Chip advies gevraagd...

Gestart door Arnie82, 22-11-2012 13:23:30

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

Nu de blaadjes van de bomen vallen en de winter in aantocht is ben ik me eens aan het inlezen voor komend voorjaar... Het kriebelt toch een beetje om de T5 in de lente een chip kuurtje te geven.

Ik merk alleen dat er veel opties en bedrijven zijn waar men dit op het forum laat doen. (ET, Fasttech, RICA, BSR etc.)

Doel van de chip in eerste instantie is om een prettig rijdende "daily" te krijgen/houden. Iets sterker onderin toeren, het verbruik bij normale snelheden moet gelijk blijven of wat beter worden en het mag niet conflicteren met het LPG. (en uiteraard sneller in het algemeen :D)

De auto heeft nu zo'n 218.000km gedraaid en staat sinds een paar maanden op Vialle LPI. (Boertien Wezep)

Even een foto van de motorruimte in huidige status...

Nu ben ik dus benieuwd wat ervarings deskundigen mij kunnen aanraden. Welk bedrijf en merk bijvoorbeeld en of er nog zaken zijn waar op gelet moet worden ivbm de LPI install. Wat zijn tevens de prijzen waar je een beetje rekening moet houden als je de auto netjes wil laten chippen?

Nogmaals... Ik zit nu een beetje in de oriënterende fase (ben überhaupt nog niet zeker of ik de auto laat chippen) waarin alle adviezen meer dan welkom zijn... ::)  
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

)()()sT

De reguliere chippers zijn allemaal wel goed hoor, enkel een chip is geen raket-technologie ;)
Zelf ben ik bij Fasttech geweest en meer dan tevreden weg gegaan.
Ik zou zelf wel eens lekker laten rollen op benzine en gas.

Je gasinstallatie is in principe al voorbereid zie ik, dus dat zal geen probleem zijn.

MVeldhuis

Lekker naar Gunnar en voor de helft van het geld een chippie scoren. Laat hem wel even goed op afr letten ivm je gasinstallatie.

Arnie82

Na eea aan leeswerk gedaan te hebben zie ik inderdaad in Fasttech wel een goede tunert voor mijn situatie... Kan iemand vertellen of ik mijn gevoel gerust kan gaan volgen?? ;D
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

V70 classic

Alle bekende adressen leveren wel goed werk.
Wat meer toe doet is waar woon je.
Ik zit in Roosendaal bv en kan dan kiezen tussen  Rica en ET.
Het is ET geworden ivm mijn spec wensen.

Je kunt nu ver gaan zoeken maar als je eens terug moet rijdt je dat pokke stuk 2 keer.
Want de software is misschien wel goed maar als jou stage 0 niet goed blijkt kunnen ze geen goede service bieden.
Verder is de duurdere software vaak wat verfijnder.
Maar of jij er dat geld voor over hebt kan enkel jij beslissen.
Want die peekaas krijg je overal dat maakt elkaar niet veel.
Grts 
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

)()()sT

Citaat van: Arnie82 op 23-11-2012 11:55:31
Na eea aan leeswerk gedaan te hebben zie ik inderdaad in Fasttech wel een goede tunert voor mijn situatie... Kan iemand vertellen of ik mijn gevoel gerust kan gaan volgen?? ;D

Ik :)

Haenzel

Zie ik het goed, is dit een ME7? (T5 vanaf eind "98)

Als dat zo is dan wordt het ietsjes duurder waarschijnlijk en zou ik niet voor zomaar een tuner gaan....
Jammer dat je Ecu's niet kunt clonen...

Turbobiker

Citaat van: V70 classic op 23-11-2012 12:04:11
Verder is de duurdere software vaak wat verfijnder.

Meestal vragen ze gewoon meer voor vrijwel hetzelfde...

FT is gewoon goed. Je geeft al aan dat het je om een min of meer standaard chip gaat. Dan voldoen ET en RICA ook prima.

Heb je verder motorisch niets veranderd, dan is het compleet onzinnig om een chip op maat te nemen. Hooguit even goed nakijken dat de wagen ook op gas goed loopt en daar misschien een aanpassing op laten doen.

Pas als je verder gaat met dikkere turbo's en andere aanpassingen zul je meer naar 'maatwerk' moeten gaan. Maar ook die programmatuur ligt inmiddels bij de meeste tuners wel 'standaard' klaar.

Overigens corrigeert ME7 zelf ook nog een hele hoop, vele malen meer dan M4.3 of M4.4. Zou mij niets verbazen als je ongestraft een maatje dikkere turbo kunt monteren...
De Tussenpaus

Arnie82

Citaat van: Haenzel op 23-11-2012 20:23:06
Zie ik het goed, is dit een ME7? (T5 vanaf eind "98)

Als dat zo is dan wordt het ietsjes duurder waarschijnlijk en zou ik niet voor zomaar een tuner gaan....
Jammer dat je Ecu's niet kunt clonen...

ME7... Qué?

Auto is inderdaad op kenteken 1e maand 1999 dus zal een overloper van eind '98 zijn. Wat staat me te wachten in dit geval?

)()()sT

En je hebt een 16T met SCHUINE flens.... Dan ga je enkel met een chip al zo richting de 300 pk  :eusa_dance:

Arnie82

Zit inderdaad een electronisch gasklephuis in ja... Schuine flens zou kunnen, heb ik niet zoveel verstand van :P

Anyway... Bovenstaand zal dus geen problemen opleveren bij een eventuele chip en ik neem aan dat een goede tuner weet welke auto hij voor zich heeft. Op LPG loopt de auto als een zonnetje overigens.

rifwachter

Zo'n chipje is zeker mooi voor onder de 🎄.

In mijn R zit er eentje van MTE, ook met LPI.

Ik kan alleen maar zeggen dat dit zeer goed bevalt.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

)()()sT

Mijn V70R (toen nog automaat) ging van 240 naar 274 pk. op benzine. Op gas deed ie toen 281 pk.
Dit is dus de oude motor met mechanische gasklep en 16T met rechte flens.
Die rechte flens-turbo's zijn rond die 280 paarden wel uitgeblazen.  Eentje met schuine flens gaat dus makkelijk richting de 300 paarden.

Mij 850 heeft ook zo'n 16T met schuine flens en je merkt dat ie sneller opspoelt.
Aandachtspunt is: de LPi-installatie is voorbereid op tuning maar daar is de brandstofpomp de beperkende factor waarbij rond de 280 pk. als grens wordt aangehouden.

V70 classic

Citaat van: )()()sT op 23-11-2012 22:02:40
En je hebt een 16T met SCHUINE flens.... Dan ga je enkel met een chip al zo richting de 300 pk  :eusa_dance:

En daar wordt je blij van.
Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Arnie82

Citaat van: koen.s op 23-11-2012 22:17:03
En dan nog een andere uitlaat, grotere intercooler.  8)

Wees gerust... Als er een chip in komt is dat tevens het eindpunt van de PK zoektocht :angel: