Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: de Boeing op 26-06-2020 11:23:22
therapeutisch prutsen, heerlijk :)

Merk je al een verminderd olie verbruik, na turbo ingreep, of is dat nog te vroeg om zeggen?
Dat is nog iets te vroeg. Ik heb nog te weinig kilometers gereden om er echt iets zinnigs op te zeggen. Wat ik wel merk is dat ik geen blauwe walm meer heb na de eerste koude start in de ochtend, en dat flink accelereren (met maximale turbodruk) en plotseling gas los daarna ook niet meer tot uitbraken van een stinkende blauwe rookwolk leidt.
Zeker nu de lpg verdamper niet meer mee doet en ik bij het vervangen van de startmotor nog een lekkage in de vacuumslang van de rembekrachtiging heb verholpen rijdt die T-5 toch echt wel weer verdomd lekker. :-)

Vulk

Dat kan niet anders dan dat die auto fijn rijdt. Alles is zo intussen vervangen. :)

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 27-06-2020 08:38:31
Dat kan niet anders dan dat die auto fijn rijdt. Alles is zo intussen vervangen. :)
Eh. Klopt :-) Bijna alles.

de Boeing

Fors rookgordijn na volgas had ik laatst ook, nog teken dus dat ik snel werk moet maken van die turbo revisie bij mij.  ;D

Wouter1973

Zo, vandaag verdamper uit de auto gehaald. En eens rustig uit elkaar geschroefd, de twee gasmembranen vervangen en wat O-ringen bij de aansluitingen voor koelwater en lpg. Dat viel reuze mee:

Daarna de verdamper weer ingebouwd en alles aangesloten: gas, vacuüm, koelwater boven en koelwater onder. En maar eens starten om te kijken of alles in elk geval lekvrij is. De motor loopt prima stationair, d.w.z. regelmatig, ook op lpg. Ik moet natuurlijk de verdamper nog wel af laten stellen, maar wilde nu vooral even checken of alles dicht is na montage nieuwe membranen en O-ringen. Met wat speeksel vacuumleiding gecheckt: Ok. Geen koelwater uit de aansluitingen of op andere plekken uit de verdamper, dus ook OK.

Waar ik over twijfel en me lichtelijk ongerust bij voel: het koelwaterniveau in het reservoir is wat hoger, terwijl ik bij het uitnemen van de verdamper juist een klein beetje koelvloeistof heb verloren. Ik heb de motor rustig stationair laten draaien op gas, dop reservoir los, verwarming op warmst, tot de fan aansloeg maar het waterniveau blijft omhoog komen en het reservoir liep op een gegeven moment zelfs over, waarna ik de motor heb uitgezet. Op het laatst een paar keer toerental van de motor wat verhoogd via de gasrol, maar toen zag ik wat stinkende rook uit de uitlaat komen.  :eusa_think: Ben dus even in verwarring nu. Doe ik iets verkeerd?? Volgens mij koelwaterslangen ook goed aangesloten (ik twijfelde nog even of ik ze bij aansluiten op de verdamper had verwisseld, maar dat is volgens mij niet zo). Beide slangen worden goed heet.  ??? ???

NinaPaul

Ik vrees dat het gas dan toch naar je koelvloeistof lekt (hoge druk kant).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Je moet niet ontluchten met de dop los...
Gewoon vullen dop er op warmt draaien tot de fan aanslaat en dan zet je hem uit klaar... Eventueel na afkoelen nog wat bijvullen indien nodig.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 28-06-2020 00:34:38
Ik vrees dat het gas dan toch naar je koelvloeistof lekt (hoge druk kant).
Ai. Dan lekt één van vervangen membranen dus toch? Het beste maar even op benzine rijden voorlopig dus en de koelslangen doorlussen. Als die membranen kennelijk toch inwendig lekken betekent dit lpg in het koelcircuit (wat het moeizame ontluchten verklaart). En probeert de motor een mengsel van lpg en koelvloeistof te verbranden (wat de stinkende rook tijdens het proef-/warmdraaien gisteren zou verklaren). Beide lijkt me niet bepaald goed.
Dan vrees ik dat dit experiment 'cheap solution' was, en dat er toch een nieuwe lpg verdamper moet komen. Jammer! Of ik rij voorlopig gewoon even lekker alleen op benzine. Zoveel kilometers worden er in deze Corona tijd toch ook weer niet gemaakt.

aloisdecroon

Eerst zeker weten dat de kvs echt is doorgeslagen in de verdamper.
Zonder dop is er minder druk op het systeem, dat de boel begint te koken en overstromen is normaal.

