slippende koppeling?

Gestart door micha, 18-03-2003 16:42:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

micha

Als ik in de vijfde versnelling volgas geef slipt, denk ik, de koppeling. In de vierde doet ie het ook, maar minder. Er staat 155.000KM op de klok, dus het zou goed kunnen.
Als ik hem dan toch ga laten vervangen, welke kan ik dan het beste laten monteren? Die van een R? Het gaat om een 850 T5 met chip en 3"downpipe.
Zou het eventueel ook iets anders kunnen zijn?

Mellow_yellow

#1
Zover ik weet is de R-koppeling de zwaarste die momenteel te krijgen is. Origineel onderdeelnr 272218. Ook via andere kanalen te bestellen....  ;)

Johann

#2
Klopt, die heb ik er ook in zitten en hij blijft tot op heden dicht.

Mocht je meer willen dan zul je in de US of A an 't shoppen moeten.

reneetje

#3
CiteerAls ik in de vijfde versnelling volgas geef slipt, denk ik, de koppeling. In de vierde doet ie het ook, maar minder. Er staat 155.000KM op de klok, dus het zou goed kunnen.
Als ik hem dan toch ga laten vervangen, welke kan ik dan het beste laten monteren? Die van een R? Het gaat om een 850 T5 met chip en 3"downpipe.
Zou het eventueel ook iets anders kunnen zijn?

Wel snel met 155000km; slippende koppeling is eenvoudig te controleren: rustig wegrijden (met warme motor) van 1 naar 2 en dan met 40 km in zijn 5,  een straal gas en dan de koppeling in een keer op laten komen.Zie je de toerenteller wel bovenin staan maar de km teller niet dan weet je dat je onkosten gaat krijgen.

Johann

#4
CiteerWel snel met 155000km; slippende koppeling is eenvoudig te controleren: rustig wegrijden (met warme motor) van 1 naar 2 en dan met 40 km in zijn 5,  een straal gas en dan de koppeling in een keer op laten komen.Zie je de toerenteller wel bovenin staan maar de km teller niet dan weet je dat je onkosten gaat krijgen.


Ja, als je 'm aan stront wil hebben moet je dat ook nog doen.
Mischa zit met 't vermogen gewoon op 't randje van wat de koppeling aan kan.
Ik heb precies 't zelfde gehad met een 70K oude koppeling, Marc ook en ik denk nog wel meer mensen.
Als je in z'n mximum koppel gebied in de 5 ineens de turbo er vol op laat komen gaat ie gewoon slippen.
Doe je iets rustiger dan is er niets aan de hand.
Voor mijn gevoel ligt de grens ergens tussen de 380 en 400 Nm waar ie 't laat afweten.
De R plaat zal waarschijnlijk niet voor niets een smallere voering met ander materiaal hebben.. ;)
Volgens Thom de Jong kan de T4 plaat ook heel veel koppel houden, ik weet niet in kombinatie met welke druk groep dit is.

reneetje

#5
CiteerJa, als je 'm aan stront wil hebben moet je dat ook nog doen.
Mischa zit met 't vermogen gewoon op 't randje van wat de koppeling aan kan.
Ik heb precies 't zelfde gehad met een 70K oude koppeling, Marc ook en ik denk nog wel meer mensen.
Als je in z'n mximum koppel gebied in de 5 ineens de turbo er vol op laat komen gaat ie gewoon slippen.

Waarom slipt ie dan minder in zijn 4 als in 5?
Doe je iets rustiger dan is er niets aan de hand.
Voor mijn gevoel ligt de grens ergens tussen de 380 en 400 Nm waar ie 't laat afweten.
De R plaat zal waarschijnlijk niet voor niets een smallere voering met ander materiaal hebben.. ;)
Volgens Thom de Jong kan de T4 plaat ook heel veel koppel houden, ik weet niet in kombinatie met welke druk groep dit is.

Waarom slipt ie dan minder in zijn 4 als in 5?

Johann

#6
Omdat ie in de 5 meer koppel geeft?

Hans B6254

#7
Omdat in de vijf de de wielen de meeste omwentelingen maken per 1000 toeren van de motor. Dit regelt de versnellingsbak en de koppleing zit tussen de bak en de motor.

Hoe meer omwentelingen de wielen maken ten opzichte van de krukas ( Koppeling) des te zwaarder gaat dat.

Probeer het maar op je fiets, hoe hoger de versneling des te zwaarder gaat het trapen. is je ketting en/of je tandwielen versleten dan slippen die ook door ( moet het wel heel erg zijn)
Hier is dus de ketting de "koppeling" tussen je trapas en de achteras. Voor het beste vergelijk met een auto, moet je denklen aan een fiets met versnellingen in de achternaaf

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

reneetje

#8
CiteerOmdat in de vijf de de wielen de meeste omwentelingen maken per 1000 toeren van de motor. Dit regelt de versnellingsbak en de koppleing zit tussen de bak en de motor.

Hoe meer omwentelingen de wielen maken ten opzichte van de krukas ( Koppeling) des te zwaarder gaat dat.

Probeer het maar op je fiets, hoe hoger de versneling des te zwaarder gaat het trapen. is je ketting en/of je tandwielen versleten dan slippen die ook door ( moet het wel heel erg zijn)
Hier is dus de ketting de "koppeling" tussen je trapas en de achteras. Voor het beste vergelijk met een auto, moet je denklen aan een fiets met versnellingen in de achternaaf

JHH

Duidelijke uitleg, maar blijf het toch met 155000km snel vinden.
Mijn vorige volvo (T5R) is met 195000km los geweest ivm krukaskeerring maar de koppelingsplaat was nog niet halfweg!

Hans B6254

#9
Heb jij die 150.000 km er in gereden?

Zie  (hoor) je dan nooit die dames en heren, de moter altijd 4000 toeren laten maken en met de koppeling de snelheid regelen?
Of die mensen die hun voet op de koppling laten rusten tijdens het rijden?

JHH

[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Johann

#10
Heren, heren,

Naar alle waarschijnlijkheid is die koppeling voor T5 begrippen nog niet op.

Vor T5+ begrippen heeft ie gewoon niet genoeg vlees.