Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Het valt me eigenlijk pas sinds kort op, maar vergelijk met andere 850's en V70's brengen onmiskenbaar aan het licht dat mijn T-5 wat lager ligt.
En dat met Nivomats achter (werd er niet ooit beweerd dat Volvo nooit een fabrieks-af verlagingsset monteerde in combinatie met niveauregeling?)
Oordeel zelf:

The Volvoboy

Kan ook optisch bedrog zijn omdat je een hoge maat banden hebt.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

)()()sT

Ik denk dat je gewoon "af fabriek" verlaging hebt (-15mm).
En zeker werd dat geleverd in combinatie met nivomats; er zijn immers kortere nivomats voor de af-fabriek verlaging.

Check; links af-fabriek verlaag, rechts mijn eerste 850 hoog.

Wouter1973

Citaat van: The Volvoboy op 12-07-2013 10:39:07
Kan ook optisch bedrog zijn omdat je een hoge maat banden hebt.
Wat is de standaard bandenmaat?

)()()sT

Wouter1973

Ok. Er ligt inderdaad 205/55/16 onder. Een hoogteverschil van in totaal 0,05 x 205 = 10,25 mm tussen wielkast en bovenkant band. Maar dan nog. Bij veel 850/v70's gaapt daar een gat van een kleine 10 cm (naar schatting). Ik meet bij mij ca. 3 cm aan de voorzijde. In totaal staat de auto dan niet zo gek veel lager vanwege de iets hogere banden dan origineel. Ach. Wat maakt het uit. Strak dat ie stuurt nu!  ;D

The Volvoboy

Maar een turbo staat sowieso lager dan een non-turbo en een automaat staat ook lager dan een handbak, jij hebt een turbo met automaat, dus extra laag.
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km

)()()sT

Dat valt allemaal wel mee. Eugène's 850 kanon lag in 2006 ook op XC hoogte :D

The Volvoboy

Citaat van: )()()sT op 13-07-2013 19:23:00
Dat valt allemaal wel mee. Eugène's 850 kanon lag in 2006 ook op XC hoogte :D

Maar het scheelt wel degelijk ;)

Wouter1973

Een korte update: er is goed nieuws, en er is minder goed nieuws. Gespecificeerder: het lijkt er op (maar dit soort conclusies moet je altijd voorzichtig trekken is mijn ervaring) dat de 3-1-5 storing (EVAP) weg is. Waarschijnlijk een combinatie geweest van wat beginnende verstoppingen in het bijbehorende leidingsysteem en een niet geheel afsluitende EVAP klep. Die laatste had ik overigens vervangen enige tijd terug, maar de oude klep bleek uiteindelijk beter ;D
En dan het minder goede nieuws: wiellager linksvoor vertoont aftakelingsverschijnselen. Nu nog in een beginnend stadium, maar ik stoor me nu al aan de herrie in bochten naar rechts.
En dan de 4-4-3. Alle mogelijke luchtlekjes opgespoord aan de inlaat- en uitlaatkant. Gevonden ook en aangepakt. Brandstofdruk bij de lpg-boer laten checken. En toch krijg ik deze nare storing steeds op willekeurige momenten. Vervelend is dan vooral dat het vermogen beduidend lager is vanwege de turbodruk die kennelijk via de ECU wordt geknepen. Uiteindelijk kom je dan toch bij de katalysator uit. Nieuw is me echt te duur, dus ik hoop dat het met een goed gebruikt exemplaar opgelost gaat worden. En dan zou het fijn zijn als ik even een jaartje -minstens- kan roffelen zonder storingen en mankementjes.  ::)

Wouter1973

Citaat van: koen.s op 07-08-2013 21:01:21
Citaat van: Wouter1973 op 07-08-2013 20:33:15
Een korte update: er is goed nieuws, en er is minder goed nieuws. Gespecificeerder: het lijkt er op (maar dit soort conclusies moet je altijd voorzichtig trekken is mijn ervaring) dat de 3-1-5 storing (EVAP) weg is. Waarschijnlijk een combinatie geweest van wat beginnende verstoppingen in het bijbehorende leidingsysteem en een niet geheel afsluitende EVAP klep. Die laatste had ik overigens vervangen enige tijd terug, maar de oude klep bleek uiteindelijk beter ;D
En dan het minder goede nieuws: wiellager linksvoor vertoont aftakelingsverschijnselen. Nu nog in een beginnend stadium, maar ik stoor me nu al aan de herrie in bochten naar rechts.
En dan de 4-4-3. Alle mogelijke luchtlekjes opgespoord aan de inlaat- en uitlaatkant. Gevonden ook en aangepakt. Brandstofdruk bij de lpg-boer laten checken. En toch krijg ik deze nare storing steeds op willekeurige momenten. Vervelend is dan vooral dat het vermogen beduidend lager is vanwege de turbodruk die kennelijk via de ECU wordt geknepen. Uiteindelijk kom je dan toch bij de katalysator uit. Nieuw is me echt te duur, dus ik hoop dat het met een goed gebruikt exemplaar opgelost gaat worden. En dan zou het fijn zijn als ik even een jaartje -minstens- kan roffelen zonder storingen en mankementjes.  ::)

Dat hoop ik ook altijd, maar is nog nooit gelukt.
Nou vooruit, een beetje gefreubel (wat ik associeer met zeer geringe investeringen) accepteer ik ook.  ::)

Wouter1973

Goed. Een nieuw wiellager. Een nieuwe fuseekogel. Een nieuwe radiateur nog maar pas geleden. Naast een hele zoektocht naar de oorzaak van een olielekkage. Nieuwe gasverdamper. Kan allemaal gebeuren. Een andere downpipe met kat. En vandaag bedacht mijn accu plots om nog maar halve kracht te leveren (startmotor kwam nog maar nét rond). Voor 100 euro weer een nieuwe gehaald. En dan komt nu het moment waarop ik niet eens durf op te tellen wat de 850 mij het afgelopen half jaar heeft gekost. En op hetzelfde moment spreek ik uit dat ik het wel even mooi vind tot 2015 ofzo. Genoeg geïnvesteerd lijkt me. Nu gewoon MINSTENS anderhalf jaar compleet mankement- en storingsvrij roffelen graag.

Vulk

marrrcel

Citaat van: Wouter1973 op 13-08-2013 18:57:26
Nu gewoon MINSTENS anderhalf jaar compleet mankement- en storingsvrij roffelen graag.

Alle respect hoor, maar je rijdt een 19-jaar oude gasbak met veel PK's en een turbo. Dan kan er wel eens iets stuk gaan. No offence hoor, ik zit in hetzelfde schuitje.

Wouter1973

Je hebt natuurlijk gelijk. En ja. Een wiellager. Fusees. Radiateur. Het kan je bij elke auto een keer gebeuren. Maar waarom allemaal geconcentreerd in vier maanden tijd?! :eusa_wall: