Enorme druk op koelvloeistof systeem ?

Gestart door morrie, 14-11-2012 23:13:44

Vorige topic - Volgende topic

MVeldhuis

Maar een motor die stiekum gewoon vreselijk aan de kook is kan je op het verkeerde spoor zetten mbt flinke druk in de slangen.
Hou daar rekening mee.

morrie

MVeldhuis , hoe bedoel je dat zo . stiekum aan de kook ?

Midicijnman

Bij mijn vorige V70 is de kachelradiator gesprongen omdat er een verkeerde thermostaat was gemonteerd. Ook daar had ik een enorme druk op de leidingen staan. Gelukkig was de koppakking nog heel daarna. Maar tijdens het rijden ineens een flinke knal en gloeiend hete stoom over je voeten is wel even schrikken. Al je ramen beslaan ook in een halve seconde. Nu wil ik niemand bang maken, maar die thermostaat zou ik eens goed onder de loep nemen...

BBS

Misschien het koelwater traject eens goed doorspoelen -een paar keer in ieders geval- want het kan zijn dat de vorige eigenaar er een "pil" in gegooit heeft en dat daardoor iets verstopt zit?
En inderdaad de thermostaat en dop vervangen.
Volvoloos....

scania164

Een scheur in het blok heeft toch niks met druk opbouw te maken...
probeer eerst andere dop....
Water pomp geen verdachte?
Als deze bv een over zijn as draaid krijg je ook druk door hitte

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

jacques1967

Heb zelf meegemaakt bij een v70 xc 2.5 turbo (2001) ,als gevolg van zo.n scheurtje in het blok . Elke keer bij het uitzetten van de motor werden er liters koelvloeistof eruit geperst en tijdens het draaien van de motor was er dan sprake van extreme drukopbouw in het koelsysteem. Heb overigens wel eens gehoord van een of andere klep (niet de thermostaat) die zou blijven hangen en soortgelijke storingen laat zien echter ik heb die klep niet gevonden en de auto is indertijd zo ingeruild.

Piere

Interessant topic dit, onze XC heeft ongeveer hetzelfde.

Citaat van: jacques1967 op 16-11-2012 13:24:05
Heb overigens wel eens gehoord van een of andere klep (niet de thermostaat) die zou blijven hangen en soortgelijke storingen laat zien echter ik heb die klep niet gevonden en de auto is indertijd zo ingeruild.

Behalve de thermostaat zit er geen klep in onze koelsystemen. Bij sommige auto's heb je wel kleppen om de KVS al dan niet naar je kachelradiator te sturen, maar bij ons stroomt dat constant.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

morrie

Nou vandaag even bezig geweest

Vanmorgen eerst bij estate services een koelvloeistof test gedaan , en jawel hoor de vloeistof werd geel dus uitlaat gassen erdoorheen
Nou de vraag hoe of wat , onderweg daar naar toe eerste keer rook onder de motorkap weg temp was verder goed , natuurlijk meteen aan de kant en het liep tussen de dop en reservoir uit ( tis hooguit 20 min rijden daarheen )
Naja daar natuurlijk ook weer gehoord dat de koppen en blokken bij deze types vaak stuk gaan , naja natuurlijk nog blijer van geworden en opkopen als sloopauto was ook een optie vanwege de opties

Nou later op de brug kijken waar de olielekkage van kwam , dit werd ook al nogal een raadsel
Alles onderop was nat , krukas keeringen waren het niet , olieretour leiding ook niet waar ik op hoopte , wel zagen we dat er bij de nokkenas sensor wat olie weg lekte tussen de keering door dus die meteen vervangen
En na een tijdje speurwerk bleek ook dat er olie aan de bovenkant achter de kap van de distributieriemkap komt , hier heb ik nog niet verder naar gekeken vanwege tijdgebrek ( doe het zelf garage die dicht ging :( )

daarna weer ff rondje gedaan en meteen een nieuwe koelvloeistof dop gehaald bij nordicar een originele ipv van dat imitatie ding kan er echter niet slechter op worden , dat we daar stopte weer rook onder de motorkap vandaan piste het weer tussen de dop vandaan
Na het vervangen van de dop lekt ie er niet meer door druk was wel even hoog als je in de slangen kneep

