Hoe herken ik een te rijk lopende motor? Ik rij nu gemiddeld 1 op 6,7

Gestart door Benny03, 27-12-2012 12:44:28

Vorige topic - Volgende topic

Benny03

Heren,

Hoe herken ik een te rijk lopende motor?
Mijn auto loopt nu gemiddeld 1 op 6,7 ik zou toch wel de 1 op 9 moeten kunnen halen met mijn rijstijl..

Groeten,
Benny

Jack v

stinkende katalysator wellicht. Benzine lucht uit de uitlaat.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jacques1967

Een te rijk lopende motor is ook vaak wat stiller, schijnt het. Maar voor de motor (kleppen) is het beter dat hij  rijk loopt dan te arm! Overigens is het niet heel aannemelijk dat het meerverbruik puur komt door te arm /of te rijk afgesteld. Dan heb je hooguit een verschil van 5 tot 10 procent. Jij zit ongeveer op een verschil van 30 procent!  Ik zit ook ongeveer op hetzelfde verbruik maar dan rij ik weliswaar niet heeel rustig en op g2 lpg! (verdamper)...s,nacht veelal 140/150 km p/u. En heb de laatste 3 maanden hoofdzakelijk s,nachts gewerkt.. Maar op benzine doet mijn auto het ook al niet zuinig aan , maar met lpg is de pijn bij de pomp te overzien haha.

Als je toch zeker wil weten zal hij ff aan de uitlaatgastester moeten bij een voor u bekende (apk) garage. Die lezen het dan zo af en is er geen onzekerheid meer?

Maar vaak doet een nieuwe temperatuursensor (degene voor de ecu , is deze wel goed?), indien aanwezig de(originele!) LMM ( alleen bij 20V), of de (originele!) lambdasonde al heel wat om het verbruik weer binnen de perken te krijgen.