Olielekkage / probleem met spruitstuk verwijderen

Gestart door polleke_1974, 02-01-2013 12:17:02

Vorige topic - Volgende topic

polleke_1974

hallo,

Ik heb een olielekkage aan mijn Volvo 850 2.5 gle (1993).
Na wat lezen op internet, onder andere op dit forum, denk ik dat het de vlamdover moet zijn die verstopt zit en ook het carterventilatie systeem wellicht.

Ik heb ook al gelezen dat het misschien beter is heel de carterventilatie te reinigen.
Ik weet echter niet hoe ik het spruitstuk kan verwijderen omdat ik problemen heb met de Injectoren los te halen. Ik zie wel dat ik de injectoren kan losmaken van het spruitstuk door de klemmetjes los te maken maar er zit links van de injectoren nog een stang / leiding waarvan ik niet weet hoe ik die los moet maken.
Iemand een tip hiervoor ?

grt
Maarten

polleke_1974

Vlamdover heb ik eruit nu. Zat vast gekoekt.
Dus dat is opgelost. Echter, heft iemand nog een top voor het verwijderen van het spruitstuk ?
Dan kan ik de gehele caterventilatie reinigen. Ik denk dat dat beter is.

grt
Maarten

volvobug

Met een punttangetje vlamdover eruit trekken? En niet meer terugplaatsen, is officiele volvo modificatie geweest om dat onding achterwege te laten.

-edit; is al opgelost zo te lezen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

polleke_1974

ja, bedankt. heb het inderdaad zo gedaan.
dacht in eerste instantie dat ik iets los moest draaien, dus durfde eerst dat ding er niet uit te trekken.
Ok, dus ik kan hem terugplaatsen zonder vlamdover ?

Ga ik eens proberen. kijken of het verschil maakt.
Misschien ook nog een tip voor die andere vraag die ik had, over verwijderen spruitstuk in verband met gehele carterventilatie vervangen / cq reinigen ?

alvast bedankt
grt
Maarten

NinaPaul

Ik heb de brandstofleidingen van de brandstof galerij gehaald (let op nieuw afdicht ringetje nodig) daarna het spruitstuk met injectoren en galerij verwijderd.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

polleke_1974

ok, brandstofgalerij, bedoel je daar de injectorkap mee ?
daar zitten bij mij twee leidingen links.
1 ervan is direct links aan de injectorkap bevestigd en daarvan weet ik niet hoe ik die moet losmaken.
die andere loop naar rechts en zit met een nipple bevestigd, dus die moet ik daar losmaken. dat is me duidelijk.

enig idee ?
hoe voeg ik een foto toe hier trouwens, dat zal een en ander misschien verduidelijken.
grt
Maarten

volvo850USA

foto's kun je toevoegen via tinypic.com
uploaden en dan link in je bericht plakken en klaar is kees.

polleke_1974

hierboven een foto.  gaat dus om de leiding die links op de injectorkap zit. hoe krijg ik die los ?

mehn

Ik laat die altijd vastzitten.
Als de benzineleidingen volgt over het blok dan kom je 2 klemmen tegen (Torx).
Als je die beide losmaakt dan kun je de hele injectorrail aan het spruitstuk vast laten zitten.
Als je alle overige dingen loshebt (alles aan de accukant van het spruitstuk, het spruitstuk zelf aan de motor en aan de onderkant) dan kun je het hele spruitstuk inclusief injectorrail aan de kant leggen (boven op het blok).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

polleke_1974

hoi, bedankt voor jouw reactie.
die ene leiding heeft inderdaad klemmen met torx. die zie je op de foto ook. dat is de leiding die over de andere leiding naar rechts gaat over het blok. Maar die andere zit
links in de injectorrail bevestigd. ik heb net nog eens zitten kijken. en zie dat hij met een sort van vork zit bevestigd. moet ik die los draaien en kan ik dan die leiding eruit halen.

Zoals jij aangeeft gaat niet, want als ik die leiding vast laat zitten kan ik de injectorrail niet verplaatsen zonder die leiding te verbuigen. en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

heb jij een andere bevestiging misschien ?

mehn

Citaat van: polleke_1974 op 02-01-2013 16:21:01
heb jij een andere bevestiging misschien ?

Je leest niet goed wat ik zeg.
Als je beide leidingen naar boven volgt, kom je 2 plaatsen tegen waar beide leidingen aan het motorblok zijn vastgemaakt. Eentje boven op het blok aan de uitlaatkant en eentje achter het blok net iets boven het punt waar de metalen leidingen overgaan in een flexibel deel.
Als je beide bevestigingspunten losmaakt kun je het uiteinde aan de injectorrail vastlaten. De leidingen hebben nu voldoende ruimte en je kunt het complete spruitstuk nu boven op het blok leggen zonder dat je de leidingen buigt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

rpakuypers

Kijk, en zo ziet een verstopte vlamdover uit :

Groet,
Roger

polleke_1974

ok, mehn, nu is het duidelijk wat je bedoelt.
maar kan ik eventueel ook de bevestiging aan de injector rail losmaken ?
Ik heb geen brug en kan dus moeilijk bij de bevestigingen achter het blok, die jij bedoelt.
Weet niet of dat mogelijk is, wat ik wil ? Maar dat zou dan handiger zijn voor mij.

Roger, zo erg was het bij mij bij lange na niet. kon de gaatjes nog zien zitten. Ik denk daarom nu toch met grotere zekerheid dat het het carterventilatiesysteem zelf is wat verstopt zit.
Bedankt voor de illustratie in ieder geval :-)

Ludo

Een brug heb je niet nodig, met een beetje moeite doen lukt het ook wel.
Leiding loshalen is nergens voor nodig.
Als je het écht wil, kan het wel maar dat is zelfs meer werk dan de rail met leiding opzij leggen.
Laat dan wel eerst de druk af door het ventiel open te drukken.