En anders gewoon nog een keer reviseren, als je alles wat vergaat vervangt heb je weer goede verdamper en een hoop eer :)
Al zijn ze soms nieuw net over de 100 euro.

Wouter1973

Citaat van: aloisdecroon op 28-06-2020 09:34:14
Eerst zeker weten dat de kvs echt is doorgeslagen in de verdamper.
Zonder dop is er minder druk op het systeem, dat de boel begint te koken en overstromen is normaal.

En anders gewoon nog een keer reviseren, als je alles wat vergaat vervangt heb je weer goede verdamper en een hoop eer :)
Al zijn ze soms nieuw net over de 100 euro.
Hoe weet ik dat zeker dan? Punt is dat Verdampere in Helvoirt (echt wel een naam op het gebied van lpg) mij ook al aangaf dat ze dit type verdampers (BRC Genius Max) niet meer reviseren, omdat ze na revisie intern gas bleven lekken. Of ik het merk van het revisiesetje wilde doorgeven als het mij wel lukte. Wat het nut van nog een keer reviseren is ontgaat me, gisteren twee membranen en alle O-ringen al vervangen. Het probleem zit 'm in die membranen natuurlijk. Wat zou ik dan bij nog een keer reviseren anders moeten doen?

Wouter1973

Ter verduidelijking een fotootje erbij. Je ziet de twee membranen aan de buitenkant zitten. Zijn rechthoekige membranen die maar op 1 manier te plaatsen zijn en ook onderling niet uitwisselbaar zijn. Daar kan het dus niet misgaan. Ik heb alles goed schoongeveegd voor ik de nieuwe membranen plaatste.

Het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat de torx bouten op de verdamper nog eens goed aangedraaid moeten worden (zojuist gedaan, kon op alle bouten nog wel een halve slag maken) en dat de membranen even nodig hebben om zich goed te 'zetten', en wellicht ook hitte nodig hebben om goed aan te sluiten op alle inwendige kanaaltjes. Vooral het membraan waar ook de veer op drukt. Aangezien er geen haast is, eens een weekje zo rondrijden (op benzine dus) en volgend weekend de bouten nog eens aandraaien en de boel opnieuw aansluiten.
Hoe kan ik nu goed testen of er koelvloeistof bij de lpg komt of lpg bij de koelvloeistof? Ik ben bang dat als ik dat niet goed heb uitgesloten er schade kan ontstaan, waardoor ik op dat moment denk: had ik maar gewoon een nieuwe verdamper laten plaatsen.... :eusa_wall: :eusa_think: :)

[EDIT] Nog een filmpje op YouTube gevonden van exact dezelfde verdamper: https://www.youtube.com/watch?v=zR0tWdVFXHc

arjenT5R

Gewoon gebruiken op lpg en je ziet het vanzelf... ergste wat er kan gebeuren is dat er wat koelwater in je lpg systeem komt er de boel niet meer werkt? Dan weet je gelijk dat het mislukt is....

Vaak ben je te bang... je wordt ook wel een beetje bang gemaakt hoor door de menschen... nou vooruit met de geit... :P

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 28-06-2020 11:08:42
Gewoon gebruiken op lpg en je ziet het vanzelf... ergste wat er kan gebeuren is dat er wat koelwater in je lpg systeem komt er de boel niet meer werkt? Dan weet je gelijk dat het mislukt is....

Vaak ben je te bang... je wordt ook wel een beetje bang gemaakt hoor door de menschen... nou vooruit met de geit... :P

Ik denk inderdaad meteen dat ik binnen no time een lekke koppakking of in de soep gedraaide motor krijg als LPG en koelwater onderling mengen.

de Boeing

Zo snel mol je nu ook weer niet een blok, heb ook eens mijn koelwater eruit weten spuiten (wegens verkeerd aansluiten koelventilator  :eusa_wall:), verder geen gevolgen gehad... (wel ff opletten met te hoge turbodruk in te lage toeren en standaard drijfstangen )

Toch enigszins blij met mijn Vialle lpi installatie  :) 

arjenT5R

Citaat van: Wouter1973 op 28-06-2020 11:25:03
Ik denk inderdaad meteen dat ik binnen no time een lekke koppakking of in de soep gedraaide motor krijg als LPG en koelwater onderling mengen.

Haha ja hij zal een keer haperen of niet meer op lpg willen lopen en dat is het meest spannende ongeveer wat er kan gebeuren.
Het is echt niet dat je ineens 5 liter koelwater in je vebrandingskamer spuit ofzo :P

edit: trust me... been there done that got the T-shirt... had in no time de hele verdamper vol met koelwater staan... o-ringetje te weinig er in zitten... no worries  ;D