Lekstroom veroorzaakt door HU1205

Gestart door KXS70, 02-01-2013 17:35:08

Vorige topic - Volgende topic

KXS70

Beste mensen,

Helaas blijkt nu, volgens de Volvo dealer vandaag, dat onze 2 maanden geleden aangeschafte Volvo radio type HU1205 lekstroom, en lege accu's, veroorzaakt. Onze 1 maand oude accu was, na 3 dagen stilstand van onze V70 Classic, compleet leeg.

Is hier nog wat aan te doen? Of is het apparaat afgeschreven?

Groet, Dick

thuur

Er mag gedurende 15 minuten na afsluiten van de auto een lekstroom aanwezig zijn (GPS fix). Daarna moet het stroomverbruik zakken naar een acceptabel niveau. Hoe heb je de radio aangesloten? Heb je nog andere apparaten op de 1205 aangesloten en hoe?

Gr 8)

ruud

KXS 70, ik heb in mijn S70 al jaren een HU1205 en nog nooit last gehad van een lege accu, vlgs mij is dan iets niet goed aangesloten.

KXS70

Dank voor je reactie Thuur.

Naar mijn weten is er verder niets op/ via de HU1205 aangesloten. De inbouw/ aansluiting is verricht door A&E in Utrecht. Aan de HU1205 zaten alle kabels etc. De aansluiting leek een eitje.

De verkoper heeft in ieder geval al laten weten niets te kunnen/ willen doen, omdat bij de inbouw e.e.a. mogelijk is misgegaan en hij standaard 1 maand garantie geeft op z'n spullen.

Verlies maar accepteren :-\?

Groet, Dick

thuur

Ik zou zeker niet opgeven nu. Misschien is je dynamo wel stuk. Of de 1205 krijgt een continu plus op een plek waar geschakelde plus aanwezig moet zijn. Misschien blijft er een deurlampje branden of hapert je microswitch in de achterklep wel. Er zijn legio oorzaken voor een lege accu.

Gr 8)

KXS70

Citaat van: ruud op 02-01-2013 18:10:40
KXS 70, ik heb in mijn S70 al jaren een HU1205 en nog nooit last gehad van een lege accu, vlgs mij is dan iets niet goed aangesloten.

Zou dit dan nu toch het geval zijn? En zou dit dan ook schade aan het apparaat hebben veroorzaakt?

Overigens staat mij bij dat, bij het flushen en vervangen van de bakolie, een Volvomonteur een foutmelding constateerde van het alarm. In de afgelopen dagen heb ik last gehad van een lege, een maand oude (en dus nieuwe), accu. Ik heb mijn wagen daarom ook afgelopen maandag voor onderzoek naar Volvo gebracht.

De HU1205 zat er net een maand in. Na de inbouw was de accu binnen 3 dagen leeg. Deze is toen vervangen door een nieuwe. Nu, na een paar dagen stilstand, opnieuw een lege accu.

Met de vorige radio, een ouderwetse van Volvo, hadden we geen problemen. Ook niet nadat de V70 een week op Schiphol had gestaan.

Bedankt voor je meedenken Ruud!

KXS70

Citaat van: thuur op 02-01-2013 18:21:13
Ik zou zeker niet opgeven nu. Misschien is je dynamo wel stuk. Of de 1205 krijgt een continu plus op een plek waar geschakelde plus aanwezig moet zijn. Misschien blijft er een deurlampje branden of hapert je microswitch in de achterklep wel. Er zijn legio oorzaken voor een lege accu.

Gr 8)

Ben afgelopen zondagnacht al op dit forum aan het zoeken geweest Thuur. In de avond vond ik het al zo verdacht dat de portierverlichting zo zwak brandde. De deuren gingen niet via de AB open. Portier ging alleen open met sleutel. Rechterportier bleef gesloten. Alarm ging gelukkig niet af.

In de nacht ben ik rond 3:00 uur nog naar hem wezen kijken en horen, of het alarm niet was afgegaan (vanwege de oudjes in de omgeving). Hoorde nog wel een zwak geluidje bij het ledje in het dash. Auto stond nu ook buiten (in de regen en in de wind). Deze auto's kunnen slecht tegen water is mijn ervaring.

Heb met open raam geslapen/ gelegen  :azn:, slecht geslapen dus, en me bedacht dat de auto z.s.m. naar de Volvodealer moest worden gebracht. Had ook nog net 1 dag recht op ANWBhulp. Accu was in de ochtend nu echt plat. Tegen 8:30 uur ben ik op weg geholpen door de ANWB en ben ik direct naar Vos in Gorinchem gereden. Daar moest 'ie toch al naartoe (i.v.m. een afspraak 11-1). Ze zouden onderzoek gaan doen naar eventuele lekstroom.

Totnutoe is deze aankoop, we hebben de V70 Classic nu bijna 3 maanden in ons bezit, één van de onbetrouwbaarste ooit geweest. Dit hebben we ook niet eerder met onze aankopen meegemaakt.

