3-1-5 en 2-3-2

Gestart door Wouter1973, 10-12-2012 15:50:37

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Vandaag eindelijk eens mijn OBD uitgelezen. Twee codes: 3-1-5 en 2-3-2. Rijdend merk ik niet veel (geen verhoogd toerental stationair, loopt mooi stabiel rond 900 tpm), maar bij flink gas merk ik dat de auto wat inhoudt, wat vergezeld gaat met een zacht sissend geluid.
Mag ik er vanuit gaan dat ergens in het EVAP circuit zich een vacuumlek bevindt? Kan ik ongestraft de EVAP klep afkoppelen en de ingang op het spruitstuk afdoppen? Moet het stekkertje ook los? Consequenties voor APK?

Hengeveld

Ja, afdoppen of slang naar spruitstuk afknellen kan. Advies is wel om een nieuwe evap-klep te kopen. Als er geen Lambda-lampje brandt (volgens mij bij 315 wel) dan is het geen APK-punt, althans, ze merken het niet.
Code 232 kun je resetten en zal niet terugkomen bij afgeknelde slang of afgedopte nippels. Code 315 zal wel blijven, ook met stekkertje eraf, dus dat maakt niet uit.

Wouter1973

Hengeveld

Nee, bij jou is de elektrisch geregelde evap-klep defect, niet de terugslagventieltjes waar op het Saab-forum over gesproken wordt.

Wouter1973

Helder. Resumé: afdoppen kan geen kwaad. Zal ie waarschijnlijk beter op rijden (want geen weglekkende turbodruk meer vanuit inlaatspruitstuk). En als men bij de APK keuring niets merkt is het daar ook geen issue. En tot slot moet je het niet erg vinden om met een voortdurend brandend lambda-lampje rond te rijden.

Hengeveld

Brandend lambda-lampje kan bij APK wel problemen opleveren, zoals ik al zei.

-D©©©L-

Waarom niet gewoon de klep vervangen als deze bewezen defect is ?

Wouter1973

Omdat ik meende ergens te hebben gelezen dat deze klep erg duur is.

-D©©©L-

Citaat van: Wouter1973 op 11-12-2012 16:54:00
Omdat ik meende ergens te hebben gelezen dat deze klep erg duur is.

Het lijkt me sterk dat er geen goede gebruikte te vinden is.  :)

Hengeveld

Zo duur is een nieuwe niet. Ik meen rond de 60 euro.

Wouter1973

Is de werking van zo'n klep nog te testen?

Sbv

Voor 60 euro zou ik niet gaan tobben en een nieuwe bestellen, probleem opgelost.

Al eens geïnformeerd wat die klepjes kosten eigenlijk.

Wouter1973

Als het 100% zeker zou zijn dat het de bewuste klep is zou ik inderdaad niet aarzelen. Maar er zijn in het EVAP circuit meerdere componenten die niet goed zouden kunnen werken. Vandaar mijn vraag of de werking te testen is.

Hengeveld

Foutcode 315 is toch duidelijk en je hoort toch dat hij lekt? En dat er iets lekt blijkt toch al uit foutcode 232? Door afknellen van de slang kun je de theorie nog testen. Dus hoeveel meer zekerheid wil je dan nog hebben?

Wouter1973

Mijn ervaring met foutcodes voor het brandstofsysteem is dat het nooit letterlijk is wat de foutcode suggereert. Wie zegt dat het hier geen lekje in een vacuüm slangetje is? Of dat de klep bijvoorbeeld geen stroom krijgt? Zou jij je lambdasensor vervangen als je code 2-3-2 hebt? Een foutcode geeft wel een indicatieve richting waar je het probleem ongeveer moet zoeken.