Lambdasensor geeft raar signaal

Gestart door Lampje, 18-11-2012 22:18:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lampje

Yits en ik zijn vanochtend aan de slag gegaan met het uitlezen van de Lambdawaarde, onbelast.

Blijkt dat na starten op benzine, dat hij een redelijk goede sinus afgeeft, die pas gaat veranderen naar een foute waarde indien je 2.500 toeren gaat draaien en het gas ineens er af gooit.

Dan stort het signaal in en gaat een beetje op een A/F grafiek lijken.



Ter vergelijk het signaal van zijn 10-klepper er naast. Die werkt natuurlijk op een ander, veel hoger voltage, maar bij gas los stort die niet in.

Nu is dus verklaard dat hij gaat stotteren bij deellast, maar nu is nog niet verklaard waar deze storing vandaan komt.

Voor de duidelijkheid, de sensor is hagelnieuw en origineel van Bosch. Storingsbeeld is nog steeds exáct het zelfde als met de oude sensor, die nu ergens in een prullenbak ligt (jammer!)



We hebben de computers nog even losgehad en de draden daar onder visueel gecontroleerd op schade. Alles zag er gelukkig nog goed uit.

Wie weet er waarom dat signaal instort bij gas los? :eusa_think:

KIM

Bij gas los wordt niet langer ingespoten.
Je krijgt dus alleen maar lucht in je uitlaat. De lambdasensor geeft spanning af wanneer het uitlaatgas zuurstofarm (=rijk) is.

Wits Yits je dat niet te vertellen?

Lampje

#2
Maar zijn 10V doet dat niet, zie 2e plaatje. Waarom niet?

Het platte signaal gaat plat door, ook als niemand met het gas speelt. Vervolgens na 1 minuut met rust laten komt ineens de sinusgolf terug.

Oh ja, voor ik 't vergeet, foutcode 1-1-1 op alle groepen, om het nog wat duidelijker te maken ;D

razorx

Citaat van: KIM op 18-11-2012 22:20:34
Bij gas los wordt niet langer ingespoten.
Je krijgt dus alleen maar lucht in je uitlaat. De lambdasensor geeft spanning af wanneer het uitlaatgas zuurstofarm (=rijk) is.

Wits Yits je dat niet te vertellen?
Dat was het niet helemaal:
Na een gas los, ok Fenix is anders dan Motronics. Was er bij mijn roffel een continue en directe correctie. Bij Frank (Lampje) duurde het meer dan een tiental seconden voordat de lambda waarde weer schommelde. Regelmatig zagen we dat de waarde op een willekeurig niveau bleef hangen.
Statistisch gezien verdenk ik de ECU niet. Bijna militaire kwaliteit.

Het is jammer dat het beroerde out moment van de sonde niet zichtbaar is.

KIM

Hangt wel af van de situatie.
Heb je vanaf hetzelfde toerental geregistreerd; heb je het tijdens rijden gemeten? Etc.

Het kan ook inspuitstrategie zijn van Volvo om een 10V te laten blijven inspuiten bij decelereren. Mij is opgevallen dat bij mijn auto het heel lang duurt voordat er brandstofafschakeling plaatsvindt (afgaande op de info op de boordcomputer).

Zit de sensor op dezelfde plek?

razorx

@Frank: Laat als je wil even de foute plaatjes zien. Nee niet met die dames. ;)

Lampje

Die platte lijn staat voor 20 seconden stationairdraaien. Die had allang weer moeten golven, niet?

KIM

Het verhaal van het platte signaal doet een beetje denken aan de werking van de sensor, wanneer deze achter de kat is geplaatst.
Het langdurige laag wordt dan veroorzaakt door de zuurstofopslagcapaciteit van de kat.

Qua strategie is het een beetje appels en peren vergelijken: Een auto met MAF is in staat veel nauwkeuriger te regelen dan een auto met MAP.

KIM

Voor mooi zou je eigenlijk de Fueltrim waardes erbij moeten zien.

razorx

Klopt Kornelis.
Alleen waren er momenten dat de lambda sonde (vrij nieuw), een doorlopend constante output gaf met willekeurige waarde. Daarnaast de beruchte onnodige piekjes en dalletjes in het signaal. Om die reden is de lambda sonde voor mij, ondanks haar nieuwheid een hoofdverdachte. Het is een duur onderdeel, vandaar het even doorkletsen. ;)

Lampje

Hier komen de foto's:



De rest is onderweg vanuit de iPhone, even geduld...

razorx

#11
@Kornelis: Zeg maar de zelfde ruis die we bij jou zagen plus een regelmatig terugkeren naar een constante willekeurige waarde.
Vreemder was dat het motor management op 1-1-1 bleef qua foutcodes.

KIM

En de uitlaat?
Nog een lekkage gevonden? Want ook een dergelijke reactie zou best het gevolg kunnen zijn van een uitlaatlek.

De sensor kun je evt los testen met behulp van een gasbrander. Indien op temperatuur, zal de sensor in de vlam richting 0,8 - 0,9 V moeten gaan en buiten de vlam naar 0 V. Of is dit zo'n 5V sensor?

KIM

Nog even over de foutcode: Na resetten kan het wel even duren voordat de fout terugkomt.
Storingen mbt fuel trim volgen een integrator patroon en bouwen dus langzaamaan op.

razorx

Ik wacht even de pic's van Frank af. Voor mij is het beeld overtuigend genoeg, maar ik ben geen heilige. ;)