ABS code 4-4-3, ondanks gefikste controller. Wat nu?

Gestart door Peter14, 06-01-2013 18:58:27

Vorige topic - Volgende topic

Peter14

Code 4-4-3 ben ik met wat zoeken al vaker tegengekomen op dit forum. Maar mijn controller heb ik een paar jaar geleden al gefixt (gesoldeerd). Omdat de remmen ook wat "sompig" waren en pas bij de tweede keer intrappen goed remden, eerst het noodzakelijke onderhoud gepleegd: nieuwe remschijven en blokken vóór en linker remklauw vóór gereviseerd (Zat zo muurvast dat de remklauw vervangen moest worden). Rondom de remvloeistof vervangen. Resultaat: "hard" rempedaal. prima remmen. Code 4-4-3 is echter niet weg. Dus geen ABS. Wat tijdens lang remmen opvalt is dat het rempedaal op en neer gaat, alsof je een kromme schijf hebt. Dat was al zo voordat de schijven vervangen werden. Zou dat veroorzaakt kunnen worden door de ABS pomp? Of toch maar weer de controller onder handen nemen?
850 2.0 10V automaat Estate 1996. 414.000 km. Ik lees de foutcodes (OBD-2) zelf uit met een oude laptop en wat niet via de laptop gaat, lees ik uit met een zelfbouw ledlampje + schakelaar. De auto heeft verder geen enkele foutcode. Zelfs de climate control werkt 100%.
Dus als iemand weet hoe ik het ABS weer aan de praat krijg: Help!  :eusa_pray:

Matthieu123

Wellicht gewoon eens een andere controller er in prikken?

jeroen74

Er kan natuurlijk ook echt iets zijn met de pompmotor zelf. Een andere controller kan uitsluitsel geven, even ruilen met iemand die wel een werkend ABS heeft en je weet het.

Ik denk dat het doorsolderen maar een tijdje werkt, omdat het een vrij fundamenteel probleem is, wat opnieuw solderen niet oplost.

Peter14

Thnx. Negen van de tien keer is het de controller lees ik hier op het forum en het is al weer een paar jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb. Dus ik ga eerst maar even op zoek naar een andere controller. De reden dat ik aan de pomp zelf denk is vanwege de foutcode (4-4-2 en 4-4-5 komen op dit forum wel vaker voor, 4-4-3 niet). Dus de vraag blijft of het hobbelen van het rempedaal (heel irritant, vooral voor je passagiers) met de pomp te maken heeft. Misschien heeft Thuur een idee of dat klopt.

jeroen74

Het zou misschien ook het ABS relais kunnen zijn. De motor wordt via dit relais aangestuurd.

Matthieu123

jeroen74

Pump motor, electrical or mechanical fault.

Dat zul dus zijn:

* motor trekt geen stroom
* motor trekt teveel stroom
* motor rekt wel juist hoeveel stroom, maar draait op 1 of andere manier niet (er zit een toerental sensortje op).

Jack v

bij de zwarte controler zit het relais in de module. Zou hem eens naar Thuur sturen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: jeroen74 op 09-01-2013 12:14:39
Ik denk dat het doorsolderen maar een tijdje werkt, omdat het een vrij fundamenteel probleem is, wat opnieuw solderen niet oplost.

Zonder de TS te willen beledigen: slecht en matig soldeerwerk werkt niet tot een paar maandjes. Volledig opnieuw solderen moet goed zijn voor zeker 5 jaar. Ik denk dat deze controller nog wel te redden is.

Gr ;)

Peter14

Ik heb even gewacht met (buiten) sleutelen tot de vorst voorbij was, maar nu is het dan toch gelukt. Toch maar even langs de garage geweest voor het uitlezen van de foutcodes. 443 had ik zelf al gevonden, maar de garage kwam ook met 441 (Relais). Met veel geluk een identieke controller gevonden in een S70.
Ook even een remmenbanktest gedaan. 100% goed, incl. handrem. Dus met de revisie niets mis.

@ Thuur: De oude controller heb ik inderdaad al weer zo'n vijf jaar geleden gesoldeerd en was niet los te krijgen. Uiteindelijk een boutje moeten doorzagen. Dus de oude was helaas niet meer te redden.

De nieuwe zat er met vijf minuten in en daarna bleef het ABS lampje UIT. HOERA.

Kortom: bij 443 niet gelijk aan de pomp gaan  trekken! 441 veroorzaakt 443. (Want de pomp krijgt geen goed signaal van de controller.) Waarom ik 441 niet kon lezen, weet ik niet. Ik gebruik een laptop én een zelfbouw LED  kastje.
Garage dacht aan een reparatie van tenminste €1.000,-- voor de pomp.
Kosten: Uitlezen alle codes en remmenbanktest €24,-- Controller €35,-- De auto heeft geen enkele foutcode meer.  :)

Wel jammer dat het nu niet meer sneeuwt.  :P

Met dank voor alle tips.