Lekker onderhoud gedaan. Het blijft 'n fijne auto!

Gestart door CharlieFox, 22-12-2012 15:10:55

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Omdat ik geen blog heb maar 'n nieuw topic onder algemeen geplaatst. Ik heb zo van die periodes dat ik opeens heel veel onderhoud doe. Vaak uit noodzaak (km-stand of er raakt iets defect) en soms pak ik dan meteen lekker door. Zo ook afgelopen periode. Random:

APK'tje gedaan (ha, dat was trouwens de aanleiding). Beide draagarmen vernieuwd. Schroefveren (wederom) vernieuwd. Versie Estate Services, de zwaardere uitvoering. Had ik in 2007 ook al eens gedaan maar kennelijk kakken die dingen in na 'n aantal jaren? Ondanks dat de nieuwe veren net zo lang waren als de oude, staat de achterzijde nu toch 2 cm hoger. Zal met de stijfheid te maken hebben. Schokbrekers achter ook vervangen (gewoon Sachs origineel Volvo). Aandrijfas op links vervangen. Nieuwe schijven en blokken voorzijde. Nieuwe remslangen. Remolie geheel geflushed. Eindelijk 'n eindstuk op de uitlaat (lelijk, steekt zo ver uit!). Banden achter nieuw. Voor laten balanceren. Uitlijnen volgt spoedig, hoewel de sporing in orde lijkt. Motorisch qua onderdelen het eea los gehaald en gereinigd (ontsteking, stationairregelaar, stappenmotor lpg etc.). Vernieuwen hoefde niet, ik ben wat dat gedeelte aangaat, altijd behoorlijk streng. Moet gewoon in orde zijn. En als toetje weer 'n keer gewassen, gezogen en gepoetst.

Auto rijdt lekker! De wegligging is weer subliem met die nieuwe draagarmen en banden. Ook dat irritante hmk geluid is uiteraard weg. Remmen werken zoals het hoort, recht zo die gaat en je kunt je stuur loslaten. En heerlijk de bochten nemen als de snelweg verlaten wordt. En okay, tussen de oren zal het eea ook beïnvloeden.

Dat heerlijke geluid als je in de 3e versnelling zo'n 4000-4500 rpm maakt op de snelweg. En dan genoeg vermogen over hebt om te acceleren of juist af te remmen op de motor. Lekker laten werken, toeren maken, is goed voor 'n motor. In feite: in het toerentalgebied van het hoogste koppel opereren. Machtig geluid!

Verder petje af voor al die bloggers die dagelijks hun ervaringen delen op het forum. Ik heb er de discipline niet voor en beperk me tot hier en daar wat losse flodders.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

triton

Blijft leuk om te merken dat de auto zich aanpast aan de onderdelen en het onderhoud.
Zelfs de kleinste verschillen merk je gelijk.

Maar je kunt gewoon een blog starten hoor dat heb ik ook en post ook niet veel/vaak in mijn eigen blog.
Ik heb in drie jaar pas 20 pagina's
Professioneel raddraaier