Ik hoop dat er van de radio nog iets valt te maken. Morgen zal ik Vos nog wel even wijzen op het alarm-punt (zie een vorige mail), waarop een andere monteur onlangs had gewezen.

Bedankt voor je meedenken!

KXS70

Nog even: volgens de ANWB was de accu in orde, evenals de dynamo.

Auto heeft net 75000 kilometers (...) gedraaid.

Laguna-S60R

Dit komt vaker voor bij de HU1205 ;)

hebben wij ook gehad, de dealer kan de radio opsturen naar de fabriek wat een hoop tijd en geld kost.., maar je kan ook opzoek naar een nieuwe ;)

een andere oplossing is om er een relais tussen te zetten:

Dit had de vorige eigenaar van onze oude S60 gedaan om de kosten van een nieuwe radio te drukken.
Helaas ging dit relais stuk in de tijd dat wij de auto hadden en wij hebben er toen een leen radio ingezet die goed was en alle problemen over. Maar hadden dus ook gewoon dat relais kunnen vervangen...

Dit was de omschrijving van de werking van 't relais van een volvo-forum lid ;0

CiteerHet ziet eruit als een relais dat de continue-voeding van de radio alleen inschakelt als het contact (=geschakelde voeding) aan staat.

V23134-A52-X345

9441160

http://www.ebay.com/itm/Volvo-RELAY-9441160-V23134-A52-X345-type-1-2-3-4-5-/350347974513
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

grijzev70tdi

Je kunt de radio's ook laten repareren,. Hebben we op het werk/stage wel eens laten doen en dat viel opzich mee qua kosten.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

MVeldhuis

Je hoeft geen relais te gebruiken maar gewoon de continu 12v aansluiting op de geschakelde bruggen.
Dit is echter geen oplossing want dan is de radio steeds de zenders vergeten nadat de wagen van contact gaat.

KXS70

Citaat van: Laguna-S60R op 02-01-2013 18:44:47
Dit komt vaker voor bij de HU1205 ;)

hebben wij ook gehad, de dealer kan de radio opsturen naar de fabriek wat een hoop tijd en geld kost.., maar je kan ook opzoek naar een nieuwe ;)

een andere oplossing is om er een relais tussen te zetten:

http://7.media.hyves-static.net/1499647254/6/H0QZ/0/img1499647254.jpeg
http://2.media.hyves-static.net/1499647265/6/C4ST/0/img1499647265.jpeg
http://1.media.hyves-static.net/1499647280/6/MbLh/0/img1499647280.jpeg

Dit had de vorige eigenaar van onze oude S60 gedaan om de kosten van een nieuwe radio te drukken.
Helaas ging dit relais stuk in de tijd dat wij de auto hadden en wij hebben er toen een leen radio ingezet die goed was en alle problemen over. Maar hadden dus ook gewoon dat relais kunnen vervangen...

Dit was de omschrijving van de werking van 't relais van een volvo-forum lid ;0

CiteerHet ziet eruit als een relais dat de continue-voeding van de radio alleen inschakelt als het contact (=geschakelde voeding) aan staat.

V23134-A52-X345

9441160

http://www.ebay.com/itm/Volvo-RELAY-9441160-V23134-A52-X345-type-1-2-3-4-5-/350347974513

Dank voor je meedenken en informatie Laguna-S60R. We zullen jouw informatie ook voorleggen aan de dealer.

Groet, Dick

KXS70

Top, dat jullie zo meedenken  :eusa_clap:. Bedankt iedereen.

Thuur: een paar keer heb ik, in de afgelopen weken, een melding gezien van een niet goed gesloten achterklep, terwijl dit bij controle toch niet het geval was. Zou dit verband kunnen houden met een kapotte deurswitch in de achterklep?

Wie kent bedrijfjes die dit soort apparaten kunnen repareren?

We vinden het jammer als we een ander apparaat moeten kopen. De HU1205 past namelijk zo mooi bij/ in het dash.

Groet, Dick

MVeldhuis

Citaat van: KXS70 op 02-01-2013 19:07:00

Thuur: een paar keer heb ik, in de afgelopen weken, een melding gezien van een niet goed gesloten achterklep, terwijl dit bij controle toch niet het geval was. Zou dit verband kunnen houden met een kapotte deurswitch in de achterklep?

We vinden het jammer als we een ander apparaat moeten kopen. De HU1205 past namelijk zo mooi bij/ in het dash.

Groet, Dick

Als je klep open staat brand er een lampje dus zou deze de accu leeg kunnen trekken.

KXS70

Citaat van: MVeldhuis op 02-01-2013 19:18:00
Citaat van: KXS70 op 02-01-2013 19:07:00

Groet, Dick

Als je klep open staat brand er een lampje dus zou deze de accu leeg kunnen trekken.

Klopt. Als je de plafondverlichting achterin tenminste bedoeld. Heb deze al uitgeschakeld.

Vind het echter vreemd, dat het dashboard me een melding geeft van een niet goed gesloten achterklep, terwijl dit (na controle) wel het geval is.