Nieuwe radio maar geen geluid

Gestart door BasReflex, 23-09-2004 20:29:03

Vorige topic - Volgende topic

BasReflex

Wij hebben een 850 Estate uit 1993 gekocht. Maar er zat geen radio in. Wel een keurig plaatje op die plek en daarachter een grote 13 polige stekker en de antennekabel. Ziet er allemaal keurig uit. Bij onze plaatselijke autoradiozaak een verloopstekker gehaald naar ISO. Zo ver alles io. Maar zojuist een nieuwe radio gehaald, aangesloten, ding werkt, ontvangt zenders maar........................... geen geluid. Ohm meter erbij, maar ik meet totaal geen luidsprekers (ze zitten trouwens alleen maar in de voordeuren) Luidsprekers zelf doorgemeten en jawel hoor ik meet weerstand. Die dikke multiconnectoren aan de deuren zien er ook schoon en netjes uit. heeft er iemand enig idee waar er 'onderweg ' ook nog allerlei contacten kunnen zitten????

alvast bedankt voor het meedenken,

John

ed

Misschien ontbreekt de versteker onder de bijrijdersstoel of achter het dashboard?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BasReflex

Hoort die er altijd in te zitten dan??? En waar zit dat dit ding achter het dashboard want ik weet vrijwel zeker dat er niets inder de bijrijdersstoel zit.

ed

Niet altijd, maar dit lijkt me de meest logische verklaring. Bij mij zit die onder de stoel, maar hoe dat bij een 850 zit weet ik niet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BasReflex

Ik heb zojuist onder beide stoelen gekeken maar helaas, geen enkel los draadje te vinden.
De originele connector waarop ik het verloop naar ISO heb aangesloten heeft trouwens gewone 'draadjes'als luidsprekeraansluiting. Ik neem aan dat als er een versterker in het circuit zit men daar in Zweden dan toch wel iets van afgeschermde kabel zou gebruiken.

BartT5R

In de 850 zit ie zeg maar achter het midden van het dashboard bijna op de vloer, het is een zwarte bak, ziet er niet uit al seen versterker.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Reitse

Is dat een versterker Bart?
Ik heb dat ding wel zien zitten en meende dat het gewoon een aansluitblok was dat niet per definitie alle aansluitingen had... Ik heb een tijd geleden speakers in de deuren ingebouwd en om ze aan de gang te krijgen wat nieuwe kabels getrokken...

BasReflex

Hallo Ed, Bart, Reitse,

Dan zal ik in het weekeinde daar maar eens gaan koekeloeren of ik daar wat los draad of een bakje kan vinden. Betekend hoogstwaarschijnlijk dat ik het paneeltje waar dat pennebakje oid inzit los moet schroeven maar dat zal best wel lukken. ik hou jullie op de hoogte.

John

Reitse

Nee hoor, die kan je gewoon laten zitten. Je kan het beste de zijpanelen in het voetenruim losnemen en de vloerbedekking voorzichtig wegtrekken (misschien dat iemand hier even een betere beschrijving neer kan zetten, het staat me even niet helemaal helder meer voor ogen hoe het precies moest...)

BartT5R

Reitse,
dat is de versterker, maar niet alle speakers zijn daar op aangesloten, bij mij waren dacht ik de deurspeakers op de versterker maar de tweeters in het dashboard en in de d stijlen op de SC801.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

HaRdCoRe-WeZ

Dan hoop ik voor je dat je kabels geen sluiting hebben gemaakt, want dan liggen je eindtrappen er uit.

thuur

Van een kortdurende sluiting met laag vermogen? Mwoah, een beetje eindtrap kan daar wel tegen hoor. Tenslotte zal een eindtrap ook vermogen leveren op 1 Ohm en da's hetzelfde als kortsluiting met een slechte kabel. Misschien niet stabiel, maar toch.. Ik heb hier zelfs een aantal versterkers staan die zijn kortsluitvast. En daar zit zelfs een (gepensioneerde) Akai tussen uit de jaren 80! (altijd weer die Japanners ;) )

Gr 8)

BasReflex

Daar is tie weer. Met dank aan alle tips heb ik hetvolgende gevonden en de oplossing voor het probleem ook. Inderdaad, in het midden van het dashboard bevindt zich een steun waar een versterker op past. Daar vlakbij ligt een 13 polige connector, exact het model wat zich op de hoogte van de radio bevond. Wat heb je nodig, 1 kabel met 2 van die 13 polige connectoren naar ISO. De kabel naar ISO die ik had (met slechts 1 13 polige connector)maakte slechts verbinding met de luidsprekers in het dashboard (die ik niet heb). De kabel met 2 connectoren maakt een doorlussing van de bovenste connector naar de ónderste' waar de rest van de luidsprekers zijn aangesloten. Gelukkig had Volvo Hooftman in Schoonhoven een gebruikte kabel liggen (er was een monteur die het probleem direct begreep) alleen niet naar ISO. Morgen ga ik de universele ISO connectoren welke bij de radio werden geleverd solderen aan dit kabeltje, krimpkousjes eromheen en dan zal ik (eindelijk) weer muziek hebben.

BartT5R

Blij je van dienst te kunnen zijn.

BasReflex

De laatste melding: Gisteren bij mijn garage de auto door de technische molen gehaald, niets aan de hand, kan nog zo'n 3 ton lopen, alleen was bij 1 handremkabel de buitenmantel gescheurd (en nu dus vervangen) Voor de rest een standaard beurt, distributieriem vervangen, open hart chirurgie van het dashboard om de lampjes achter de klokken te vervangen (als je weet hoe het moet is het een half uurtje werk) enz. Maar voor dit deel voor het forum belangrijk, radio doet het en mijn garage had ook nog speakers voor de achterportieren liggen, die er ook maar ingepropt.