Resultaten van een rollerbankavontuur (Detonatie)

Gestart door zeepoog, 17-12-2012 13:29:39

Vorige topic - Volgende topic

zeepoog

Hoi! Vandaag even naar Wateringen gesjeesd waar HOK even op de pijnbank werd gezet. Had ik jaren geleden al 's gedaan, de resultaten waren toen nogal bedroevend voor een getunde t5, gelukkig is dat nu niet heel veel beter :-) (Illusies, wat kun je ermee?) De resultaten:

Mooi, 256 PK, 406 NM. Op zich voldoende om mee te stromen in het verkeer, maar de detonatiehik die optreedt bij 3500 RPM is wat zorgwekkend. De tip die ik meekreeg van engineer Roel: stel je wastegate bij, of laat je software aanpassen. De turbodruk staat te hoog waardoor er detonatie optreedt en dan wordt meteen de injectie aangepast. (Zie AFR waarde).

Even de meetwaardes van 2 jaar geleden erbij gepakt:

Ook hier is de lamdawaarde niet zo fris rond dat toerengebied, betekent dat ik dus al lachend 2 jaar detonerend rondrijd(??)

Wat zijn jullie ideeën over de resultaten, ik verwacht de software te moeten gaan aanpassen zodat de druk wat lager wordt. Maar win ik hier ook vermogen mee? Meneer Roel van Rica was in de veronderstelling van wel :-) Anders is het natuurlijk verreweg het goedkoopst om de wastegateaanpassing te doen (1 mm?).

zeepoog

Merk trouwens helemaal niks van detonatiehikken bij het rijden.

arjenT5R

Volgens mij is je brandstofpomp een beetje aan het overlijden?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zeepoog

Citaat van: arjenT5R op 17-12-2012 14:01:09

Dat wil ik niet tegenspreken, maar ik zou 't wel snel vinden binnen een jaar :-)

arjenT5R

Ik weet het eigenlijk best wel zeker  ;D Nuja brandstofdrukregelaar zou ook nog kunnen!

Maar zit niet best! Lambda moet bij vol turbodruk gelijk naar ca 0,8 gaan bij de 850's
Je ziet dat ie rustig weer richting 0,9 gaat je vorige bank rapportje gebeurde dat ook maar later... dit is nu verschoven naar eerder... apart.

Heb met dezelfde software gereden en daar gaf ie die problemen niet mee... zal toch ergens anders in zitten helaas
 ;D

edit: lees je antw net... kan ook nog aan lmm liggen dan.. of brandstofdruk regelaar maar het is zeker te weten niet pluis  ;D

zeepoog

Citaat van: arjenT5R op 17-12-2012 14:08:04

Ik weet het eigenlijk best wel zeker  ;D Nuja brandstofdrukregelaar zou ook nog kunnen!

Maar zit niet best! Lambda moet bij vol turbodruk gelijk naar ca 0,8 gaan bij de 850's
Je ziet dat ie rustig weer richting 0,9 gaat je vorige bank rapportje gebeurde dat ook maar later... dit is nu verschoven naar eerder... apart.

Heb met dezelfde software gereden en daar gaf ie die problemen niet mee... zal toch ergens anders in zitten helaas  ;D

Dan twijfel ik harder aan die regelaar :-) Want die pomp is gewoon nog een jong bloempje. Ooit preventief 's vervangen.

arjenT5R

Detonatie of knock bij dat toerental met die brandstofverrijking is onmogelijk!

Knock krijg je alleen door tegen het randje van arm aan te gaan, het kan wel overshoot zijn. Dat wil zeggen dat de druk te hoog is naar de zin van de ecu zodat ie even fuel cut geeft...

Maar zonder meting van de druk is dat ook moeilijk te zeggen...

zeepoog

Citaat van: arjenT5R op 17-12-2012 14:15:34

Knock krijg je alleen door tegen het randje van arm aan te gaan, het kan wel overshoot zijn. Dat wil zeggen dat de druk te hoog is naar de zin van de ecu zodat ie even fuel cut geeft...

Rica Roel zei ook dat de druk te hoog was. Dus mogelijk denken jullie allebei wat anders, maar is de oplossing hetzelfde?

arjenT5R

Citaat van: zeepoog op 17-12-2012 14:18:22
Citaat van: arjenT5R op 17-12-2012 14:15:34

Rica Roel zei ook dat de druk te hoog was. Dus mogelijk denken jullie allebei wat anders, maar is de oplossing hetzelfde?

