Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Bij mij was het bij de hydraliekboer uiteindelijk maar twee tientjes goedkoper. Dat kwam niet door de materiaalkosten, maar vooral door de tijd die ze nodig hadden om de oude slangen te verwijderen en de nieuwe erop te persen. Mede vanwege de bochten in de leiding.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter1973

Hoe dan ook: de auto is weer (nagenoeg) lekvrij. Niet in de laatste plaats omdat met de auto op de brug mij nog een roze lekspoor onder de turbo opviel. Dat bleek koelvloeistof te zijn, afkomstig uit een slangetje ergens bij de turbo dat meer weg had van een half opgeblazen ballonnetje. Weer gered van een nare rit (ik heb mijn portie wel gehad met een gescheurde oliekoeler leiding onderweg).  :eusa_dance:
Verder de keus gemaakt om goed geluid en handsfree bellen te prefereren boven originaliteit en de SC-800 vervangen door een 1-din JVC autoradio. Wat een genot, qua geluid. En perfect handsfree bellen zonder dat ik steeds naar oordopjes moest graaien, erg blij mee. Enige wat ik nog te doen heb is de antenne eens nakijken, de FM ontvangst is (net zoals bij de SC-800) erg slecht. Maar....van mij mag de T-5 weer even twee maanden (minimaal) probleemloos rijden zo... :eusa_think: :)

Wouter1973

Er zijn momenten dat ik serieus overweeg om het ding ergens te parkeren en achter te laten. Was het gisteren niet, dat ik nog constateerde dat alle lekkages eindelijk verleden tijd waren? Vandaag speelde een ernstige vorm van incontinentie op waarbij de koelvloeistof in een flinke plas onder de auto lag en het reservoir helemaal leeg bleek te zijn. Voorzichtig naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden en een fles koelvloeistof gehaald en bijna een liter bij moeten vullen om weer een laagje in het reservoir te kunnen zien.
Bij onder druk zetten van het systeem bleek een andere slang te lekken. Na reparatie bleek de lekkage zich onder druk nog een keer naar weer een andere slang te verplaatsen.  :o
Het lijkt erop dat de boel nu dicht is, maar ik ga geen uitspraken meer doen over de wens om eindelijk eens een paar maandjes zonder gedoe te kunnen rijden.
Mooie vorm van mindfullness, zo'n 850. Leven van dag tot dag en autorijden met aandacht voor elk detail. Ik ben vanaf nu beducht op elk plasje, druppeltje, piepje en kraakje...  :eusa_think:

Miyel

Sjonge jonge.. je hebt er wel pech mee zeg.
Welke slangen waren het nu?
Misschien preventief alles vervangen? Leeftijd zal ongetwijfeld een rol spelen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Wouter1973

Formeel is de auto niet van mij, maar lease ik 'm (youngtimer regeling). Mijn baas (die gelukkig ook mijn leuke collega is) heeft afgelopen jaar al menig maal met de wenkbrauwen gefronst na alwéér een flinke rekening voor onderhoud / reparatie. Preventief nu alle slangen vervangen wil ik even uitkienen op een strategisch moment, omdat de afgelopen maand ook al aardig in de papieren is gelopen. ;)

Welke slangen? Even uit mijn hoofd: korte slang vlak bij de turbo, een slang tussen blok (dacht ik) en schutbord en nog eentje... :eusa_think:

jellejas

Jammer dat er toch weer problemen zijn maar such is de Volvo life haha.

Doe het dan in een keer goed en vervang de rubbere kvs slangen voor goeie siliconen exemplaren.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Benny850

Aan de andere kant pech? Tja ik heb preventief al veel vervangen en er staat nog veel meer op het lijstje. Het is allemaal al een paar ton en jaartjes oud wat er op zit.

Wouter1973

Citaat van: Benny850 op 03-05-2019 07:12:26
Aan de andere kant pech? Tja ik heb preventief al veel vervangen en er staat nog veel meer op het lijstje. Het is allemaal al een paar ton en jaartjes oud wat er op zit.
Niet alles is (meer) enkele tonnen oud. Er is al een behoorlijk bedrag geïnvesteerd in een jaar tijd dat de aanschafprijs akelig dicht benadert. Echt alles preventief vervangen is niet te doen joh. En dan doe ik het nog niet verkeerd: airco onderdelen en leidingen, zo'n beetje elke sensor onder de motorkap inclusief die van het lpg systeem, ontsteking, schijfremmen voor, accu, thermostaat, allemaal preventief vervangen. Dus vanuit de gedachte: dat gaat er ooit aankomen, beter nu maar vervangen en problemen voorkomen.
Naast de dingen die echt een storing gaven of defect zijn gegaan, of gewoon moesten: distributie, klepseals, remklauw, draagarmen, PnP schakelaar, katalysator, handrem, oliekoelerslang, pakkingen en nu dus meerdere koelslangen. Ik vergeet vast nog een aantal zaken. Dit hele rijtje in iets meer dan een jaar tijd.
Ik ben niet zuinig met onderhoud, doe geregeld een oliewissel (met flush) en steek er op tijd (na elke ca 15.000 - 20.000 km) nieuwe bougies in. Dat zich af en toe een onvoorzien dingetje voordoet vind ik niet erg, maar het mag wel iets meer over de tijd uitgesmeerd worden ;)
Bij de garage waar ik voor onderhoud naar toe ga zeggen ze al gekscherend "tot volgende week he!" als ik de auto weer meeneem ;D

