Haperen op LPI

Gestart door Amazon, 04-10-2004 21:15:14

Vorige topic - Volgende topic

Amazon

>:(

Inmiddels is de auto weer een dag bij de inbouwer geweest. Conclusie; alles werkt zoals het werken moet, alle waarden kloppen.

Na een testrit op benzine was de conclusie dat de auto dan ook inhoudt. Heb ik nooit gemerkt en merk ik nog steeds niet.

De week daarna zijn de bougies vervangen door normale bougies. Garage heeft geen afwijkingen in de ontsteking kunnen vinden, op benzine geen afwijkingen gesignaleerd. Bovendien is het gasklephuis gereinigd.

Ook nog even bij de Volvo-dealer geweest. De bobine is volgens hun niet de veroorzaker. Dan zou ik op benzine ook goed merkbare problemen moeten hebben en zou ik bij het optrekken ook klachten moeten hebben (te weinig vermogen/inhouden). De magazijnman wist me nog te melden dat hij nog nooit een bobine van dit type verkocht heeft!

Vanavond in het donker de bobine nog even, bij een lopende motor, natgesprayd. Geen vonken, geen reactie in het toerental.

Ludo, jij noemt de brandstofregelaar nog als veroorzaker. Kan dat bij een nagelnieuwe installatie?

Wie heeft nog suggesties?

De bobine is me wat te duur om zomaar even te vervangen (€ 165 incl.)
Bigger and better!

thuur

Citaat van: Amazon op 03-11-2004 20:56:33
Vanavond in het donker de bobine nog even, bij een lopende motor, natgesprayd. Geen vonken, geen reactie in het toerental.

Ik hoop dat je voldoende afstand hebt gehouden want die paar duizend volt wil je niet door je lijf (of erger: pacemaker) hebben lopen ;)

Gr 8)

Amazon

Om alles uit te sluiten ook maar de bobine vervangen. Helaas heeft dit niet geholpen. Bij constante snelheden hapert de motor nog steeds af en toe.

Een lekkende brandstofregelaar lijkt mij inderdaad een plausibele oorzaak. Ik heb de rails met injectoren al even losgehad. De injectoren zijn schoon en droog.

Hoe kan ik testen of de brandstofregelaar lekt?
Bigger and better!

Amazon

;D

Bedankt Ludo!

Dat moet lukken.

Als dat het niet is weet ik het niet meer. Morgen weet ik meer.
Bigger and better!

Amazon

>:(

Helaas, de brandstofdrukregelaar is goed. Hij is en blijft droog als ik de vacuumslang eraf haal. De slang ruikt ook niet naar benzine. Dat kan ik als oorzaak dus uitsluiten.

Ik moet zeggen dat gaandeweg de dag ik wel de indruk kreeg dat het inhouden/haperen wat minder heftig wordt en wat minder frequent voorkomt. Maar misschien is de wens de vader van de gedachte.

Kan het zo zijn dat het motormanagement (en dat van de LPI) zich nog moet aanpassen aan de nieuwe bobine en dat de bougies nog even schoonbranden moeten na al dat gepingel?

Er zijn trouwens Bosch bougies ingekomen. Heeft iemand enig idee welk type dat dan moet zijn en welke elektrode-afstand gehanteerd moet worden?
Bigger and better!

Amazon

???

Het is helaas nog steeds hommeles!

De laatste poging die ik heb ondernomen om de oorzaak op te sporen is een stuk rijden zonder de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar aangesloten.

Ik heb hem losgekoppeld bij de drukregelaar en de slang even afgedopt. Anders blijft de motor iets te hoge toeren draaien.

Over een stuk van ruim 100 km heb ik geen last gehad. Wat ook opvalt is dat op de koppeling rijden (bij parkeren etc.) en wegrijden zonder trilling nu veel beter gaat.

De rest van de rit toch helaas weer wat schokken (zwaardere belasting door tegenwind)

Toch een kapotte drukregelaar, of druppen mijn benzineinjectoren???
Bigger and better!

Jack

Misschien de lpi injectoren en lpi pomp laten controleren?  
Be realistic; ask for the impossible...

Amazon

???

Jack, is al gebeurd. Er is niets gevonden.

Ondanks de goede tips en adviezen, waarvoor dank, houdt de auto nog steeds in.

Tot nu toe heb ik de bougies, de bougiekabels, de verdelerkap, de rotor en de bobine vervangen. De brandstofdrukregelaar is gecontroleerd op lekkage. Nieuw luchtfilter en de carterontluchting gecontroleerd en schoongemaakt.

De auto loopt mooi rond en levert goede trekkracht, ook vanuit lage toerentallen. Het inhouden/haperen is vooral tussen de 3000 en 4000 toeren bij constante snelheden.

Als het verkeer wat drukker is en ik veel moet afremmen en weer gas bijgeven heb ik geen last. Zodra ik langere tijd een vrij constante snelheid rijdt hapert de motor af en toe en houd hij in als ik flink gas geef. Daarna is het even weg ook als ik de gas loslaat en daarna wéér gasgeef. Bij volle belasting, dus even flinkdoorhalen, is er niets aan de hand.