Ja druk te hoog kan best dat ie daar op terug regelt maar no way dat het knock is geweest. Je gaat sowieso te arm zodra je lambda onder 0,8 gaat (lees tussen 0,8 en 0,9)

Wastegate iets losser zetten kan de oplossing zijn.

http://cumminspower.com/www/literature/technicalpapers/PT-7009-LeanBurn-en.pdf

Zie bijgaande link... detonation chart is erg interessant! Ons werkgebied is dan wel anders maar je kan er nog steeds veel uithalen.

edit: voordat ik weer allerlei commentaar krijg  ;D natuurlijk kan het wel knock zijn maar in deze situatie niet erg aannemelijk, helemaal niet zelfs!

edit 2:
voor de mensen die zich afvragen wat bmep ook weer was  ;D
http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/bmep_performance_yardstick.htm

Martijn_B

Jammer dat Roel niet direct even je wastegate heeft aangepast. Junior zeker? Is de turbodruk gemeten, weet je hoeveel hij draait bij dat toerental?

Overigens: hoe oud zijn je bougies? en zijn deze origineel volvo? Ze willen nog wel eens een hikje doen bij max koppel.
Bij 11,4 AFR lijkt me dit geen knock, zal eerder richting de 13 plaats gaan vinden (bij mijn 850 is het rond de 12,5 al mis).
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

zeepoog

Citaat van: Martijn_B op 17-12-2012 15:47:04
Jammer dat Roel niet direct even je wastegate heeft aangepast. Junior zeker? Is de turbodruk gemeten, weet je hoeveel hij draait bij dat toerental?

Overigens: hoe oud zijn je bougies? en zijn deze origineel volvo? Ze willen nog wel eens een hikje doen bij max koppel.
Bij 11,4 AFR lijkt me dit geen knock, zal eerder richting de 13 plaats gaan vinden (bij mijn 850 is het rond de 12,5 al mis).

Roel kwam niet junior over, maar dat komt omdat ik dat niet kan inschatten :-) Ik geloof wel dat Roel bereid was om de wastegate aan te passen, als deze geen 900 graden was :-)
Ik zal binnenkort even kijken waar hij rond 3200 rpm volle belasting op staat, maar meer info dat heerlijke niets-zeggende metertje op het dashboard heb ik niet...
Geen origineel Volvo bougies geloof ik, en nu 20.000 km oud gok ik. Rekening (uit 2010) zegt: 'BCP 7 EVX Ngk Bougie Saab'.

arjenT5R

Citaat van: Martijn_B op 17-12-2012 15:47:04

AFR blehhh slap aftreksel van lambda...

Martijn_B

Boeiend Arjen, /14,7 en je snapt het weer ;) :-*

Aanpassen doe ik altijd met een tangetje en 2 ringsleutels, gaat prima als hij heet is want dan hoef je hem niet aan te raken.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

arjenT5R

Citaat van: Martijn_B op 17-12-2012 16:11:37
Boeiend Arjen, /14,7 en je snapt het weer ;) :-*

Aanpassen doe ik altijd met een tangetje en 2 ringsleutels, gaat prima als hij heet is want dan hoef je hem niet aan te raken.

En als het nou op lpg of aardgas of diesel is? Is het dan nog steeds 14,7? Snap je het dan ook nog?  ;D

Met dat soort antwoorden vraag je er natuurlijk om dat er heel andere dingen gaan gebeuren met je tangetje en ringsleutels  ;D ;D ;D Ook als ze heet zijn enzo  :evil:

zeepoog

Ik lijk dus een soort van tweeledig probleem te hebben: een hik (die zeer waarschijnlijk op  te lossen is met herschreven software of de Wastegate), en de nogal hoge lamda / AFR waarde bij boost. Het lijkt erop dat ik wel al 2 jaar rondrijd zonder er iets van gemerkt te hebben. (Geen gekke geluiden of performanceproblemen).

Op zich lijkt het me niet gek om sowieso die wastegatestang aan te passen, maar het lijkt me met mijn technische kennis een slecht idee om zomaar een slinger naar links of naar rechts te geven op dat ding. Zou ik bij het stellen van die stang aan de hand van mijn turbodrukmeter onmiddellijk verschil kunnen merken? Als ik nu bij 140 plankgas ga, verlaat het wijzertje de schaal (van het niets-zeggende metertje linksboven) best wel een stukje.