Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: The Volvoboy op 11-11-2013 21:04:19
Zijn je koplampen en knippers nou zo dof of lijkt dat maar zo?  :eusa_shifty:
Ik zou niet willen beweren dat ze als nieuw zijn, maar echt dof zou ik ze niet willen noemen hoor. Nu je het zegt, kan ik me voorstellen dat het wel zo lijkt op de foto.

Wouter1973

Citaat van: Martijn84 op 11-11-2013 21:00:22
Mooie auto!!!!!!
Dank. Hij is zeker niet perfect hoor. Maar de opzet is dat hij voor iemand die 'm voor het eerst voorbij ziet rijden als nieuw lijkt. Daar slaagt ie prima in.  :)

Wouter1973

:eusa_think:
Je hebt van die momenten. Dat je je achterruitenwisser gangbaar wil maken en het plastic dopje (dat de moer 13 afdekt) spontaan afbreekt. Dat een plastic lipje van het dashboard bovendek afbreekt. Dat de plastic kapjes op de 'kopse kanten' van het dasboard weer een tape-je nodig hebben om op hun plaats te blijven zitten. Dat je blik ineens valt op de ielige manier waarop het dasboardkastje gemonteerd zit. En dan heb ik nog geluk met de bekleding van de achterklep, die blijft -wonder boven wonder- rammelvrij op z'n plaats zitten. Soms vraag ik me toch echt af wat Volvo dacht toen ze sommige onderdelen en constructies bedachten. Notabene bij zaken die toch binnen de levensduur van de auto gegarandeerd enkele keren los moeten worden plastic onderdeeltjes van inferieure kwaliteit geplaatst. Of valt dit allemaal in de categorie "wat verwacht je dan van een auto van 20 jaar"? ;)

Lunadust

Eeehm ja.... Dat denk ik inderdaad wel.

Verreweg de meeste auto's worden geen 20 jaar  ;D
Techneut, geen dichter.

KIM

Ook Volvo heeft de auto daar niet op berekend.

Wouter1973

Dat de automaten van Volvo, zoals die in de 850's gemonteerd zijn, niet tot de meest fijnzinnige automaten behoren zal niemand tegenspreken. Toegegeven, ik ben erg content met de combinatie van 226 paarden en een automaat, en zeker in combinatie met een file ben ik er zelfs dankbaar voor. Maar sinds de aankoop van mijn 850 T-5 ben ik aan het stoeien tussen ECO- en SPORT stand. Ik kan simpelweg niet kiezen. In de ECO stand verfoei ik de slip die optreedt tussen de versnellingen en de idiote schakelmomenten als je een keer wat meer gas geeft. Voor rustig cruisen is het okee, maar ook niet meer dan dat. En dan de SPORT-stand. In de stad geen aanrader, tenzij je als beginnende chauffeur wil worden aangezien. Als je na een bocht niet hoogst fijnzinnig accelereert, wordt dat afgestraft met een bruut terugschakelen naar 1, met een niet te onderschatten risico op whiplash. De enige manier om het aanzien van omstanders terug te verdienen die op het punt staan je uit te lachen is er vervolgens als een gek vandoor te loeien. Het enige echte verschil dat ik kan ontdekken met de ECO stand is dat de motor idioot hoog in de toeren gaat zitten als je een klein beetje sportief wil rijden. Op de snelweg is de SPORT stand te doen, maar het blijft oppassen bij inhaalmanouvres. Ik kan gewoon niet kiezen. In de stad de ECO stand, en op de snelweg de SPORT stand lijkt de beste keuze.
Wat me ook echt stoort is dat je handmatig naar 3 kan schakelen, of naar 1, maar niet naar 2. Die zit er niet op. Even voor het beeld: in 3 heb je dus 3 versnellingen en lock-up op de 3e. Prima voor met de caravan op een vlakke weg, denk ik. Ga je echt heuvelachtig terrein op, dan zou je eigenlijk de behoefte hebben aan de mogelijkheid om naar 2 te schakelen, maar dat zit er niet op. Als het dus wat steiler wordt, heb je de keuze: of in 3, wat eigenlijk niet toereikend is, of loeiend de helling op in 1....het ligt vast aan mij, maar ik snap het niet. ::)

grijzev70tdi

Dat brute schakelen in de sport stand kan ik me niet echt in vinden.. Reed eigeliijk altijd in de sport stand..
Grolsch, het klinkt al lekkerder

-D©©©L-

Meestal is de oorzaak van dat wazige knalhard terug- en opschakelen schakelen te vinden in een versleten gasklephoekmeter.

