Radio verlichting brandt wel maar niet voluit = opgelost

Gestart door JH, 12-01-2013 20:02:53

Vorige topic - Volgende topic

JH

Update: probleem gevonden
RHEO -  losgekoppeld en het probleem is opgelost.
Zal wel te maken gehad hebben met het switchen van connectoren.

Vandaag een CR905 geïnstalleerd in mijn 850.

En (met dank aan Walter) een originele Volvo versterker er bij geplaatst.

Omdat mijn Alter 1 nog connectoren had van de oude serie Volvo's (240 / 740 etc) heb ik eerst andere connectoren in mijn 850 geplaatst. Dat heb je met een Alter 1, die wijkt hier en daar wat af.

Nu heb ik die connectoren dus aangesloten en de radio en versterker geïnstalleerd. Alles werkt maar.........

de verlichting van de radio brandt zeer zwak.

Als de regelbare dashboard verlichting voluit staat, dan brandt de verlichting van de radio zeer zwak.
Als de regelbare dashboard verlichting op minimaal staat, dan brandt de verlichting van de radio niet.

Als ik de auto uitzet maar het contact nog aan staat, dan gaat het display van de radio voluit branden. Het lampje in de schuifschakelaar van de ventilator brandt dan ook nog (de rest is alles uit).

Hieruit concludeer ik dat de verlichting van de radio wel werkt maar op één of andere manier niet goed aangestuurd wordt.

En, het schuifje van de regelbare dashboard verlichting heeft ook effect op de lichtsterkte dus dat werkt ook.

Nou vraag ik me af:

in onderstaand schema zie je dat er twee voedingsdraden zijn voor permanente spanningen (+ BAT 12A en + BAT 4A) en één voor spanning die geschakeld wordt door het contactslot (+ ACC 13A).

Ik heb maar één van die 2 draden (12A of 4A) aangesloten. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Ik vind het sowieso vreemd dat een radio 2x voeding nodig heeft. Dat kan intern toch doorgeschakeld worden?

Wie heeft een tip?

Zie hieronder een stukje van het schema van de radio.

jeroen74

JH

Ja, hangt aan massa.

Ik heb ook met een multimeter de spanning over die dashboardverlichtingschakelaar gemeten.

Als de schuif naar rechts staat (voluit branden) is de spanning nagenoeg nul. Bij de schuif naar links is de spanning iets meer dan 9 volt.