Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Vandaag een mooie dag. Naar het hogere noorden van het land gereden, waar mijn turbo vervangen is door een vers 15G exemplaar. Geen overbodige luxe, aangezien de axiale speling fors was. Ook de efficiëntie was waarschijnlijk flink minder dan het moet zijn, gezien de turbo al een aantal maanden vrolijk en duidelijk hoorbaar fluit. Turboleidingen zaten ook echt flink onder de olie. Wonderlijk dat mijn olieverbruik (1 liter op 3000 km) nog zo binnen de perken is gebleven.  :eusa_think:
Het oude huis uitlaatzijde was nog helemaal goed. Geen scheuren, wastegate klep nog goed, dus deze is opnieuw gebruikt (nadat de binnenkant gestraald is). Ook dit is wonderlijk, aangezien ik overal hoor dat die 15G conische huizen allemaal gescheurd zijn. En ik zelf, in mijn zoektocht een tijdje terug naar een gebruike turbo, ook exemplaren heb gezien in beduidend slechtere staat.
Beide huizen weer gekoppeld, actuator overgezet en alles is weer gemonteerd. Na de nodige handelingen (kvs weer bijvullen, doorstarten met bobine los, 10 minuutjes stationair laten lopen tot olle rook (ik denk met name afkomstig van de kvs) verdwenen was, kon ik weer naar huis. Perfecte terugrit gehad ;D

Een paar foto's:

De oude en waarschijnlijk eerste originele turbo gezien het typeplaatje. Opvallend hoe wit alles is, tenminste...aan de binnenkant (vanwege veel op LPG rijden).

Oude huis uitlaatzijde. Deze is nog prima, gestraald en hergebruikt.

Compleet nieuw huis en core inlaatzijde. Gewoon standaard 15G gehouden met standaard wielen. Gebalanceerd en met nieuwe BOV.

Oud en nieuw weer bij elkaar gevoegd. Nieuwe koperen ringen op de koeling leiding.

)()()sT

Vulk

Ik ben benieuwd naar jouw olieverbruik nu.

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 13-06-2020 11:41:38
Ik ben benieuwd naar jouw olieverbruik nu.
Dat ga ik inderdaad goed bijhouden. Nu nog te vroeg om er iets over te zeggen, maar ik ben ook heel benieuwd. Denk dat het echt wel aardig verbeterd is als ik zag hoeveel olie er in inlaatbuizen, intercoolerbuizen etc lag. Over een paar duizend km kan ik er vast al meer over melden :-)

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Is er een volledig nieuwe cassette in geplaatst of de oude volledig uit elkaar en deze gereviseerd (want in dit laatste geval zal balanceren idd wel nodig zijn)?

Ben ook wel benieuwd naar je (lagere) olieverbruik.

Wouter1973

Citaat van: de Boeing op 14-06-2020 12:17:19
Is er een volledig nieuwe cassette in geplaatst of de oude volledig uit elkaar en deze gereviseerd (want in dit laatste geval zal balanceren idd wel nodig zijn)?

Ben ook wel benieuwd naar je (lagere) olieverbruik.
Het hele inlaathuis met alles wat daar op en aan hoort lag al klaar, gebalanceerd en wel en helemaal nieuw.

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 14-06-2020 11:35:08
Bij wie heb je het nu laten doen? :)
Bij Bastian in Zevenhuizen :-) Aanrader!

arjenT5R

Ik hou het bij Rolf ter Stege als je het niet erg vind ;-)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 14-06-2020 23:08:34
Ik hou het bij Rolf ter Stege als je het niet erg vind ;-)
Van mij mag je. Ik had in het contact met Rolf een minder goed gevoel dan bij Bastian.

volvobug

Gefeliciteerd, je hebt een van de weinige 15G uitlaathuizen die nog origineel en niet gescheurd zijn  ;D. Ik hoop voor je dat er na het inwendig stralen goed gecontroleerd is op scheurtjes.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marc-850

Wat is er nou eigenlijk precies de oorzaak van dat die huizen doorgaans gaan scheuren.
Niet genoeg laten afkoelen of gewoon slijtage? Of...?

Wouter1973

Citaat van: volvobug op 15-06-2020 10:19:25
Gefeliciteerd, je hebt een van de weinige 15G uitlaathuizen die nog origineel en niet gescheurd zijn  ;D. Ik hoop voor je dat er na het inwendig stralen goed gecontroleerd is op scheurtjes.
Uiteraard. En ja, ik heb een aantal keren een gebruikte 15G in mijn handen gehad die inderdaad gescheurd waren. Was ook aangenaam verrast dat die van mij in zo'n goede staat was nog!

Wouter1973

Citaat van: marc-850 op 15-06-2020 19:07:18
Wat is er nou eigenlijk precies de oorzaak van dat die huizen doorgaans gaan scheuren.
Niet genoeg laten afkoelen of gewoon slijtage? Of...?
Goede vraag. Het enige dat ik met mijn boerenverstand zou kunnen bedenken is dat een conische aansluiting minder goed warmte geleid (want met minder oppervlakte verbinding tussen turbo en downlpipe dan rechte of schuine flens) waardoor er temperatuurverschillen ontstaan. Het moet iets met temperatuur te maken hebben, lijkt me.

Wouter1973

Zo. Tussen de buien door de bovenste motorsteun (schutbordsteun) vervangen. Geen overbodige luxe, toen ik de boel eenmaal los had (die lange bout zat wel echt flink vast) bleek het rubber van de schutbordsteun compleet los van het frame gekomen te zijn.
Viel mee qua klus, vooral even flink wat losschroeven. Ik ben voor een standaard rubber gegaan. Heb wel PU aan de motorzijde, maar op deze manier zijn trillingen acceptabel. Ik had meer lawaai verwacht vanwege het verse rubber (ten opzicht van het losgekomen oude rubber) maar dat valt gelukkig reuze mee. Tevreden! :)