KIM

Kan me niet zo vinden in je relaas hoor.
2e versnelling krijg je door m rollend in de 1e versnelling te zetten. De 1 houdt ie alleen vast wanneer je vanuit stilstand optrekt.

NinaPaul

Ik kan me er ook niet in vinden, rij eigenlijk enkel in sportstand met de aanhanger.
'92 GLT
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

Ik rijd 99% van de tijd in de sportstand. Als je er genoeg mee rijdt krijg je vanzelf gevoel voor de schakelmomenten en kun je zelf schakelen met het gaspedaal.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wouter1973

Ja. Ik ben ook heus echt verknocht (geraakt) aan mijn roffel.  :) Maar laten we nou niet net doen of de automaat die Volvo hier heeft gebruikt het meest geavanceerde stuk techniek op aarde is. Er valt mee te leven ja. En als ik een beetje mijn best doe, is die SPORT stand best bruikbaar. Maar begrijpen doe ik het niet. Maximaal koppel komt bij mijn auto rond 2000 tpm vrij. Het is wat dat betreft helemaal niet nodig om tot 6000 toeren door te trekken om snel te zijn, en dat lijkt wel de gedachte te zijn geweest bij de SPORT-stand. Wellicht dat zoveel mogelijk beschikbaarheid over maximaal vermogen de gedachte is geweest, want dat komt inderdaad pas bij hoge toeren vrij. En toch, als je echt snel wil zijn wil je niet rekening te hoeven houden met elk schakelmoment door dan gas terug te nemen. Het is niet voor niets een automaat en geen handschakelbak. En nog even terug naar de ECO-stand: veel slip in de koppelomvormer en ECO (associatie: milieuvriendelijk en zuinig) gaan ook niet echt samen. Niet voor niets lees je hier vaak dat mensen in SPORT stand iets zuiniger kunnen rijden.
Dat je rollend naar 1 kan schakelen en dan in een soort 'verborgen 2' terecht komt, wist ik overigens niet. Is dat echt bewust zo gemaakt?

)()()sT

Het is geen 'verborgen' 2 hoor? Bij echt stijle hellingen zette ik hem wel vaker in L. Bij ca.90 km/u is dat dan maar 4000 rpm door de lange gangen en dat ging prima.

mehn

Als je in de L vertrekt blijft de auto in de eerste versnelling rijden. Als je in D rijdt en je wilt afremmen op de motor dan kun je de pook naar "3" of naar "L" zetten (die laatste pas bij <70km/h ;)).
Dit is o.a. bedacht voor caravanrijders die bergaf rijden. Je hoeft dan niet zoveel te remmen.

Als je de pook rijdend in de "L" zet dan schakelt de bak naar de 2e versnelling (>40km/h) en de auto remt af. Als je blijft afremmen tot 40km/h dan schakelt de bak automatisch naar de 1e versnelling. Als de bak in de "L" eenmaal in de 1e versnelling rijdt dan blijft de bak in de 1e versnelling totdat je de pook weer in D of 3 zet.

Overigens is het beschikbare koppel in ECO niet anders dan in SPORT. Het enige dat verschilt tussen de 2 standen is de schakelmomenten. De bak schakelt later op en eerder terug in de SPORT stand.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Ik vraag me af in hoeveel auto's met automaat jij hebt gereden?
Je kan deze bak natuurlijk niet gaan vergelijken met de huidige 8-traps automaten waarbij de koppelomvormers zelfs nauwelijks gebruikt worden. Bij onze bakken zit er alleen op de 3 en de 4 een lock-up, dus daar kun je slipvrij rijden. Vergeleken met zijn tijdgenoten is dit een prima schakelende bak. Ik prijs m dus niet de hemel in maar accepteer uit welk tijdperk deze komt. Bovendien ben ik trots op de levensduur die ik ermee heb bereikt (bak 1: 6 ton, bak 2 4,5 ton en doet het nog steeds).

Zoals Mehn al aangeeft staat de sport of de eco stand alleen maar voor het schakelmoment. Dat schakelmoment wordt dan ook nog eens in beide standen beïnvloed door de stand van je gaspedaal.
In de sportstand wordt dus niet altijd doorgetrokken tot de toerenbegrenzer; dat wordt door je eigen voet geregeld.

In zowel de eco- als de sportstand doet de kick-down overigens wel hetzelfde.