kachelmotor vervangen, maar....

Gestart door andyvee, 20-12-2012 20:44:02

Vorige topic - Volgende topic

andyvee

Hoi, ik ben de tevreden berijder van een roffel 850 stationcar uit ´96.
Laatste weken heb ik last gehad van een bekend probleem, nl. de kachelventilator die alleen op de hoogste stand werkt.
Eerst heeft mijn garage de kachelweerstand vervangen.
Na een week of zo was het weer hetzelfde verhaal. De garage heeft er toen weer een nieuwe weerstand ingezet.
En gelijk de motor gesmeerd (???), zei de garagebaas.
Het heeft niet lang geduurd of ook deze weerstand begaf het. Dat was flink balen.
Toen heb ik via Marktplaats een (gebruikt maar goed -???-) setje 'ventilator en weerstand' gekocht.
En vanmiddag de boel vervangen.
Ik heb een werkboek van Haynes, maar ik stokte al bij het uitbouwen van m'n handschoenenkastje. Niks 4 schroeven losdraaien en dan de boel uitnemen!
De uitzet hendeltjes van de klep wilden maar niet los komen. Toen vond ik gelukkig op een engels forum de oplossing:
Je moet daar waar de hendeltjes in de klep zitten, met een priem o.i.d. de boel eruit wippen. En dat lukte goed.
Verder was het een fluitje van een cent, alhoewel het vrij krapjes was allemaal.
Ik kan weer blowen op 4 standen :eusa_dance:.
En nu maar afwachten hoe lang deze set het uithoudt....

elianmars

Het is alweer even geleden dat ik het zelf heb gedaan, maar is het überhaupt nodig om het handschoenkastje te verwijderen? Volgens mij kun je er gewoon bij als je de schopplaat aan de onderzijde weg haalt.

Hoe dan ook, mooi dat het allemaal gelukt is en dat de ventilator het weer doet  :)

Edit: Net even in Vadis gekeken en het is inderdaad nodig om het handschoenkastje ook te verwijderen  ;D

elianmars

Citaat van: koen.s op 20-12-2012 21:21:03
Citaat van: elianmars op 20-12-2012 21:18:56
Het is alweer even geleden dat ik het zelf heb gedaan, maar is het überhaupt nodig om het handschoenkastje te verwijderen? Volgens mij kun je er gewoon bij als je de schopplaat aan de onderzijde weg haalt.

Hoe dan ook, mooi dat het allemaal gelukt is en dat de ventilator het weer doet  :)

Bij mn C70 ook de kachelmotor een keer vervangen, had het dashboard kastje er toen ook uitgehaalt.

Zie mijn edit  ;)

elianmars

Citaat van: koen.s op 20-12-2012 21:25:07
Dan was ik aan het typen, en heb jij dat ondertussen toegevoegt.

Klopt  ;D

triton

En ik heb het zaterdag nog even gedaan en dus kastje en schopplaat verwijderd.
Vervolgens dat gillende varken goed gesmeerd en hij draait weer als een malle.
Professioneel raddraaier

andyvee

Hé Triton, kun je me vertellen waarmee en waar je het motortje dan smeert?
Tussen spoel en spoelhuis? WD40?

thuur

Dat smeren is leuk voor een paar maanden, het echte probleem zit in uitgelopen lagers en versleten koolborstels en sleepringen. Ik zou het risico niet nemen op weer een doorgebrande kachelweerstand..

Gr ;)

triton

Citaat van: andyvee op 20-12-2012 22:29:22
Hé Triton, kun je me vertellen waarmee en waar je het motortje dan smeert?
Tussen spoel en spoelhuis? WD40?
Even neerzetten ondersteboven op de schoepen en dan beetje naaimachine olie erop .
Laten intrekken en dan even draaien , weer een beetje  erop en dan 12 volt erop.
Als hij niet meer piept weer terug in de auto.

Werkt inderdaad alleen maar als hij niet te veel versleten is zoals Thuur aangeeft .
Professioneel raddraaier

Berny73

Het lijkt er op dat ik met het zelfde probleem zit.
Mijn ventilator doet het de ene keer wel en dan weer niet.
En dat akelige gillende geluid hoor ik dus ook vaak in mijn 850.
Dus toch de boel maar even los draaien en smeren.
Bedankt voor de TIP.