Daarna maar even gegeten , waarop ik me bedacht wat als ik die thermostaat eens nakijk ( ja ik weet het was al meerdere keren gezegt maar eigenlijk niks mee gedaan vanwege het koppakking verhaal )
Die er dus uitgehaald vanavond en uitgelaten , en wat blijkt de druk is een stuk minder nu kan ik die dikke slang en vinger diepte indrukken zoals genoemt werd  en als het echt moet met veel moeite de slang samen knijpen ( echt veel moeite )
En wat me ook opvalt is dat de kachel een heel stuk heter wordt zo , was voorheen altijd beetje lauw tegen warm en met een beetje mazzel bijna heet , maar nu wordt ie echt loeiheet de kachel op standje max en de temp blijft ook gewoon op de normale stand staan
Heb de thermostaat daarna natuurlijk ook getest en hij doet het wel maar vanaf 96 graden waarop deze ongeveer 6 mm opengaat , weet niet of dit normaal is heb de temp gemeten met een multimeter in kokend water

Nou begrijp ik ook wel dat dit niet de oplossing is en er meer aan de hand is , maar zo kan ik wel kleine stukjes in de buurt blijven rijden
Ben nu wel aan het twijfelen , zal ik er een ander blok in zetten waar ik niks vanaf weet of deze kop eraf schroeven en dan de boel goed controleren  en dan evt een andere kop erop met nieuwe koppakking etc ?

Wat is wijsheid , ja meeste denken dat auto weg andere ervoor terug , of je hebt de auto net gekocht terug met dat ding
Ik heb de auto voor weinig gekocht , dus dat er wat aan mankeerde mocht duidelijk zijn maar zo groot had ik niet overzien

Maar nu heb ik eindelijk iets wat ik wil , en ja heb er wel een beetje kijk op en handig genoeg om zelf wat te doen ( zit zelf in brommers dus auto's zijn niet mijn vak) maar desaltemin wil ik deze auto weg doen

Enige probleem is ff waar ik ff die kop eraf kan trekken want doe dat liever rustig aan als ik dat bij de doe het zelf garage de auto een paar dagen laat staan kost dat meteen weer een vermogen ivb met stalling en voor de deur vind ik ook weer zo slordig

dus ja tot voor nu mijn verslag...

Hans Duiven

Jammer.

Maar ik zou de auto terugbrengen. Punt.
Dat hebben ze gewoon geweten. U is gen***d.

Succes met de afwikkeling.
Er is voor weinig geld tegenwoordig echt wel wat Volvo-leuks te vinden!

morrie

Hans ,

Auto terug brengen is geen optie , was een particuliere koop
Achteraf net als in uw pm had de vorige eigenaar dit geweten , omdat ik de auto op zondag kocht  en er dus geen overschijving mogelijk was heb ik dus een soort van contract ondertekend heb waarbij ik dus geen enkele mogelijk heb tot garantie
En evengoed we praten hier niet over duizenden euro's dus dan ga ik daar als niet eens moeilijk over doen , voor het zelfde geld had ik wss een fiat punto kunnen kopen

dus ja , mag duidelijk zijn ik wil toch wel naar de kop en onderblok kijken , nu maar eens kijken waar

)()()sT

Ik zou er gelijk een T-5 blok in leggen dan....
Succes met je besluit!

scania164

hoi

@ dirk ..    Ik begrijp niet hoe er druk opbouw ontstaat als er een scheur naar buiten is.
Is dit door oplopen van temp.?
Groetjes chris

)()()sT

Die "scheur in het blok" bij de 2.5T is vaak een minuscuul scheurtje in de cilinderbus (vaak 2-3) waardoor je dus carterdruk in het koelwater krijgt, rondom je bussen zit het blok immers gevuld met water.

Een scheur in de blokwand naar buiten, dat heb ik bij de T-5 motor van m'n 850. Daar kon ik dus wel bij warme motor m'n slangen geheel indrukken doordat ie dus druk verloor naar (echt) buiten.

scania164

o ok :D  nu snap ik het!
Dank je joost!
Nu begrijp ik de reactie van dirk ook ;)