Rammel achterkant, kan het niet vinden! (OPGELOST!)

Gestart door Jeroenimus, 16-12-2012 16:12:40

Vorige topic - Volgende topic

Jeroenimus

Hallo-tjes,

Vorige week de achterdempers van mijn S70 2.5 10V uit '98 vervangen, reed weer prima. Nu heb ik sinds een paar dagen last van een vreselijke rammel aan de achterzijde. Snap er niks van! De rammel is er vooral op korte oneffenheden, bijvoorbeeld bij het rijden over klinkers. Het weggedrag voelt niet anders aan, wel heb ik het idee dat de auto iets naar rechts trekt, maar dit kan ook een idee zijn.

Wat heb ik al gecontroleerd / vervangen:

-Schokdempers zijn vorige week vervangen
-Rubber schokdemper schotels zijn een maand geleden vervangen
-Vandaag in dit pokke weer zowel links als rechts de auto op de krik gehad en aan veren en schokdempers lopen trekken en duwen.
-Ik heb alle bouten die ik los heb gehad voor de schokbrekers nog eens nagetrokken
-Zachtjes de handrem aangetrokken tijdens rijden
-Bekleding kofferbak nagelopen
-Gecontroleerd op speling kofferbak slot
-Rommel uit de reservewiel bak gehaald
-De achterbank nagelopen op speling en rammels

Ik weet het niet meer... Zou er een probleem met de draagarmen zijn? Ik snap niet dat er ineens een rammel ontstaat, zoiets zou toch geleidelijk moeten ontstaan? Volgende maand moet hij voor de APK, dacht hem net lekker in orde te hebben krijg je dit weer  >:(

Wie heeft er een idee wat dit zou kunnen zijn en in hoeverre reparaties aan de draagarmen "op straat" uit te voeren zijn?

Ik heb er voor de volledigheid een filmpje/geluidsfragment van gemaakt. Hier is het overduidelijk te horen.

http://www.youtube.com/watch?v=MDy0QrFsu-U&feature=youtu.be

Ik hoop dat iemand mij de goede richting uit kan helpen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Jeroenimus

Na verder gezocht te hebben op het forum kom ik veel berichten tegen over gescheurde silent blocks in de achteras. Komende week de auto maar weer eens omhoog krikken om uit te vinden of dit bij mij ook het geval is....

hertogjan6

Citaat van: Jeroenimus op 16-12-2012 19:03:34
Na verder gezocht te hebben op het forum kom ik veel berichten tegen over gescheurde silent blocks in de achteras. Komende week de auto maar weer eens omhoog krikken om uit te vinden of dit bij mij ook het geval is....
hey jeroen ik heb het zelfde probleem met mijn 855 kan het ook niet vinden ik denk zelf dat het misschien in de sidekirt (dorpel) zit misschien iemand anders enig idee alvast bedankt groet johan
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

dielie850

Ik denk dat het dat blok is wat je achterveer op de schotel houd probeer de moer es aan te draaien die willen nogal es loslopen ;)

hertogjan6

Citaat van: dielie850 op 16-12-2012 19:29:47
Ik denk dat het dat blok is wat je achterveer op de schotel houd probeer de moer es aan te draaien die willen nogal es loslopen ;)
bedankt voor de informatie ik zal er is naar kijken. :)

Jeroenimus

Citaat van: dielie850 op 16-12-2012 19:29:47

Al gecontroleerd, is in orde. Ik heb net in een wasbox nog maar eens half onder de auto gelegen,trekken en duwen aan de draagarmen thv de silentblocks. Kan er geen beweging in krijgen. Op het oog ook niks te zien dat los zit. Met m'n volle gewicht op de trekhaak auto in en uit laten veren, niks te horen. De weg weer op en ja hoor, rammelderammel. Wordt er sacherijnig van. Lijkt wel of de hele achteras los ligt, zo hard klinkt het door.

Jack v

uitlaat die ergens tegenaan komt misschien?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

combinedforces

Achterste stabi-stang door? Wil nog wel eens gebeuren op het haakse deel. Rammelt vreselijk.

hertogjan6

mijn 855 is wel door de keuring gekomen en al 3 keer op de brug geweest om het probleem op te zoeken (vakgarage) maar nog steeds het probleem niet gevonden

groet johan

mikep

hoi Jeroenimus,
Is het geluid meer links/rechts achter, wat is het merk schoks en rubberschotels en wat is het merk schoks en rubbers die er in zaten ( ivm schok/veer combinatie ). Misschien alles weer opnieuw monteren (schokdemper:40nm moer boven,25nm boutjes,80nm onderste moer. veer: moer 40nm) , pas geleden nog gedaan bij iemand met een vergelijkbaar geluid en de veerschotelrubbers vervangen voor origineel (rammel was weg). De silent blocks geven ook z'n geluid, optisch kan goed lijken maar als je ze eruit hebt zijn ze vaak veel slechter dan je dacht.

gr   

snix

haal de platen er weer eens uit. daarmee bedoel ik houten platen boven het reserve wiel

Jeroenimus

Citaat van: mikep op 16-12-2012 23:35:09
hoi Jeroenimus,
Is het geluid meer links/rechts achter, wat is het merk schoks en rubberschotels en wat is het merk schoks en rubbers die er in zaten ( ivm schok/veer combinatie ). Misschien alles weer opnieuw monteren (schokdemper:40nm moer boven,25nm boutjes,80nm onderste moer. veer: moer 40nm) , pas geleden nog gedaan bij iemand met een vergelijkbaar geluid en de veerschotelrubbers vervangen voor origineel (rammel was weg). De silent blocks geven ook z'n geluid, optisch kan goed lijken maar als je ze eruit hebt zijn ze vaak veel slechter dan je dacht.

gr   

Geluid is volgens mij meer rechts achter, schok is Monroe original, merk schotels weet ik niet meer, er is nieuw spul ingegaan. Ik heb alles nog een keer los gehad.

Jeroenimus

Citaat van: snix op 17-12-2012 00:13:58
haal de platen er weer eens uit. daarmee bedoel ik houten platen boven het reserve wiel

Plaat boven het reservewiel is het ook niet...

mikep

hoi
Als je denkt dat het rechtsachter zit,  zou ik rechter schok +rechter rubber omwisselen met links. Als dat geen verschil uitmaakt zou ik denken dat de silentblocks niet goed meer zijn.
gr

thuur