verbruiksaansduiding automaat

Gestart door Jash, 05-10-2004 16:02:00

Vorige topic - Volgende topic

Jash

Hallo Roffelaars,

als ik normaal optrek staat de verbruiksmeter in het begin bij op 50 l/100 km. Is dat nou echt zo of niet ? ik kan eiegnlijk niet zuinig optrekken lijkt het. Ik ben benieuwd of dit zo is of dat het komt omdat je bij het optrekken een vetrekend beeld krijgt.  Herkent iemand dit ?

JCviggen

uiteraard gaat je verbruiksmeter enorm hoog bij het optrekken. En nog extra bij lage snelheid. Je verbruikt zelfs méér dan 50l/100 km bij accelereren, enkel gaat de boordcomp maar tot 50 ;)
Bekijk het zo : je verbruikt veel brandstof maar je hebt een erg lage snelheid. Daardoor is je gemiddelde verbruik zo hoog.
Kan je ook zien als je optrekt naar topsnelheid : je begint aan 50 liter/100 km maar uiteindelijk zakt dat naar 30-35. Je verbruikt bij volgas een gelijk volume brandstof per seconde (+/-) bij lage snelheid en hoge snelheid. Enkel leg je bij hogere snelheid meer afstand per seconde af.
Bij een constante snelheid is je verbruik vééééél lager, en aangezien je het grootste gedeelte van de tijd niet aan het optrekken bent, is ge verbruik uiteindelijk maar een fractie van het verbruik bij optrekken. Die energie om je wagen te versnellen moet van érgens komen :)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

thuur

Een boordcomputer werkt pas goed na een flinke afstand rijden. Het daadwerkelijk gebruik is het aantal gereden km's (dagteller) afgezet tegen het aantal liter wat je zojuist hebt getankt. We hebben het dan over (maximaal) 70 liter brandstof, dat verbrand je dus niet als je optrekt. Wel verbrand je relatief een grote hoeveelheid benzine omdat je veel energie verbruikt terwijl je nog langzaam rijdt.

Als je stilstaat voor een stoplicht is je verbuik zelfs oneindig. Er wordt immers geen afstand afgelegd. Simpele wiskunde  :)

Gr 8)

Jash

Hoi Tuur, ;)

hoe weet die boardcomputer dan hoeveel je getankt heb? of leest hij de benzinemeter mee af ???
ik snap dat het gemiddelde verbruik pas over een langere afstand betrouwbaar wordt, waar ik me over verbaas is dat als je optrekt dat dat ding 1: 2 aangeeft :P  alsof je in een leopard III rijdt..... ;D
ik kan me nl niet goed voorstellen dat het verbruik dan 1:2 is in mijn belevenis moet je dan het gaspendaal met een baksteen bedienen (planken/floren) en dan nog weet ik niet of je hem wel 1: 2 kan laten lopen....   :-\

nou ik ben benieuwd  ;)

jash

thuur

Ja, er zit een liter-meter in je tankgat.  ;D ;)

Nee, zonder flauwekul, De computer deelt de gereden afstand (kilometerteller) door het verbruik. Het registreert dus de snelheid en de hoeveelheid brandstof die je op het moment verbrand. Deze laatste gegevens komen niet van je tank, maar van de injectiecomputer (dacht ik). Als je dus veel benzine verbruikt, zeg 20 liter, en je hebt 100 kilometer gereden, dan is je verbruik 1 op 5. Echter, de computer werkt met veel kleinere hoeveelheden (dus in een kortere tijd) waardoor soms zeer hoge waardes af te lezen zijn.

Als je naar 120 km/u optrekt heb je veeeeel meer benzine nodig dan als al 120 rijdt en je houdt deze snelheid vast. In het begin (zeg de eerste 3 km) verbruik je misschien 1 op 4, maar als je daarna gedurende 97 km de 120 vast kunt houden verbruik je 1 op 17. Al met al zat over de afgelegde 100 kilometer je verbruik dus uitkomen op 1 op 13. Let wel: dit is een voorbeeld, ik heb het niet nagerekend dus het zal wel niet kloppen, maar het gaat om het voorbeeld!!

Dus: Ja, je verbruikt enorm veel op dat moment, maar om uiteindelijk een gemiddeld verbruik te kunnen bepalen (zoals tussen 2 tankbeurten) zul je over een langere afstand/tijd moeten kijken. Vandaar dat een boordcomputer pas werkt over langere afstanden zoals ik al zei.

Als je stilstaan en je motor draait, dan verbrand je benzine maar leg je geen afstand af. Dus 1 liter (of meer of minder, dat maakt niet uit) gedeeld door 0 (dat is je verbruik) is onbepaald (of oneindig). Oftewel een hele hoge waarde op je boordcomputer.

Duidelijk?

Gr 8)

Reitse

Oplossing: als je lang stil moet staan (bijvoorbeeld in de file voor een stoplicht) motor uitzetten ;)

Hen3

Citaat van: thuur op 06-10-2004 00:19:39
Dus: Ja, je verbruikt enorm veel op dat moment, maar om uiteindelijk een gemiddeld verbruik te kunnen bepalen (zoals tussen 2 tankbeurten) zul je over een langere afstand/tijd moeten kijken. Vandaar dat een boordcomputer pas werkt over langere afstanden zoals ik al zei.

op mijn boordcomputer kun je dan ook zowel het gemiddeld als het actueel verbuik zien.

thuur

Citaat van: Reitse op 06-10-2004 10:31:24
Oplossing: als je lang stil moet staan (bijvoorbeeld in de file voor een stoplicht) motor uitzetten ;)

Maar als er dan plots een ambulance aankomt, zul je je motor toch weer moeten starten ;)
En hup! Daar gaat je verbruik weer..

Gr 8)