Het verbruik op LPI is 1:9/1:10.

Kan het nog iets met de lambda of de luchtmassameter te maken hebben? Watmij ook op val is dat de injector (LPG) van de 2e cylinder minder stevig in het spruitstuk zit dan de andere vier, heeft dat nog gevolgen??

Heeeeeeeeelp! Zowel de garage als de gasinbouwer kunnen niets vinden. :-\
Bigger and better!

850g3

Ik weet niet hoe het zit bij de 850, maar bij mijn vorige auto zat er voor gas een verdeelhuis. In dit verdeelhuis zaten groeven waar vuil in kon gaan zitten, waardoor het gas niet vloeiend werd verdeeld. Door deze schoon te maken met remmenreiniger o.i.d. heb ik geen problemen meer gehad met haperen.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar kunnen er niet iets van luchtbellen in je systeem zijn? ???

Is het trouwens ook i.c.m. cruise control?

Amazon

Heb je het dan ook over een G3-installatie en bedoel je dan het koppelblok?

Hoe gaat dat schoonmaken in zijn werk? Kan ik dat zelf? ;D

De cruisecontrol is niet van invloed.
Bigger and better!

ed

Is niet van toepassing op LPI. Daar is geen mengstuk aanwezig, dat doen de LPi injectoren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

850g3

Weet je 100% zeker dat je gas injectoren niet lekken? Als die lekken kan je motor af en toe "verzuipen".  Test het door het systeem gasdruk op te laten bouwen en de injector in een glas water stoppen. Zie je belletjes dan lekt ie.

Het zou ook nog de vaille regelunit kunnen zijn, maar omdat je auto dit ook doet met benzine valt dit aardig uit te sluiten. Misschien iets met je normale motormanagement?

alfredgeel

Ben je er zeker van dat het probleem zich alleen maar voor doet op lpg.
Mijn V70xc heeft hetzelfde ( is ook LPI ) maar daar vermoed ik een softwarefout in de orginele sw.
Al sik constant rij op lpg , cruise control op, dan zal na een bepalde tijd de motor hikken en terug doorrijden. ik zie op mijn obd scanner geen enkele fout van verschuiving van ontstekingstijdstip.
een paar weken geleden ben ik even naar Zwitserland gereden en daar heb ik gemerkt dat de auto dit op benzine ook doet, iets minder erg maar toch genoeg om te besluiten dat het aan de ontsteking ligt.
Ik had daarvoor al een nieuwe rotor, kap, kabels en bougies gestoken. Alleen het korte kabeltje tss bobijn en verdeler is nog niet vervangen.
door omstandigheden is de luchtmassameter ook al vervangen dus daar ligt het niet aan.

Het volgende dat ik nu ga proberen is de korte kabel vervangen, speciaal vet aan het porselein van de bougies en bougies van het merk NGK met een elektrode afstand van 0.5.

mocht dit niet helpen dan vrees ik eens in de rode nota's van Volvo moet duiken om te kijken of er geen software up-date is omwille van dit probleem.

Als je wagen het enkel op lpg en ook pas na een vast bepaalde tijd en bij een constante snelheid dan is de kans groot dat er bevriezingingsverschijnselen optreden; de injector spuit dan niet mooi in de richting van je klep maar tegen de collectorwand. Het gevolg hiervan is dat lpg zich afzet op de collectorwand en af en toe als brokje lpg wordt opgenomen in de cilinder, met hikken tot gevolg.

diagnose; als je wagen deze symptomen heeft ga dan een stukje rijden, als je wagen dan hikt kijk dan onder de motorkap ( met draaiende motor ) of er zich dan op dan op de collector geen witte vlek ijs bevindt.

succes

Amazon

;D

Alfred en Ludo,

Bedankt voor deze info! Hier ben ik mee naar de inbouwer geweest. Deze lijkt nu overtuigd te zijn van het feit dat de losse injector het probleem veroorzaakt. Even inspuiten met remreiniger rondom de injector toont aan dat er valse lucht aangezogen wordt.

Omdat de huls los zit kan deze injector ook zo gedraaid zijn dat de LPG tegen de wand gespoten wordt met als gevolg ijsvorming.

Het spruitstuk wordt nu gedemonteerd en naar vialle opgestuurd.

Ik houd jullie op de hoogte.

Ludo, volgens de inbouwer is Vialle het enige merk dat zelf de hulzen in het spruitstuk perst, maar kan ik dat in de toekomst ook zelf ergens anders laten doen?
Bigger and better!

pascalloix

Hallo

Azo Ludo je bent klant bij LPG Techniek limburg, dan ben ik u er misschien al tegen gekomen?? Ik had al deze dingen die er voorgesteld zijn ook al onderzocht. maar het mocht niet baten. ik heb inmiddels al 75000 Km met mijn installatie. ik heb mijn injectors zelf geboort en geplaatst, ik heb ze ook onmiddelijk vast gezet met alupasta van würtz.
Ik heb mijn auto inmiddels al verkocht met spijt in mn hart.
maar ik heb mn 780 nog

Groeten Pascal