Brandstof verbruik erg hoog

Gestart door Van Breugel, 21-12-2012 23:43:24

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 22-12-2012 11:16:11
Wouter1973, nu graag inhoudelijke reactie op mijn post.

Je schiet voorbij aan de vraag van de ts "is dit een normaal verbruik? "
Nee dat is het niet, ik weet niet of jij ook automaat rijdt, of ervaring hebt met een 20V automaat, maar zelfs 15 liter op 100km (of 1 op 6,6) is hoog. Zelfs met VOORNAMELIJK stadsverkeer. Er kan dus wel degelijk iets mis zijn.
Ja, ik rijd ook automaat. Een T5, dus een 2.3 20V. Ik rij niet voornamelijk in de stad, ik rij gecombineerd stad/snelweg ongeveer in de verhouding 30% - 70% en haal gemiddeld 1:8. Op LPG wel te verstaan. Op benzine zal dat ongeveer 1:9, misschien in het gunstigste geval 1:10 zijn. Lijkt mij niets mis mee. En is minstens 10% - 15% beter dan menig 940 haalt, maar dat terzijde. Als TS aangeeft voornamelijk stadsverkeer te rijden, en recent bij de laatste tank een verbruik van 1:6,6 noteert, dan kan je daar niet zonder meer van zeggen dat dat veel te hoog is. De hand in eigen boezem dan: je kan ook niet stellig beweren dat er persé niets aan de hand is. Ik vind het echter geen verbruik dat aanleiding geeft om te vermoeden dat er iets mis is omdat ik vind dat je niet kan beweren dat 1:6,6 in de stad buitensporig is.

beunmaat

Mijn rode 2.5 20v rijd ook bijna alleen maar stads kilometers en deze doet ook gewoon 1 op 10.
Het is wel een handbak, maar ik kan mij niet voorstellen dat daardoor het verschil in verbruik zo hoog ligt.

Ik vermoed dat er ook iets mis is met je auto

NinaPaul

Je zat gewoon fout met de lock-up. Jouw hele verhaal daaromtrent is onzin. FEIT geen mening.

Wie de bal kaatst...
CiteerEn is jouw 10v ook een automaat? Pas dan is enig vergelijk legitiem.
Dus is jouw verhaal NIET legitiem, jij hebt immers GEEN nasp 20V.

Citeerhaal gemiddeld 1:8. Op LPG wel te verstaan. Op benzine zal dat ongeveer 1:9, misschien in het gunstigste geval 1:10 zijn
Aannames, jij hebt het verbruik op benzine dus niet getest! Ook hier is het dus volgens jouw standpunt niet legitiem.

Citeerrecent bij de laatste tank een verbruik van 1:6,6 noteert, dan kan je daar niet zonder meer van zeggen dat dat veel te hoog is.
Ja dit kan ik wel, zelfs in de sport stand met aanhanger kom ik nauwelijks in de buurt van dit verbruik. Ik rij wel een nasp 20V met automaat. (Pas sinds kort op LPI)
Ook de fabrieksopgave komt niet in de buurt van dit verbruik.

Zoals eerder aangehaald kan dus OOK iets mis zijn met de rijstijl:
CiteerRijstijl is het grootste verschil in verbruik, gebruik de lock-up, geef niet abrupt gas en rem liefst op de motor, zet voor het verkeerslicht de hendel in N of P etc. 1 op 8 moet echt wel haalbaar zijn.
Maar TS zegt niets over sportief rijden.

CiteerIk vind het echter geen verbruik dat aanleiding geeft om te vermoeden dat er iets mis is omdat 1:6,6 in de stad niet buitensporig is.
Dat is prima een eigen mening hebben, ik deel deze mening absoluut niet! Ik vind het wel buitensporig en zou zeker verder kijken naar dingen als de temp sensor, lambda sonde, lmm, etc.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Van Breugel

Lambada sonde en lmm meter zijn dus inorde, viergas test op toeren wijst dit aan.
Zowel het co% en lambada getal zijn perfect.
Als ik een constante snelheid Kan  rijden met een kilometer of 65 per uur dan is het actuele verbruik dus afgelezen 6,3 l per 100 km.
Daar lijkt dus niets mis mee.
Ik denk dat het stads verkeer en de combinatie van temperatuur en automaat voor mijn verbruik funest zijn.
Ik ga sowieso de temp sensor vervangen .

Ik hoop nog steeds dat er mensen zijn die bevestigen dat die van hun ook zo veel verbruikt of dat er iemand is die dit ook heeft gehad en het inmiddels is opgelost!

Laten we niet met modder aan gooien naar elkaar maar om topic blijven!

Groetjes
Bart

Wouter1973

Off-topic: NinaPaul, het verhaal over lock-up volg ik niet. Als jouw automaat bij 'stads-snelheden' in lock-up komt is je bakolie te heet geworden. Het lijkt erop dat je lock-up verwart met overdrive. Dat is echter wat anders.
On-topic: misschien is het verstandig om inderdaad wat reacties af te wachten van mensen die het hoge verbruik ook hebben en dit ook als problematisch hebben ervaren. Wellicht komen er nog goede tips waar je iets aan hebt!

thuur

Temperatuursensor verdien je meestal wel terug (lager verbruik), daar is al genoeg over geschreven. Idem voor de lambdasonde. Verder kan de LMM vervuild zijn.

