temperatuur meter schommelt

Gestart door leons850, 26-12-2012 17:54:20

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Zoals de titel zegt, wanneer ik rij schommelt mijn watertemperatuur meter heel erg...
Met schommelen bedoel ik van 3uur tot bijna op nul als ik stil sta komt hij ook niet om hoog.
Gisteravond deed hij dit ook toen heb ik wat olie bij gevuld want die stond wat laag en toen was het over.
verder is de thermostaat en temp meter in oktober vervangen en zit er genoeg koelvloeistof in, olie is ook nog voldoende/gelijk.
Het gaat om een 1996 2.5 10v op LPG-3.
De auto rijd verder prima op gas en benzine.
Morgen ochtend ga ik de foutcodes laten uitlezen.
Wie het weet mag het zeggen???
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Jack v

ga maar uit van een thermostaat
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Ik heb ook wel eens een thermostaat gehad die het maar een paar manden uithield.
Daarnaast een hele rare: Een slippende multi-riem kan dist schommelen ook veroorzaken.

leons850

Citaat van: razorx op 26-12-2012 17:56:38
Ik heb ook wel eens een thermostaat gehad die het maar een paar manden uithield.
Daarnaast een hele rare: Een slippende multi-riem kan dist schommelen ook veroorzaken.

Ik heb wel het idee dat er iets piept onder de kap.
Wat kan ik hier aan doen om dit zeker te weten zonder alles te vervangen?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

De-Moer

Soort gelijk probleem gehad was opgelost na plaatsen andere tempratuurmeter.

Vincent

leons850

Citaat van: De-Moer op 26-12-2012 20:33:06

Vincent

Ik ben even beter gaan opletten en als hij die kuren vertoont gaat hij ook iets hoger stationair lopen alsof hij choked dus morgen maar een nieuwe temperatuur meter halen en vrijdag monteren.

CharlieFox

Hier nog 1 met een thermostaat die het nog geen jaar uit hield. Gekocht bij Estate Services (overigens koop ik daar heel vaak en blijf er ook afnemen, prima gasten). Afgelopen maand met de vrieskou merkte ik dat de naald rond 10 voor half of zelfs soms 5 voor half bleef schommelen. Uiteindelijk bij Brezan 'n exemplaar gehaald die bij 90 graden opent. Probleem is nu weg en mooi meegenomen: wijzer staat weer netjes op kwart over het heel, mooi horizontaal dus.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Rabb

Citaat van: De-Moer op 26-12-2012 20:33:06

Vincent
Weet je nog uit je hoofd wat het partnummer was van de temperatuur sensor? En wat de kosten hiervan waren?

De-Moer

Moet ik even opzoeken, kosten vielen mee iets van € 50,- Incl. monteren.

mehn

Ik zou beginnen met de thermostaat. Als de wijzer in de klokkenwinkel eerst weinig aangeeft en vervolgens de normale tempertatuur aangeeft, dan is eerder de thermostaat stuk dan de thempratuursensor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

The Demon

Maar als je de thermostaat vervangt kan je beter gelijk de temp.sensor meenemen anders moet de zaak 2 keer open/los.

Groet,
The Demon.

Rabb

Citaat van: mehn op 27-12-2012 15:40:20
Ik zou beginnen met de thermostaat. Als de wijzer in de klokkenwinkel eerst weinig aangeeft en vervolgens de normale tempertatuur aangeeft, dan is eerder de thermostaat stuk dan de thempratuursensor.

Bedankt voor je reactie Mehn, maar de thermostaat is nog geen jaar oud. Dus ik denk vervangen de temperatuur sensor.

Wouter1973

Citaat van: Rabb op 27-12-2012 19:44:12
Citaat van: mehn op 27-12-2012 15:40:20

Bedankt voor je reactie Mehn, maar de thermostaat is nog geen jaar oud. Dus ik denk vervangen de temperatuur sensor.
De levensduur van een thermostaat is nogal onvoorspelbaar, en kan varieren van enkele maanden tot enkele jaren. Als een thermostaat nog geen jaar oud is, is er helaas geen enkele garantie dat deze nog helemaal goed werkt.

Ludo

Jongens, een Gates thermosstaatje kost ±12 euro.
Gaan we daar écht verder over moeten nadenken. ???

:eusa_doh:

BenC70ES

Inderdaad gewoon de thermostaat vervangen en niet de sensor.   Thermostaat kan inderdaad al na een jaar (met wat pech) terug stuk gaan, ook een originele.

Sensor gaat bijna nooit stuk, dus gewoon laten zitten.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!