

Is nieuw zit schuim en rugleuning een idee voor de originele stoel ?

855-Champagne

Kan je niet iets van de oude elektronica aansluiten zodat ie de airbag ziet.

Sbv

Citaat van: 855-Champagne op 24-12-2012 11:57:56
Kan je niet iets van de oude elektronica aansluiten zodat ie de airbag ziet.
Nee compleet anders

koekdoosopwielen

Ik had eigenlijk gedacht om de "goede"  stoel te fileren en om alle electronische delen die erin zitten (met de airbag) onder mijn "nieuwe-oude" stoel te leggen.

Ik begrijp volledig dat dit geen wenselijk situatie is (een airbag hoort niet onder je stoel) maar het alternatief is dat ik helemaal geen airbags heb en dat is helemaal niet goed.

Een andere weerstand; ik heb ooit een exemplaar besteld via een link op het forum, dit zou toch goed moeten zijn. Het bleek echter niet te werken.

Sbv

Er zit verschil in de afmetingen van beide airbags. Ik heb ooit het idee gehad om dat te doen bij de ombouw van een interieur. Dat was echter andersom, 99-er stoelen in een 97-er V70.

Misschien dan toch andere weerstandjes proberen.

2 forumleden waarvan ik zeker weet dat het goed gegaan is met andere weerstanden
Elianmars heeft ermee gereden
Hiker heeft ermee gereden en nog steeds trouwens

Alternatief is ect een fatsoenlijke stoel, bijv een ASS die op maat gemaakt wordt. Die zijn gewoon met zij airbag verkrijgbaar.
Eventueel kan je ook bijv eens contact opnemen met ASS aangaande juiste weerstand

Justin-850

En dat is je nooit opgevallen? :P

Haha, mooi dat het is opgelost voor het grootste deel! :D

Veel rijplezier verder!

grijzev70tdi

Citaat van: koekdoosopwielen op 23-12-2012 12:47:17
Net een stukje 180km/u (het is zondagochtend) gereden op een winderige open vlakte. Alle problemen zijn opgelost, lekker weer met 1 handje aan het stuur.

Handig.... Dan zul je de airbags nog wel eens nodig hebben... Maar goed, das off-topic gelul
Grolsch, het klinkt al lekkerder

V70geRwin

Citaat van: grijzev70tdi op 25-12-2012 17:35:28
Citaat van: koekdoosopwielen op 23-12-2012 12:47:17

Handig.... Dan zul je de airbags nog wel eens nodig hebben... Maar goed, das off-topic gelul

180 is wandeltempo, en als ik een paar biertjes op heb minstens een hand op de vangrail duzz  :evil:

razorx

Even een heel kort tipje. Staat los van de oorspronkelijke vraagstelling, maar maakt oplossen van stabiliteits problemen zo veel simpeler:
Hoe je een bocht in gaat wordt bij onze wagens bepaalt door de voorkant. Er uit komen is zaak voor de achterkant. Ik zeg het als simpele vuistregel. Meer niet. ;)

elianmars

Citaat van: Sbv op 24-12-2012 13:55:57
Er zit verschil in de afmetingen van beide airbags. Ik heb ooit het idee gehad om dat te doen bij de ombouw van een interieur. Dat was echter andersom, 99-er stoelen in een 97-er V70.

Misschien dan toch andere weerstandjes proberen.

2 forumleden waarvan ik zeker weet dat het goed gegaan is met andere weerstanden
Elianmars heeft ermee gereden
Hiker heeft ermee gereden en nog steeds trouwens

Bij Richard (knoopie) ook geen foutmelding meer, na montage van weerstanden.
Volgens mij is het trouwens niet waar dat de rest van de airbags niet zou werken, als er een foutmelding is.

Wat ik al eerder aangegeven heb, zit de juiste gordelsluiting weer gemonteerd (die met een extra kabeltje eraan)? Als die niet gemonteerd is, blijft de foutmelding ook bestaan.