Gr 8)

arjenT5R

Citaat van: Wouter1973 op 22-12-2012 20:02:09
Off-topic: NinaPaul, het verhaal over lock-up volg ik niet. Als jouw automaat bij 'stads-snelheden' in lock-up komt is je bakolie te heet geworden. Het lijkt erop dat je lock-up verwart met overdrive. Dat is echter wat anders.
On-topic: misschien is het verstandig om inderdaad wat reacties af te wachten van mensen die het hoge verbruik ook hebben en dit ook als problematisch hebben ervaren. Wellicht komen er nog goede tips waar je iets aan hebt!

overdrive????? Beetje te veel gezopen gisteren?

Citaat van: Van Breugel op 22-12-2012 17:03:43
Lambada sonde en lmm meter zijn dus inorde, viergas test op toeren wijst dit aan.
Zowel het co% en lambada getal zijn perfect.
Als ik een constante snelheid Kan  rijden met een kilometer of 65 per uur dan is het actuele verbruik dus afgelezen 6,3 l per 100 km.
Daar lijkt dus niets mis mee.
Ik denk dat het stads verkeer en de combinatie van temperatuur en automaat voor mijn verbruik funest zijn.
Ik ga sowieso de temp sensor vervangen .

Ik hoop nog steeds dat er mensen zijn die bevestigen dat die van hun ook zo veel verbruikt of dat er iemand is die dit ook heeft gehad en het inmiddels is opgelost!

Laten we niet met modder aan gooien naar elkaar maar om topic blijven!

Groetjes
Bart

Als jij een verbruik van 1 op 6 nog steeds normaal denk te vinden dan wil je het gewoon niet horen!
Citaat van: thuur op 23-12-2012 00:15:48
Temperatuursensor verdien je meestal wel terug (lager verbruik), daar is al genoeg over geschreven. Idem voor de lambdasonde. Verder kan de LMM vervuild zijn.

Gr 8)

:azn:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

)()()sT

God, wat zijn we weer lief voor elkaar in dit topic!!

Jaco S

Citaat van: )()()sT op 23-12-2012 08:12:59
Er zijn zeker geen kerstgedachtes hier

rpakuypers

Citaat van: Jaco S op 23-12-2012 09:25:41

Nee, dat is eerst even hypocriet "lief" doen tegen elkaar en na de kerst weer op oude vertrouwde voet verder gaan ............. ;)

Groet,
Roger

Jaco S

Citaat van: rpakuypers op 23-12-2012 09:28:26
Citaat van: Jaco S op 23-12-2012 09:25:41

Nee, dat is eerst even hypocriet "lief" doen tegen elkaar en na de kerst weer op oude vertrouwde voet verder gaan ............. ;)

Groet,
Roger
Zo hoort dat toch ;)

NinaPaul

Citaat van: Wouter1973 op 22-12-2012 20:02:09

Wat valt er niet aan te volgen?

De feiten over de automaat:
De automaat AW50-42 heeft een lock-up systeem, waardoor de koppelomvormer wordt overbrugd.
Dit systeem schakelt onder normale omstandigheden in, in de derde en vierde versnelling.
Bij (te) hoge olie temperatuur zal hij deze ook inschakelen in 2e versnelling.
Deze automaat heeft GEEN overdrive, jij bent hier zelf verward.

Wanneer jouw automaat onder normale (stads) omstandigheden geen gebruik maakt van de lock-up mankeert er iets aan je rijstijl en/of aan de automaat.

Gezien de vraag van TS lijkt mij een uitleg over de automaat wel degelijk on-topic. Rijstijl aanpassen aan de automaat kan het verbruik zeker voordelig beïnvloeden. Nog een extra tip, trek normaal op tot iets boven de gewenste snelheid, laat het gaspedaal volledig los en geef rustig gas tot je voelt dat de auto niet langer vertraagd. Hierdoor zal de automaat veel sneller in de lock-up schakelen. (Beetje hetzelfde als gliden met een hybride)

Nogmaals, het is niet erg om een mening te hebben en die te verdedigen. Maar de feiten over de automaat kunnen niet ter discussie staan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

Citaat van: thuur op 23-12-2012 00:15:48

Gr 8)
Yes!

Je verbruik wordt bepaald door wat de computer aan brandstof denkt in te spuiten. Krijgt die computer verkeerde informatie binnen dan berekent die verkeerde waarden. Het gemene is dat sommige onderdelen langzaam verslechteren.

Zo als ik het hier lees verbruikt de wagen vooral bij belasting veel. De punten die Thuur noemt zijn terecht. Een lambdasonde van meer dat een ton is al aanmerkelijk slechter dan een nieuwe. Maar de combinatie belasting en hoog verbruik zouden bij mij de LMM de eerste verdachte laten zijn.

Eddy-E

Zou je dan ook aan de kleur vd bougies moeten kunnen zien of die te rijk loopt?
850 2.5 10v 94

GroKo

En nu staat deze auto te koop.
Dan heb ik de vraag of hij nog steeds zo`n hoog verbruik heeft. Want daar is nog geen antwoord opgekomen. :eusa_think: