Ook blauw :)

Gestart door rludeke, 22-11-2012 20:39:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: rludeke op 22-11-2012 23:00:28
Ik denk dat het de eerste turbo nog wel is ja. Wil je hem horen fluiten moet je wel behoorlijk doortrappen. Het "fluiten"begint pas ruim boven de 4000 toeren.Wat geeft het fluiten aan? Het begin van het einde?

Het fluiten zegt echt geen fluit. De ene turbo fluit nu eenmaal wat harder dan de ander. Sommige hoor je niet eens, sommige fluiten vrolijk 4 ton aan een stuk. Pas als de turbo hees gaat krijsen is er sprake van overmatige slijtage. En dan nog heeft dat weinig van doen met blauw roken.

Als je na 3 minuten stationair het gaspedaal kort en krachtig intrapt en er verschijnt helderblauwe bewolking op de parkeerplek zijn het waarschijnlijk de klepsteelrubbers. Als de auto na een kwartier stationairdraaien vanzelf begint te walmen is de turbo verdacht (tuinstoel en blikje drinken optioneel).

Ik heb pas de klepsteelrubbers van een 2.4 vervangen die ook pas 170dkm op de klok had. Waarschijnlijk in het verleden slechte olie gebruikt of veel te lang doorgereden op oude olie. Naarmate het richting cilinder 5 ging werden de klepsteelrubbers van rubber, naar PVC, naar beton. Ook de kleur ging van lichtbruin naar zwart en zag je "verdroogde oliekorrels" overal liggen en op plakken.

Ik bedoel maar te zeggen dat als je de volledige historie niet weet er allerlei oorzaken kunnen zijn. Hoelang een turbo meegaat is ook niet op voorhand te zeggen. Mijn vorige turbo heeft zeker 4 ton gedraaid, zonder drukverlies, zonder gekke geluiden maar uiteindelijk wel met een lekke keerring (olie in het water).


Gr 8)

rludeke

Nog bedankt voor je reactie, turbo lijkt het verder aardig te doen. Heb vandaag een turbometer erop gezet en deze geeft max 0,95 bar aan :evil:
Het blauwe pluimpje is echt alleen maar bij het starten na een kortere periode stil te hebben gestaan. Als je de buis naar de intercooler eraf haalt staat er wel een randje olie in het stukje slang wat nog aan de turbo vastzit. Is dat normaal ?


thuur

Citaat van: rludeke op 27-11-2012 21:25:06
Nog bedankt voor je reactie, turbo lijkt het verder aardig te doen. Heb vandaag een turbometer erop gezet en deze geeft max 0,95 bar aan :evil:
Het blauwe pluimpje is echt alleen maar bij het starten na een kortere periode stil te hebben gestaan. Als je de buis naar de intercooler eraf haalt staat er wel een randje olie in het stukje slang wat nog aan de turbo vastzit. Is dat normaal ?

Olie in het IC traject is volledig normaal. Sterker nog, ik zou me pas echt zorgen maken als daar geen olie zit.

Als je ipv. starten onder deze omstandigheden de bougies er eens uitdraait, is er dan eentje (of meer) die nat zijn van de olie? Zo ja, dan zal het hoogstwaarschijnlijk uit de kop komen en dus de klepsteelrubbers.


Gr ;)

rludeke

Ik zal binnenkort een keertje kijken. Wordt wel een gokje want het pluimpje is niet voorspelbaar en komt zelden voor. :eusa_doh:

Hengeveld

Als je je er niet echt aan stoort en het olieverbruik niet te hoog is, kun je het ook nog even aanzien. Als je alles perfect wilt en je wilt investeren in onderhoud, dan kan het vervangen van klepsteelrubbers nooit kwaad.

rludeke

Het komt zo weinig voor dat ik de remmen, vacuumslangen,aandrijfas en de accu maar even voorrang geef.