T-5R: Onderstuur - Overstuur?

Gestart door Yackall, 03-10-2004 11:21:50

Vorige topic - Volgende topic

Yackall

Dat een voorwiel aangedreven wagen onderstuur vertoont is redelijk normaal, geloof ik.
Heeft echter iemand wel eens geprobeerd om het onderstuur te verminderen? Of zelfs aanpassingen te doen zodat je een licht overstuur krijgt?

Overigens lijkt het wel of het onderstuur afneemt zodra de snelheid oploopt (snelweg-snelheden). Zou dat mogelijk door de 'taartschep' aan de voorkant kunnen komen bij de T-5R? (downforce??) Of heeft de spoiler een puur estetische funktie?

Naast de T-5R hebben wij ook een Lancia Kappa op lpg. Vanwege de tank in de kofferbak heb ik zwaardere veren laten monteren achter en daardoor heb ik per ongeluk het onderstuur verminderd en zelfs een power-overstuur situatie gecreeerd. En dat vind ik persoonlijk erg lekker rijden. Zelfs als je hard een bocht ingaat kun je de auto heerlijk stabiel houden door gas te geven. Je voelt echt dat hij dan naar de binnenkant van de bocht trekt. En dat doet de T-5R niet.
Natuurlijk zitten er iets meer paardjes in en dat is dus moeilijk vergelijken.

Ik las in één van de banden-threads dat iemand mogelijk voor 205 en achter 215 banden wilde monteren: kan dat, is dat slim, en wat is het effect op de wegligging?

denkweb

JCviggen

power-overstuur in de klassieke zin zal nooit lukken met een voorwielaangedreven wagen. Is redelijk logisch.
Een T-5R reageert vrij nerveus overigens en is wel degelijk vrij makkelijk te oversturen...(vorige week nog gemerkt op de Nordschleife). De T-5R is ook een beetje de onstuimigste uit de reeks. De 850R is al wat bedeesder.
Een voorwielaangedreven wagen is te oversturen door gas te lossen en tegelijk erg agressief in te sturen. Dit werkt wel alleen als je genoeg snelheid hebt, en het is niet echt aan te raden eigenlijk :)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

mathh

Citaat van: Yackall op 03-10-2004 11:21:50
Ik las in één van de banden-threads dat iemand mogelijk voor 205 en achter 215 banden wilde monteren: kan dat, is dat slim, en wat is het effect op de wegligging?

Zo heb ik het laatste half jaar met de t5r rondgereden (geen bewuste keus hoor) en ik moet zeggen dat ik weinig last had van onderstuur. Daarbij aangetekend dat ik bocht uit bij een neiging tot onderstuur wel eens agressiever instuurde en het gas erop gezet heb.
Of het meer of minder overstuur dan voorheen was kan ik echter niet zeggen.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

ed

Met mijn gele Koni's kan ik het over of onderstuur redelijk goed regelen. Door de demping nu voor/achter gelijk te zetten is er een overstuur ontstaan bij gas los in de bocht. De achterkant glijt heel beheerst een beetje mee aan de achterkant. als ik de voorkant iets meer demping geef doet de achterkant een wat grotere stap opzij. Door de demping achter te vermeerderen is het overstuur nagenoeg weg.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Yackall

Ok, ff samenvatten:

Overstuur treedt op bij 'gas los' (wat eigenlijk logisch is want dan heb je alleen remmend vermogen op de voorwielen). Maar ik wil graag overstuur (of neutraal) bij 'gas erop'.

JCViggen zegt: je hebt eigenlijk nooit power-overstuur op een voorwiel aangedreven wagen (ik geef toe dat het lastiger is om voor elkaar te krijgen, maar zeg nooit nooit).  ;)

Mathh zegt: heb met smallere banden gereden aan de voorkant en had toen minder onderstuur bij 'gas erop'.

Ed zegt: ik heb verstelbare dempers (da's altijd leuk)....voren meer demping (harder dus?) is meer overstuur, achter meer demping is meer onderstuur. Overigens is dat van toepassing op hogere snelheden, toch? Als je langzaam rijdt wil je juist meer 'laterale rol' in de auto, geloof ik.
Ik neem aan dat die koni's niet standaard zijn.  ;D

In de thread die denkweb heeft gelinked wordt er ook gesproken over bandenspanning. Echter dat heeft ook maar half effect: als je langzaam rijdt of op glad (vochtig) wegdek wil je zachte banden voor meer grip en als je hard rijdt dan wil je juist hardere banden voor meer grip. Toch? Beetje vergelijkbaar met het demper-verhaal.

Op dit moment mogelijk opties:
1)Voren smallere banden dan achter.
2)verstelbare dempers (en/of veren)
3) harder rijden???  ;D

Reacties, please.

ed

Yackall,

Even een paar correcties in je samenvatting:
Overstuur onder gas is gewoon niet mogelijk bij een voorwielaandrijver. Als je dat wilt zul je toch naar een achterwiel aandrijver moeten (240 turbo is ook leuk).
Verder stel je dat bij smallere banden vooraan er meer overstuur is. Het tegenovergestelde is juist het geval. Aannemende dat bredere banden voor meer grip oplevert zal juist bij bredere banden aan de voorkant meer overstuur opleveren. Mathh zegt ook niet dat smallere banden vooraan meer overstuur oplevert, hij zegt alleen dat hij geen extra last van onderstuur heeft gehad.

