Blackstone 854R Automatic-freak

Gestart door Automatic-freak, 12-11-2012 22:26:22

Vorige topic - Volgende topic

Automatic-freak

Aangezien ik nu voor de tweede keer in bezit ben gekomen van dezelfde 850R lijkt het me leuk om daarvan de ontwikkelingen bij te gaan houden.

Betreft een 850R die ik in 2010 van de tweede eigenaar (via dit forum) heb gekocht in de buurt van Leiden.
Auto heeft zijn eerste jaren de meeste kilometers gemaakt, tweede eigenaar heeft hem gekocht met ongeveer 240dkm in 2004 (hij is van 1996  ;) ). Ik heb hem in 2010 van hem overgenomen met ongeveer 320dkm.

Nadat ik er een jaar mee had gereden was het voor ons aan de orde om één van de Volvo's te verkopen; hadden nl. ook nog een S60. Mijn vriendin vond deze nl. te groot om te parkeren in de stad waar ze werkt & wou graag een kleiner auto-tje ... verder liep het qua kosten eigenlijk ook wel een beetje uit de hand  :eusa_whistle:

Dus beide auto's te koop gezet aangezien ik ook wel aan de S60 gehecht was; onder het motto "we zien wel welke het eerste verkocht wordt"  :angel:
Meeste belangstelling was er voor de 850, die dan ook vrij snel verkocht werd via dit forum .. sommige weten wel aan wie .. staat nl. ook wel een blogje van op !!

Blijkbaar was deze persoon er snel klaar mee en is hij na het nodige vervangen van een serie onderdelen; pakkingen, distributie, waterpomp en andere zaken; weer verkocht aan een ander forumlid  ;)

Toen ik een tijdje terug daar achter kwam dat hij tussentijds verkocht was, ben ik diegene eens gaan benaderen via een persoonlijk berichtje aangezien ik nieuwsgierig was wat hij ermee van plan was.
Daarop kreeg ik al snel de uitnodiging om maar eens te komen kijken en rijden met 'mijn oude 850R', hij was nl verkocht aan iemand die redelijk dichtbij woonde ... dat leek mij niet direct een goed plan aangezien ik hem dan vast weer terug zou willen kopen en ik daar niet direct het budget voor zou hebben  :eusa_drool: :eusa_doh:

Toen ik hem een paar weken terug weer benaderde kreeg ik als antwoord dat hij hem wel zou willen verkopen, aangezien hij toch liever een handgeschakelde wou hebben en aan het overwegen was om deze om te bouwen naar handgeschakeld. Aangezien ik dat jammer zou vinden, toch nog eens wat over en weer gemaild en een keer wezen kijken en handelen ... daar kwamen we niet direct uit, maar een week bedenktijd van beide kanten en we konden dusdanig bij elkaar komen dat dit toch na beide tevredenheid afgerond kon worden !!

Mvg Erik

Automatic-freak

Zo de eerste keer gekocht ... daarna gepoetst ...

Automatic-freak

Samen met de S60 destijds ...

Heb dus idd mijn oude auto terug gekocht.

Gelukkig is de auto in het verleden veelvuldig onderhouden, hebben mijn voorgangers er ook weer redelijk wat aan gedaan; dus ik hoop dat ik nog even vooruit kan zonder al teveel extra kosten !!

Jammer genoeg had ik al wel na een paar dagen een homokineet-rubber gescheurd waardoor en veel vet binnen in de velg en op de remklauw zichtbaar werd.

Dus de eerste zaterdag naar de Volvo-dealer om een nieuw rubber te kopen. Tot mijn verbazing hadden ze die niet op voorraad, maar lag hij wel bij een dealer een half uur verderop. Toen ik aangaf dat ik liever niet met de 850R daar naartoe zou willen gaan ivm de kapotte hoes; kreeg ik de sleutels van de DEMO-S60 in mijn handen gedrukt met de mededeling dat de brandstof wel voor mijn kosten zouden zijn  ;D

Dus hoes opgehaald en daarna deze vervangen; gelijk de bij aankoop mee geleverde draagarmen er onder gezet (ik was toch al bezig).

Verder heb ik ondertussen ook weer wat lampjes vervangen; de automaataanduiding-verlichting, lampje in de armsteun, lampjes derde remlicht spoiler. Tevens nieuwe naafdopjes, nieuwe asbak (niet meer aanwezig bij aankoop). Trekhaak weer zwart gemaakt, uitlaatsierstuk gepoetst, groene aanslag bij de voorste knipperlichten verwijderd, alcantara geschoren, etc ...  ::)

850 R

wauwie, ziet eruit dat ik een nieuw maatje heb. ben zelf trots eigenaar van een blackstone 854R handbak met beige interieur
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

Automatic-freak

Foto's op de dag van omruilen.

Vet in de velgen na een aantal dagen ...

Nieuwe ashoes en draagarm ...

Trekhaak

Lampjes

Helaas linkerdorpelkap ooit gesneuveld ... maar een keer een andere in Blackstone zoeken ...