MikeyQR

Toch maar weer terug naar een 940? ;D

Mijn 940 is bijna 22 jaar oud maar tot op heden erg betrouwbaar (afkloppen op houd)
En toch al 21000 km gereden het laatste half jaar.
Je zei al van de week het kriebelt wel als je een leuke 940 ziet. :eusa_whistle: ;D

Je mag er wel een keer vanuit gaan dat de 850 ook maanden rijd zonder gezeur een keer lijkt mij.

Wouter1973

Citaat van: MikeyQR op 03-05-2019 10:28:27
Toch maar weer terug naar een 940? ;D

Mijn 940 is bijna 22 jaar oud maar tot op heden erg betrouwbaar (afkloppen op houd)
En toch al 21000 km gereden het laatste half jaar.
Je zei al van de week het kriebelt wel als je een leuke 940 ziet. :eusa_whistle: ;D

Je mag er wel een keer vanuit gaan dat de 850 ook maanden rijd zonder gezeur een keer lijkt mij.
Klopt, een mooie 940 blijft ook altijd kriebelen. Zeker zo'n mooi exemplaar met Polarissen (toch?) eronder. Het is een beetje vloeken in de kerk natuurlijk, maar heel eerlijk: een 940 zit lekkerder. Betere stoelen. Maar minder motorgeluid. En om de tijd kleppen stellen. En ook met een 940 kan je pech hebben, destijds verschillende 940 gebruikers op het Volvo 700 forum die last hadden van hardnekkige olielekkages.

KIM

Die stoelen ben ik niet met je eens. Ik hou het langer vol op 850/X70 stoelen dan op 740/940 stoelen. Die van een 740/940 zitten initieel wel lekkerder.
Qua onderhoud loop je gewoon tegen het probleem aan dat de vorige eigenaar dat niet voldoende of juist heeft uitgevoerd. Natuurlijk krijgen onze auto's door de hoge kilometerstanden te maken met soms gekke dingen maar dat heb je bij een 940 net zo goed.
Ik heb 2 740's gereden en 2 850's en een V70 maar ik vind de 850/V70 motorisch beter dan de 740/940. Alle drie de 850's en de V70 hebben kilometerstanden van om en nabij de 5 ton; dat heb ik met beide 740's niet weten te halen.

KIM

Citaat van: MikeyQR op 03-05-2019 12:59:08

Ach echte Volvo's worden in Zweden gemaakt niet in België :eusa_whistle: ;D

Als je denkt dat een 940 alleen uit Zweden komt dan kon je nog wel eens bedrogen uitkomen  :eusa_think:. Ook de 740's en 940's zijn gebouwd in Gent.

Maar kennelijk hebben wij duidelijk andere ervaringen want van het kunststof heb ik in zowel de 850 als de V70 alleen de achterklep moeten repareren. De constructie die daar is gebruikt is identiek slecht als bij de 740/940.

Ik ben elke keer positief verrast door de 850 met betrekking tot de kwaliteit van de aandrijflijn.

MikeyQR

Ik zeg ook niet dat alle 940's uit Zweden komen ;)

En ja ik ben het niet overal mee eens maar het is en blijft een discussie forum heh :laugh:

KIM

True.

Sorry voor eventuele vervuiling Wouter.

Wouter1973

Ik zie dit niet als vervuiling hoor. Delen van (verschillende) meningen en percepties is mooi juist. En iedereen hier weet wel dat ik stiekem nog steeds een enorme 940 liefhebber ben (zie ook de titel van mijn dagboek). Maar de 850 ben ik zeker wel gaan waarderen. En geef toe, in mijn situatie, met -laten we zeggen- net iets meer pech dan de gemiddelde v70/850 rijder hier hadden de meesten hun roffel allang ergens bij het oud ijzer gebracht.
En als ik er dan vandaag (dag één zonder noemenswaardige storingen of lekkages, even afkloppen!) weer in rijd geniet ik daar echt wel van.  :)
Tot slot: hij heeft me nog niet laten staan ;D