Ik merk ook dat er verschillend over onderstuur wordt gedacht. In een situatie waarin je vrij beheerst een korte bocht in gaat, en met veel gas er weer uit, zal de auto over het algemeen de bocht doorgetrokken worden, eventueel met één spinnend (binnenste) wiel. Je voelt geen uitbreekneigingen, en het lijkt erop dat er geen onderstuur onder gas optreedt. Anders is het als je een iets langere bocht op de grens ingaat, en daar met wat gas doorheen probeert te gaan. De voorwielen verliezen hun grip, en de auto wil rechtdoor. Als je nu het gas lost verandert de gewichtsverdeling van de auto, waardoor het mogelijk zou zijn dat de achterkant uitbreekt. Je praat in dit geval toch echt over een onderstuurde auto, terwijl er beste een overstuur reactie is op te wekken. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken, maar een overstuurde auto onder gas zal het nooit worden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Yackall

Ed,

Je hebt helemaal gelijk.
Mogelijk heb ik de termen overstuur en onderstuur hier niet helemaal correct gebruikt. En nu ik het nog een keer doorlees is de opmerking over de bandbreedte ook helemaal niet logisch.  ::)

Wat ik eigenlijk het liefst zou willen bereiken is dat als ik snel een bocht inga, dat ik hem naar binnen kan corrigeren met het gas (en geen of minimale stuurcorrectie) en niet door af te remmen. Klinkt dat logisch?  

De reden waarom ik erover begin (zie eerste post) is het vergelijk met mijn Lancia (ook voorwielaangedreven). Die lijkt dat nl. wel te doen. Het lijkt alsof ik in een bocht bij gas geven de Volvo meer naar binnen moet corrigeren. Dat is natuurlijk wel logisch als ik veel gas geef, want het meerdere aan vermogen zal er zeker voor zorgen dat de Volvo liever naar buiten wil dan de Lancia (verschil van 85 pk tenslotte). Maar ook als ik 'normaal' (wat is 'normaal' bij een T-5R?  ;D ) gas geef vraagt de Volvo sneller om een stuurcorrectie naar binnen. Terwijl het bij de Lancia zo lijkt dat ik bij extra gas in de bocht of helemaal niet hoef te corrigeren of zelfs iets naar buiten.
Overigens is er technisch niets mis met de Volvo.

Er moet wel een verschil zitten in de balans tussen de twee auto's.
Misschien is het wel zo dat de Volvo neutraal is en de Lancia relatief overstuurd onder bovengenoemde situatie en moet ik gewoon wat meer ervaring opdoen met de Volvo. Ik heb hem tenslotte nog geen drie maanden. En ik rij al zes jaar Lancia Kappa, dus daar kan ik mee lezen en schrijven.

Klinkt wat ik hierboven beschrijf trouwens als normaal weggedrag van een T-5R of andere R?

BartT5R

Ik denk ook wel dat het gewicht hierbij een grote rol speelt, een Volvootje is niet wat je noemt een lightweight blikkendoosje, die massa wil gewoon rechtdoor, en zou om goed te zijn veel bredere banden moeten hebben dan die standaard 205/45/17, spijtige van de zaak is dat je moet volgen wat er op de europese goedkeuring staat en dat je dus niet breder mag eigenlijk, ik zou ook veel liever 215/40/17 leggen hoor, maar daar krijg ik bij de keuring in Belgie toch weer problemen mee.

Ik denk dat een (getunede) T-5R beter een 225 zou leggen, dan zal je minder last hebben van onderstuur.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Yackall

Hallo bart,

Breder-dan-standaard is in Nederland voor zover ik weet geen probleem voor de keuring. Misschien dat ik het wel ga doen als deze set op is, maar mijn Pirelli's zijn nog vrij vers.

Ik ben nu echt in elke bocht bewust aan het sturen. Beetje proberen wat hij doet. Op zich ook wel leuk, kijken bij hoeveel gas erop hij echt naar buiten gaat lopen. Misschien geef ik meestal toch wel meer gas dan ik denk, maar het is ook zoooo leuk.  ;D

bud

persoonlijk ben ik eigenlijk een overstuurder ,
maar helaas is dat met een fwd moeilijk te corrigeren als hij eindelijk gaan glijden achter , ben al wel eens dwars gegaan :X vooral als het glad is ( paniek reactie remmen als je kont je voorbij komt )  
met een 850 en een beetje pep, is de gewone t5 een beetje een "instant wiel spin machine"  vooral van het binnen wiel in de bocht ,
ik vond een 300pk R fijner met die visco sper tot er echt gas gegeven wordt ,
dan moet je behoorlijk hard gaan trekken aan het stuur  om de bocht in te gaan
ook kreeg hij dan snel onderstuur
de bochten snelheid kon ik wel hoger houden met de sper

gr, b
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl