gloeibougie TDI

Gestart door evdborn, 30-11-2012 12:07:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

evdborn

Is er een manier om te testen welke goed is en welke vervangen dient te worden.??


Eric
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

UserID6342

Ja hoor, buiten het meten met een amperetang kun je het ook op een vrij simpele manier controleren.  Alle gloeikabels los, pluggen mogen dus niet met elkaar in verbinding staan ofzo, pak een plusdraad (dik genoeg) rechtstreeks van je accu en tik deze op het gloeibougie (daar waar de kabel normaliter zit), vonkt tie (en word die warm) doet hij het.  Geen vonk, is geen werking.

Meest simpele en doeltreffende methode om de bougies te testen.

evdborn

Ok, dat klinkt simpel. Gaan over 2,5 week weer naar Zweden, dus leek mij handig om het even te testen.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

Volvo S70

zou een tdi starten met bijvoorbeeld 2 die stuk zijn? of moeten ze het allemaal doen om te starten als het temp rond het vriespunt ligt?

BBS

Ik heb dan wel geen diesel, maar het lijkt mij zo dat als 40% van de gloeibougies het niet doen, je dit direct moet merken aan het starten van je wagen.
Vaker starten, slecht lopen en veel roken ;)

Zeker als het kouder wordt....
Volvoloos....

UserID6342

Een goeie diesel start altijd, ook zonder gloeien !

Wel wat moeilijker en het duurt wat langer maar als de rest goed in orde is mag dat geen enkel probleem zijn.

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 02-12-2012 19:53:43
Een goeie diesel start altijd, ook zonder gloeien !

Wel wat moeilijker en het duurt wat langer maar als de rest goed in orde is mag dat geen enkel probleem zijn.

En roken dat die krengen dan kunnen bij de start  :D

rpakuypers

Citaat van: Hans Duiven op 02-12-2012 20:35:54
Citaat van: Dirk342 op 02-12-2012 19:53:43
Een goeie diesel start altijd, ook zonder gloeien !

Wel wat moeilijker en het duurt wat langer maar als de rest goed in orde is mag dat geen enkel probleem zijn.

En roken dat die krengen dan kunnen bij de start  :D

Dan denken ze in Rome dat er weer een nieuwe paus is ................

Groet,
Roger

Volvo S70

Citaat van: Dirk342 op 02-12-2012 19:53:43
Een goeie diesel start altijd, ook zonder gloeien !

Wel wat moeilijker en het duurt wat langer maar als de rest goed in orde is mag dat geen enkel probleem zijn.

is dit ook het geval bij heel koud weer , -10 ofzo ?

UserID6342

Zoals ik al zei, een goeie diesel start altijd !  Zolang de accu / startmotor voldoende kracht heeft om de motor rond te slingeren zal deze vanzelf een keer aanslaan.  Als is het, bij wijze van, -40 graden.

grijzev70tdi

Paar jaar terug met de TDI in zweden met -30 nog accu staan vervangen. Daarna paar x gloeien en de trekker liep. Heeft het tot nu toe beter gedaan dan de D5 :eusa_shifty:
Grolsch, het klinkt al lekkerder

widebody

Citaat van: Dirk342 op 03-12-2012 07:21:32
Zoals ik al zei, een goeie diesel start altijd !  Zolang de accu / startmotor voldoende kracht heeft om de motor rond te slingeren zal deze vanzelf een keer aanslaan.  Als is het, bij wijze van, -40 graden.

Dirk, geldt dat ook voor die ouwe ketel van mij? Mooie ouwerwetse voorkamer diesel.. na gloeien start ie direkt, maar zonder? Durf t niet aan.

Marc

UserID6342

Ja hoor Marc, geld voor alle diesels !  Dus ook die ouwe tractor van me die hier staat.  En die loopt ook zonder gloeien, niet meteen mooi op alle 6 maar het beest loopt wel.  Keertje rustig an gas geven en hij tokkelt vrolijk op 6, alsof er helemaal niets aan de hand is.

Rookt wel als een dolle zonder te gloeien.

Red Devil

Mijn 2.5D is door Terlouw afgesteld. Ik weet dat mijn gloeibougies niet goed meer zijn. Maar hij start nog steeds in 1 keer. Bij Terlouw zeiden ze dan ook dat een goede afstelling belangrijker is dan de gloeipennen. Goed afgesteld moet hij ook met defecte gloeipennen normaal kunnen starten.

Ted