EVAP klep reparatie

Gestart door Wouter1973, 28-12-2012 09:57:13

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Die EVAP kleppen liggen nog niet zo voor het oprapen, lijkt het. Daarom maar eens wat geGoogled, en daar kwam ik een fotoverslagje tegen voor reparatie van de klep: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=31691
De foto's zijn op zich duidelijk, maar in eerste instantie lijkt het of de maker van het verslag de klep slechts uit elkaar haalt, en vervolgens weer in elkaar zet. De oorzaak van het defect is niet echt duidelijk, maar lijkt vooral te liggen in een verouderde rubberen O-ringetje die kennelijk in de loop der jaren verhardt en niet meer goed afsluit. Heeft iemand dit al eens geprobeerd, en was dat succesvol? Hoe kom je aan een passend O-ringetje?

Ludo

Waarom denk je dat de klep niet meer werkt?.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61695.0.html
En hoe heb je dat dan vastgesteld?.

Wouter1973

Citaat van: Ludo op 28-12-2012 11:01:52
Waarom denk je dat de klep niet meer werkt?.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61695.0.html
En hoe heb je dat dan vastgesteld?.
OBD geeft een foutmelding die rechtstreeks naar de EVAP klep verwijst. (3-1-5). En daarnaast hoort de klep te tikken, die van mij maakt echter geen enkel geluid. Slangen voor en na de klep zelf zijn vernieuwd.

Ludo

mm oke, een permanente foutmelding dus.
Heb je geen mogelijkheid de klep even uit te wisselen met iemand uit je buurt?.

Dat de klep hoort te tikken is niet altijd zo, dat is al vaker ter sprake gekomen.
De ene hoor je goed, de andere niet, onafhankelijk of ze 'verpakt' zijn met isolatie.

Wouter1973

Citaat van: Ludo op 28-12-2012 11:16:41
mm oke, een permanente foutmelding dus.
Heb je geen mogelijkheid de klep even uit te wisselen met iemand uit je buurt?.

Dat de klep hoort te tikken is niet altijd zo, dat is al vaker ter sprake gekomen.
De ene hoor je goed, de andere niet, onafhankelijk of ze 'verpakt' zijn met isolatie.
De isolatie heb ik er af gehaald, omdat ik dan beter bij stekker en slangaansluiting kon komen. De isolatie was dermate verpulverd dat het in mijn handen zo'n beetje uit elkaar viel, dat heb ik dus niet meer terug gemonteerd.
Is het niet zo dat die EVAP kleppen alleen bij Amerikaans/Canadese import auto's aanwezig zijn? Ik zou niet weten wie er ook zo'n ding zin zijn 850 heeft zitten. Het even uitwisselen heeft denk ik ook niet zoveel zin, want de foutmelding treedt pas na enkele honderden kilometers op na een reset.

Ludo

Citaat van: Wouter1973 op 28-12-2012 11:20:51
Het even uitwisselen heeft denk ik ook niet zoveel zin, want de foutmelding treedt pas na enkele honderden kilometers op na een reset.

Ook als je de benzinetank meer dan halfvol houd?.

Wouter1973

Citaat van: Ludo op 28-12-2012 11:23:51
Citaat van: Wouter1973 op 28-12-2012 11:20:51
Het even uitwisselen heeft denk ik ook niet zoveel zin, want de foutmelding treedt pas na enkele honderden kilometers op na een reset.

Ook als je de benzinetank meer dan halfvol houd?.

Hmmm....nog niet geprobeerd. Doorgaans hou ik er 10 - 15 liter in, en gooi ik er pas weer een paar liter bezine in als het indicatielampje aangeeft dat de tank bijna leeg is. Jij verdekt een (kleine) luchtlekkage in de benzinetank? Heb wel ergens gelezen dat een goed afsluitende benzinedop een belangrijke voorwaarde is voor de juiste werking van het benzinedamp afzuigsysteem. :eusa_think:

Ludo

Citaat van: Wouter1973 op 28-12-2012 11:27:06
Jij verdekt een (kleine) luchtlekkage in de benzinetank?

Niet in de tank, maar wel in de leiding van de tank naar het koolfilter.

jeroen74

CiteerIs het niet zo dat die EVAP kleppen alleen bij Amerikaans/Canadese import auto's aanwezig zijn?

Ik denk dat je de EVAP verwart met de luchtinjectiepomp die ze daar wel hebben.

KIM

Een luchtlekkage zal alleen problematisch zijn bij een US OBDII auto; deze zijn voorzien van tanklekdetectie.
De EVAP klep wordt door de ECU alleen gecontroleerd op kortsluiting of onderbreking. Een verminderde werking als gevolg van een verstopping of lek (of zelfs het vastzitten van de klep) kan niet worden geconstateerd.
Het heeft dus ook geen zin om naar dergelijke problemen te zoeken.

Meet dus de weerstand van de EVAP klep en controleer de kabels naar de klep toe op onderbreking of kortsluiting.
EVAP zit op alle OBDII auto's (OBDI weet ik niet zeker, maar ik verwacht van wel).

Wouter1973

Citaat van: KIM op 28-12-2012 19:12:47
Een luchtlekkage zal alleen problematisch zijn bij een US OBDII auto; deze zijn voorzien van tanklekdetectie.
De EVAP klep wordt door de ECU alleen gecontroleerd op kortsluiting of onderbreking. Een verminderde werking als gevolg van een verstopping of lek (of zelfs het vastzitten van de klep) kan niet worden geconstateerd.
Het heeft dus ook geen zin om naar dergelijke problemen te zoeken.

Meet dus de weerstand van de EVAP klep en controleer de kabels naar de klep toe op onderbreking of kortsluiting.
EVAP zit op alle OBDII auto's (OBDI weet ik niet zeker, maar ik verwacht van wel).
Ik volg de redenatie niet van de luchtlekkage, en de beperking tot bepaalde types waar dat een probleem is. Als er een luchtlekkage is, dan heeft dat toch altijd een nadelig effect? Hetzij door aanzuiging van valse lucht, hetzij door weglekken van turbodruk?

UserID6342

EVAP heeft niet te maken met turbodruk !

Wouter1973

Citaat van: Dirk342 op 29-12-2012 18:01:40
EVAP heeft niet te maken met turbodruk !
Dat begrijp ik. Maar EVAP zit uiteindelijk wel op je inlaatspruitstuk aangesloten. Als er ergens een lek in het circuit zit, lekt er toch turbodruk weg? Laat ik het anders zeggen: als ik ze slang vanaf de EVAP klep naar het spruitstuk los trek, dan heeft dat toch wel degelijk invloed op de turbodruk omdat er een gat in het spruitstuk is ontstaan?

UserID6342

Je haalt 2 dingen door elkaar heen, namelijk turbodruk en motorvacuüm....

Zijn beide heel verschillende begrippen.

KIM

Wanneer je een luchtlekkage hebt in je EVAP systeem, zul je geen foutcode op de EVAP klep krijgen; de foutcode zal dan arm mengsel (2-3-1 of 2-3-2) zijn, en dan ook nog eens indien de lekkage te groot wordt.