reviseren/vervangen automaat

Gestart door H_Rovers, 06-12-2012 13:08:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

H_Rovers

Bedankt Toon, interessant! Dat onderdeelnummer, dat moet ik op de automaat aflezen neem ik aan. Vanaf de onderkant?

Overigens gaat de auto wel lopen als ik niet op de rem sta. Slip weet ik eigenlijk niet zo goed, ik heb het idee dat ie dat wel wat doet, maar is dat niet tot zekere hoogte niet normaal voor een automaat? Het powerflushen heb ik al gedaan, maar dat heeft dus niet geholpen tegen het bonken. Overigens heb ik het idee dat ie sindsdien ook iets minder lekker schakelt dan daarvoor.

In hoeverre is een gereviseerde automaat weer zgan? Prijs voor een nieuwe automaat moet ik maar eens opvragen dan, dan heb ik iig een vergelijk.

)()()sT

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2012 12:58:02
CiteerNiet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

Reclame voor jezelf?

Wat is daar mis mee? Als de ander ermee geholpen is en het werkt ???

Arie T5R

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2012 12:58:02
CiteerNiet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

Reclame voor jezelf?

Nee, hulp voor een ander..

Arie T5R

Twee keer dezelfde mening..

HESSIE

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2012 12:58:02
CiteerNiet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

Reclame voor jezelf?
ppffffffffff sjonge jonge

Arie T5R

Zooooo daar is weer genoeg op gereageerd. Leven en laten leven he.. :eusa_shhh:

toonbinneveld

Citaat van: H_Rovers op 23-12-2012 13:19:05
Bedankt Toon, interessant! Dat onderdeelnummer, dat moet ik op de automaat aflezen neem ik aan. Vanaf de onderkant?

Overigens gaat de auto wel lopen als ik niet op de rem sta. Slip weet ik eigenlijk niet zo goed, ik heb het idee dat ie dat wel wat doet, maar is dat niet tot zekere hoogte niet normaal voor een automaat? Het powerflushen heb ik al gedaan, maar dat heeft dus niet geholpen tegen het bonken. Overigens heb ik het idee dat ie sindsdien ook iets minder lekker schakelt dan daarvoor.

In hoeverre is een gereviseerde automaat weer zgan? Prijs voor een nieuwe automaat moet ik maar eens opvragen dan, dan heb ik iig een vergelijk.
Een gereviseerde automaat is in principe vergelijkbaar aan een nieuwe. Maar aangezien bij deze bak de problemen vaak door de eerder genoemde oorzaken komen is het lastig een financieel weloverwogen keuze te maken.

Als de bak in alle versnellingen goed werkt en de koppelomvormer en oliedruk dus ook nog goed zijn, moet het mogelijk zijn om met nieuwe B4 kap, olie flushen, juiste software update en reset adaptieve waarden van de bakcomputer, de bak weer goed te laten schakelen. Dit kost bij elkaar tussen 150 euro(zelf doen) tot 300-400(garage). In een klein deel van de gevallen kan er dan nog wat anders aan de hand zijn met een of meerdere magneetklep(pen). Uitlezen van foutcodes kan dat aan het licht brengen.

Financieel gezien weegt het risico van deze kleine investering wel op tegen meteen een nieuwe bak monteren a 3500-4000 euro.

Houdt wel in de gaten dat niet alle dealers een monteur hebben die veel ervaring heeft met deze bakken. Enige sturing/controle richting garage kan dus geen kwaad. Even overleggen met de werkplaatschef kan zeker geen kwaad in deze gevallen.

Wat betreft jouw specifieke bakproblemen zou ik eerst eens de software aanpakken, dus resetten oliekwaliteit en adaptatiewaarden en controleren of de neutraalfunctie uitgeschakeld is, zo nee, update uitvoeren. Laat meteen de B4 kap vervangen als je dat niet zelf gaat doen, kost vast niet veel, want 20 minuten werk..

Mocht je probleem blijven, dan is het denk ik einde verhaal voor je bak en zou ik bij volle portemonnee een Volvo bak nemen en bij lege portemonnee een ruilbak van de sloop halen.

Het onderdeelnummer van de bak staat bovenop de bak in een groen-rood gearceerd vlak op een sticker en op een metalen plaatje van aisin-warner daar vlak bij. Je kan het het vinden door rechts van het motorblok naar beneden te kijken. Een zaklampje en wat kabel/slangmeuk aan de kant wurmen is meestal nodig om zicht te krijgen. Volg de linkjes in mijn vorige bericht om wat foto's en tekeningen van de bak te zien. Wordt alles wat duidelijker..

