ruitenwissers en sproeiers aan de haal

Gestart door renesloots, 13-03-2003 16:42:55

Vorige topic - Volgende topic

renesloots

Hallo allemaal,

Ik heb een Volvo850 2,5GLT Estate.

Pas geleden zou ik naar oostenrijk gaan op wintersport. Eén dag van te voren zag ik dat mijn rechter koplampruitenwisser verticaal stond(bijrijderskant dus). Kennelijk was hier iets mis mee.

Zonder hier verder aandacht aan besteed te hebben ben ik op reis gegaan. De derde vakantiedag wilde ik mijn ruiten wissen door de bedieningshandle naar me toe te trekken. Normaal gesproken spuit er dan ruitensproeier vloeistof en gaan de wissers een keer of vier. Volgens mij gaan dan meestal de koplamp wissers ook even.
Dit keer stopte het spuiten en wissen niet meer!!
Snel de zekering eruit getrokken en verder gereden.

Vervolgens het Volvo Advancenummer van de SOS service gebeld en toen kreeg ik de dichtsbijzijnde volvogarage door en daar ben ik heengegaan.

Het regende echter licht dus ik had de ruitenwissers nodig.
ík heb toen de stroomstekken van de ruitensproeierpomp eraf getrokken en de zekering er weer in gedaan. De wissers liepen nu continu. De bedieningshandle bewegen of verzetten maakte geen verschil.Het systeem zat vast in de wis/was stand.
Waar ik niet aan had gedacht was dat de koplamp wissers ook bleven lopen, althans links, rechts was al stuk de dag voor mijn vertrek. Links had kennelijk zo lang gelopen dat bij aankomst bij die garage alleen het motortje nog liep maar wisser stilstond.

In die garage was het allemaal ergernis. De juiste schroevendraaiers had de monteur niet, je weet wel voor die gekartelde inbus schroeven van Volvo. Beetje raar voor een Volvo garage.
De monteur wilde namelijk de bedieningshandle uitbouwen en dit duurde 3 kwartier. (ik heb het thuis een keer gedaan en dat duurde 5 minuten).
Er werden schema's bijgepakt , het relais onder de zekeringkast werd gevonden maar daar werd niks mee gedaan en toen werd dat luikje ook snel weer dichtgedaan.
De stekker van de lopende linker koplampwisser werd nog even eruit getrokken.
Toen kwam de chef-monteur en die zei direct dat het in 99% van de gevallen de bedieningshandle is, en die hadden ze niet op voorraad. Ik vroeg om een noodschakelaar zodat ik weer naar NL kon rijden. Dat vond de beste chef onoverkoombaar en wilde alleen een draadje aan twee einden afstrippen waarmee ik in de stekker contra-plug 2 pootjes met elkaar mocht verbinden, ik zag het al voor me op de snelweg met het draadje!

Bij het hotel ben ikzelf maar weer eens gaan kijken, ik trok ook (toevallig) de stekker van de rechterkoplampwisser eruit, deed de stekker van de ruitenwispomp er weer op en deed de plug weer op de bedieningshandle en toen werkte alles in ene weer normaal (behalve dan de koplampwissers maar die kan je wel missen). ik kon dus weer normaal naar huis, heb de bedieningshandles en kapjes weer wastgeschroefd.

Nu is mijn vraag:
Het feit dat in NL de rechter koplampwisser al verticaal stond, en later weer normaal lag en toen weer verticaal oftwel een eigen leven leidde los van de bediening , kan dit de storing in het hele systeem hebben veroorzaakt?

Ik wil natuurlijk weten of ik alleen beide koplampwismotoren moet vervangen (van Rima)of alleen die bedieningshandle, of allebei? zou die monteur dan toch gelijk hebben gehad met zijn 99% verhaal, zou de rechter motor zo gek hebben gedaan door een storing in de bedieningshandle of door een storing in de motor zelf?

Wie herkent dit voorval en wie weet er meer van?

Groetjes,
René Sloots

renesloots

Hallo allemaal,

Ik weet nu wat er aan de hand is met het door mijzelf poste probleem.

Ik heb het Volvo Repair Manual besteld:
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/1563923556/302-4895892-3790432

Daarin las ik hoe ik de beide koplampwisser motortjes moest uitbouwen.

Toen ik de linker motor er uit had geopend zag ik dat de witte pullie (witte opschuifstukje met tandwiel op het motorasje) eraf was geschoven. Deze kon ik weer terugduwenen het motortje werkte weer prima.

Aaan de bijrijderskant was het uitbouwen meer werk want de ECU en de koplamp moesten eruit.
Het motortje na veel gepruts er uit gekregen en opengemaakt.
Op een losse voeding getest en het toerental was duidelijk lager dan bij de andere motor. Na een tijdje ging die wel snellerdraaien gevolgd door een rookwolk oftewel het motortje is echt stuk en daarom haperde hij en veroorzaakte storing in het hele systeem.

verdre heb ik het ventieltje (het t-stukje met terugslagklepje)vernieuwd zodat de sproeiers op de koplampen het ook weer deden, dit had ik via dit forum al geleerd.

groeten
René Sloots

denkweb

geweldig... antwoord op je eigen vraag kunnen geven ;-)