Op de zaak met een spuitklusje voor komende week op de achtergrond  ;)

mvg Erik

Automatic-freak

Zeker al wat zaken gedaan, maar wat dat betreft ben ik soms 'te' precies met auto's ... vanavond ook een setje winterbanden opgehaald. Die moeten op de Volans komen, maar dan moeten die natuurlijk wel eerst opnieuw gespoten worden !! Hopelijk krijg ik dat deze week nog voor elkaar ... ;-)

Nu op zoek naar een linkerdorpelkap in BS, afdekkap afneembare trekhaak & eigenlijk wil ik ook nog wel een setje nieuwe koplampen en knipperlichten voor de 'heldere' blik .. etc .. etc .. etc ..

De handgeschakelde 850R met beige interieur had ik ook al over gelezen (vader 1e eigenaar, ja toch !?)

mvg Erik

Automatic-freak

Ondertussen zijn er bij de vorige eigenaar ook Nivomats onder geplaatst, echter nivelleren (mooi actueel woord) deze de auto tijdens het rijden vrij ver omhoog, na mijn mening wat te hoog.
Heb het idee dat het nivo's zijn van een V70(r) & dat deze daarom (te) hoog wordt opgepompt !?

Nu heb ik er wel van die verlagingsbussen bij gekregen, echter als de auto nu een tijdje stilstaat dan staat hij supermooi vlak; lijkt mij als ik dan die verlagingsbussen plaats dat hij dan te laag komt te staan in ruststand; dus daar moet ik nog even over nadenken ...

850 R

Citaat van: Automatic-freak op 12-11-2012 23:08:33

De handgeschakelde 850R met beige interieur had ik ook al over gelezen (vader 1e eigenaar, ja toch !?)

mvg Erik

jazeker, officieel gezien is hij nogsteeds van mijn vader, qua papierwerk en alles. maar hij is nu van mij, al het onderhoud, stalling en verzorging word door mij gedaan en betaald. dus eigenlijk nu 2e eigenaar maar 1e familie ;)
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

850 R

hoe zit het eigenlijk met upgrades? ik zal vast wel ergens overheen gelezen hebben, maar heeft hij upgrades? zoals bijv veerpootbrug of chiptuning of iets dergelijks?

Automatic-freak

Hij heeft een 'Fasttech-chip & had een 'dikkere' uitlaat ... alleen is de uitlaat er na overleg onderuit gehaald voordat ik hem terugkreeg; hij wou de uitlaat graag houden en er zat mij iets te veel 'geluid' in ;-)

Automatic-freak

Vandaag weer een kleine update ... schrik niet, normaal wil je je 850 niet zó aantreffen !!  :eusa_eh:

Gelukkig is het om 'iets' te doen wat ik al in 2010 had willen/moeten doen ...  :police:

Helaas bleek na demontage van de banden; dat één van de banden een lange scheur heeft bij de overgang van de wang naar het profiel (aan de binnenzijde) van een cm of 15  :eusa_wall: :o

Gelukkig was het de bedoeling om nu de winterbanden op deze velgen te zetten, volgend voorjaar maar eens zien of ik er nog een ander setje bijkoop; bv. Volans of Titans (of andere leuke velgen bv. 18inch).

Verder twijfel ik nog om de Nivomats er onderuit te halen ivm verschil in hoogte tussen rijden en (een tijdje) stilstaan; vlak na het rijden staat hij echt met de achterkant omhoog en als hij een tijdje stil heeft gestaan zakt hij vrij ver door.
Heb er wel verlagingsbussen bij gekregen voor die Nivomats (2cm), maar dan zakt hij in stilstand nog verder in volgens mij !!
Deze Nivomats zijn er onder gezet door de vorige eigenaar, ben er bang voor dat ze van een stationcar (855 of V70) komen en dat hij daardoor onder het rijden hoger gaat staan dan normaal voor een sedan !?
Wie heeft hier ervaring mee ??

mvg Erik

t_w

Citaat van: Automatic-freak op 15-11-2012 20:15:01

Helaas bleek na demontage van de banden; dat één van de banden een lange scheur heeft bij de overgang van de wang naar het profiel (aan de binnenzijde) van een cm of 15  :eusa_wall: :o

Welke positie, links / rechts voor?
Heb je daar toevallig een foto van of is de band al weg?

big ben

Tuut-Tuut dat is snel  :o, werk je bij een spuiter oid??

850 R

wow, ik vind ze wel een erg spiegelende lak hebben, houd meer van die semi gloss die er standaard op zit, maar man wat strak gedaan, en ook de kleur spot on... weet je toevallig welke kleurcode oid

Automatic-freak

Citaat van: t_w op 15-11-2012 21:50:23
Citaat van: Automatic-freak op 15-11-2012 20:15:01

Helaas bleek na demontage van de banden; dat één van de banden een lange scheur heeft bij de overgang van de wang naar het profiel (aan de binnenzijde) van een cm of 15  :eusa_wall: :o

Welke positie, links / rechts voor?
Heb je daar toevallig een foto van of is de band al weg?

R.v.band ... heb de band nog liggen, krijg het alleen niet scherp op de foto ;-(

Hoezo wil je dit graag weten ??