Succes iig. !

NinaPaul

Citaat van: )()()sT op 23-12-2012 13:24:44
Citaat van: NinaPaul op 23-12-2012 12:58:02
CiteerNiet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

Reclame voor jezelf?

Wat is daar mis mee? Als de ander ermee geholpen is en het werkt ???

Dan kan je toch net zo goed opschrijven hoe je het moet aanpakken? Dat is pas echt iedereen helpen....
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

toonbinneveld

Citaat van: NinaPaul op 23-12-2012 17:12:54
Citaat van: )()()sT op 23-12-2012 13:24:44
Citaat van: NinaPaul op 23-12-2012 12:58:02
CiteerNiet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

Reclame voor jezelf?

Wat is daar mis mee? Als de ander ermee geholpen is en het werkt ???

Dan kan je toch net zo goed opschrijven hoe je het moet aanpakken? Dat is pas echt iedereen helpen....

Dat kan ik ook wel, maar naar mijn inschatting gaat dat in dit geval niet door deze persoon zelf gedaan worden. Maar als je het graag wilt weten, hier volgt de uitleg:

-Verwijder de luchtfilterbox
-maak ruimte boven de 27mm bout en verwijder deze
-boor een gat van 5mm in net onder de kruising van de casewebbing voor het gat. zorg er daarbij voor dat je een dik papiertje insmeert met vet en in het gaat schuift, onder de plek waar je gaat boren. daarmee vang je de metaalschilfers op van het boren. Boor daarom ook zeer voorzichtig het laatste stukje, zodat je niet 'doorschiet' als je door het metaal heen bent.
-verwijder voorzichtig het vetpapier
-zuig met een stofzuiger het gat goed uit
-druk een dunne platte schroevendraaier in het geboorde gaatje. wurm vervolgens met een lange schroevendraaier, met de greep naar achteren gericht en het platte deel dus naar voren in het gat, probeer de metalen band te "vangen" en omhoog/achteren te trekken. Met de kleine schroevendraaier zorg je onderwijl dat de band niet terugvalt.
-als je na een tijdje rommelen de band weer op zijn plek hebt, houdt je hem met de kleine schroevendraaier door het gaatje op zijn plek en draai je de bout er weer in.
-gaatje dichtmaken met wat ms-polymeerkit en een passend kort boutje/schroefje/plugje/dingetje uit de rommelbak
-zooi weer terugzetten
-klaar en zeer blij, want veel geld bespaart en je eigen/een anders fout gelukkig zonder al teveel schande overleeft!

toonbinneveld

Nog wat plaatjes voor de duidelijkheid:

gaatje boren ongeveer bij uiteinde rode pijl, in het opstaande randje:


zo ziet het er ongeveer uit, wel kwartslag draaien voor deze bak:


Dit is de losse band, zie de verdikking met gat waar de bout in moet vallen:



V70geRwin

hulde Toon voor je uitleg!

arjenT5R

Hihi gaatje boren in je bak en beetje met schroevendraaier in morrelen je moet er maar opkomen  ;D ;D

Wel serieus gaaf hoor!

Hoe ben je hier zo opgekomen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

toonbinneveld

In de eerder genoemde artikelen gelezen en verder gezocht op internet. De plaatjes komen dan ook van/via een canadees forum waarop iemand deze oplossing had bedacht om zijn XC70 te repareren. Daarnaast een verhaal van een amerikaans automatenrevisiebedrijf gevonden waar ze deze operatie bijna dagelijks toepassen voor mensen waarbij dit mis is gegaan, nadat de eigenaar het zat was om nieuwe bakken te monteren ipv. het zelf op te lossen.

Overigens zit er in amerika sinds 2002 een rood/wit label aan de bout met een waarschuwing deze niet te verwijderen nadat ze een rechtszaak hadden verloren van iemand die vond dat Volvo de bout beter had moeten markeren omdat deze zo teveel lijkt op een vulopening. Volgens mij is er in Europa nooit zo'n label geweest..?


Racingbrick

Waarom zou je die bout er uit willen draaien als je een 5 traps gewoon ( en makkelijk ) kunt (bij) vullen via de peilstok?
:eusa_think:

toonbinneveld

Omdat niet iedereen voor zijn lol elke dag volvo's flushed en dus ook geen idee heeft hoe je een automaat bijvult, aangezien Volvo zegt dat het niet kan/hoeft.

Beetje vragen naar de bekende weg arie.

NB.
Ik weet iig. wel zeker dat jij een een klant met losse b4 band niet had/zou kunnen helpen zonder deze informatie.