Te lage bandenspanning kost 5,2 miljard Euro

Gestart door rbts, 29-12-2012 11:49:38

Vorige topic - Volgende topic

rbts

(bron: Bandenspanning.nl, een onafhankelijk platform met informatie over alles wat de moderne, milieubewuste automobilist interesseert)

Te lage bandenspanning kost 5,2 miljard Euro
Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) heeft becijferd dat de auto's die in Europa rijden op banden met een te lage spanning zorgen voor een onnodige kostenpost van 5,2 miljard euro aan brandstof per jaar. Deze kostenpost wordt veroorzaakt door 81 procent van alle automobilisten in Europa. Zij zorgen met de te lage bandenspanning voor een brandstofverspilling die leidt tot een onnodige, extra CO2-uitstoot. Om deze verspilling terug te dringen heeft het IvDM de bespaarmogelijkheden van brandstof, waaronder een juiste bandenspanning en een goede wieluitlijning, op een rij gezet. Deze zijn terug te vinden op www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl. Volgens dit instituut kan het maandelijks controleren van de bandenspanning een brandstofbesparing opleveren van meer dan 100 euro per jaar. IvDM is het kenniscentrum van de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging en bevordert kennis en bewustwording op het gebied van milieu en duurzaamheid binnen de mobiliteitsbranche. (bron Autobanden portaal)

"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

pazzje

Klinkt heel veel maar als je kijkt naar het aantal auto`s en wat we tanken in Europa valt het wel weer mee.
Gem. wordt er per jaar voor 850 miljard getankt in europa.

rbts

Citaat van: pazzje op 29-12-2012 12:20:26
Klinkt heel veel maar als je kijkt naar het aantal auto`s en wat we tanken in Europa valt het wel weer mee.

Ja, het is maar waar je het mee vergelijkt. Als je het vergelijk met wat er getankt wordt in NL is het waarschijnlijk toch wel weer veel enz.
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

Marc O.

Citaat van: rbts op 29-12-2012 12:26:28
Citaat van: pazzje op 29-12-2012 12:20:26

Ja, het is maar waar je het mee vergelijkt. Als je het vergelijk met wat er getankt wordt in NL is het waarschijnlijk toch wel weer veel enz.

Da's appels met peren vergelijken.
...The Nile isn't just a river in Africa...

confruo

Citaat van: rbts op 29-12-2012 11:49:38
(bron: Bandenspanning.nl, een onafhankelijk platform met informatie over alles wat de moderne, milieubewuste automobilist interesseert)

Volgens dit instituut kan het maandelijks controleren van de bandenspanning een brandstofbesparing opleveren van meer dan 100 euro per jaar.

Het scheelt mij nog meer als ik niet zo vaak hoef te stoppen voor het stoplicht, en als ik wat minder hard het pedaal indruk denk ik. Een kleine tank benzine (100 euro) per jaar is voor mij toch maar zo'n 500 km op 20000 kilometers afgelopen jaar (2,5% zuiniger bij 1 op 9 is eigenlijk nog steeds 1 op 9 :D ).  

NinaPaul

Ik heb die paar stuivers over om met iets meer comfort te rijden :P
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

BBS

"Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd"

Is een kleine moeite om je banden te controleren, daarbij als je band te zacht is, rijd het duurder en je band wordt warmer. Zeker bij de iets "oudere" band is er een verhoogde kans op een klapband. Kost je ook nog eens een nieuwe band en zeer waarschijnlijk is je velg ook beschadigd...
Kost het nog een ietsje meer... :)

In het geval van de "Al Weer Donderen" rijders onder ons, -ik dus- kost het 4 nieuwe banden :eusa_wall:
Volvoloos....

thuur

Citaat van: confruo op 29-12-2012 12:46:20

Volgens dit instituut kan het maandelijks controleren van de bandenspanning een brandstofbesparing opleveren van meer dan 100 euro per jaar.

Het scheelt mij nog meer als ik niet zo vaak hoef te stoppen voor het stoplicht, en als ik wat minder hard het pedaal indruk denk ik. Een kleine tank benzine (100 euro) per jaar is voor mij toch maar zo'n 500 km op 20000 kilometers afgelopen jaar (2,5% zuiniger bij 1 op 9 is eigenlijk nog steeds 1 op 9 :D ). 

Ik denk ook dat slecht afgestelde stoplichten en andere waardeloze verkeerssituaties een veelvoud kosten.

Gr :D

Julian

Citaat van: thuur op 29-12-2012 15:07:00
Citaat van: confruo op 29-12-2012 12:46:20

Ik denk ook dat slecht afgestelde stoplichten en andere waardeloze verkeerssituaties een veelvoud kosten.

Gr :D

+ 1!
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Christian850

En niet te vergeten die torenhoge drempels die je om de 100m tegen komt..  :eusa_wall: