Achterraam sluit niet

Gestart door Grh, 12-01-2013 21:17:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Grh

Beste Volvo-liefhebbers,

Zojuist een account aangemaakt omdat ik voor het eerst in 3,5 jaar een vervelende klacht met mijn S70 heb (2.5 10v, 1998, 196dkm, voorstellen doe ik nog) Het rechter achterraam sluit niet meer en staat nu zo'n 10cm open. Het openen ging soepel (met dank aan mijn 7-jarige zoontje), sluiten krijg ik niet voor elkaar. De kinderveiligheid aan bestuurderszijde al een aantal maal geactiveerd en gedeactiveerd, met beide handen het raam proberen omhoog te duwen terwijl iemand de schakelaar bediend, helaas zonder resultaat. het lijkt alsof de "sluit-functie" vd schakelaar het niet doet, spanning is er immers en het motortje draait ook. iemand een suggestie om dit op eenvoudige wijze te controleren (bijv schakelaar uit linkerdeur in rechter zetten) of op te lossen?

Bij voorbaat erg bedankt voor je reactie.

Huub


Broabander

Misschien een contactje in de schakelaar los/gecorrodeerd. Maar hij reageert dus zowel niet op de schakelaar in de deur als op de schakelaar bij de bestuurder?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

jeroen74

Ik zou eerst proberen de schakelaar met de andere kant te wisselen.

JH

Ik heb 't zelfde probleem (Alter1).

Als ik de achterramen elektrisch open gaan ze mooi open.
Dichtdoen met de schakelaars tussen de voorstoelen werkt niet.

De schakelaars die in de achterdeuren zitten werken wel.

Dit is zowel links achter als rechts achter.

Ik heb de schakelaars tussen de voorstoelen doorgemeten en die doen 't gewoon. Ze schakelen precies zoals het schema zegt dat ze moeten schakelen.

Iemand een tip?

jeroen74

Hoe heb je doorgemeten?

JH

Met een multimeter doorpiepen.

Elektrisch schema van de Matthews site gedownload en gekeken welke uitgangen hoog moeten zijn.

En dat klopte.

Vreem dat ik beide ramen wel kan openen maar niet sluiten. Met de schakelaars achter kan ik ze wel gewoon sluiten. Er staat dus wel gewoon spanning op de achterraammotoren.

Ik zou bijna denken dat er een kabelbreuk is maar het is wel heel toevallig dat het alleen maar de kabels zijn van het sluiten en niet van het openen

jeroen74

Heb je ook gemeten of ze daadwerkelijk ook contact maken met de massa aansluiten van de schakelaar? Je moet beide motor uitgangen van de schakelaar meten in alle drie de schakelaarstanden (rust, omhoog, omlaag).

straat

Hoi huub, ik heb hetzelfde probleem onlangs ook gehad. Waarschijnlijk zit je elektromotor van de raambediening vast... Laatst zat mijn raam ook vast, verder naar beneden gaan ging nog wel, naar boven niet meer. Een beheerste, maar toch ook gefrustreerde tik net onder de schakelaar maakte de motor weer los. ;)

Nu doet alles het weer, maar van de zomer ga ik maar eens op zoek naar twee goede motortjes voor links en rechts.

Grt
Arthur

jeroen74

Je kan eventueel direct spanning op de motor zetten.

Grh

Allen,

Dank voor de suggesties/tips. Inmiddels de schakelaars aan bestuurderszijde en die vd RH achterdeur uitgenomen en met contactspray ingespoten-->geen resultaat, sterker nog, het raam gaat ook niet meer verder open. Met tape de zaak afgeplakt tegen insneeuwen :(
Ik zal volgend wkend eerst een klap op de deurbekleding geven zoals Arthur voorstelt, helpt dit niet dan spanning meten en evt schakelaars L / R wisselen. In het uiterste geval: direct spanning op de motor tbv sluiten en in de zomer verder oplossen.
Ik laat nog weten of ik succes heb.

Mvg Huub

v40pokemon

Niet iedereen is fan van contactspray  ::)

Heel vaak is de schakelaar inwendig vervuild. Eigenlijk door het niet/te weinig gebruiken. Maar als je nu het deurpaneel er even afpakt kun je de werking van de motor toch snel testen? Anders proberen op een of andere manier het raam handmatig omhoog te duwen.

Grh

Voordat ik contactspray gebruikte heb ik eerst de schakelaars schoongeblazen met perslucht, stof ed zijn dus eerst verwijderd. Het was een beetje op goed geluk en n.a.v. Tips op een US-forum waar meerdere mensen succes hadden met spray...
Meten is weten, dat kan (zoals ik het nu inschat) door eerst de stekker vd schakelaar op spanning te testen. Als die aanwezig blijkt, moet ik volgens mij deze handmatig kunnen doorverbinden naar de juiste draad in dezelfde stekker die de motor aanstuurt. Demontage vh deurpaneel hoeft dan niet per se volgens mij, of zie ik iets over het hoofd?

Nb: wat is jouw "bezwaar" tegen contactspray?

Gr Huub

v40pokemon

Het aanbrengen van contactspray kan kortsluiting veroorzaken. Daarnaast kan het invreten op de contactlaag, waardoor deze in het begin contact maakt, maar op den duur niet meer.

Er kan ook nog een kabelbreuk in de boom zitten. Ik werk graag van achter naar voren, nadat ik de basis gecontroleerd hebt als accuspanning, zekeringen en relais.
Ik zou dan de motor eerst controleren(rechtstreeks op spanning aansluiten) en ga dan terugwerken. Zo'n paneel is er binnen 5 minuten af  :D

Grh

Hmm, kortsluiting, dat stond niet op de spuitbus >:(
Accu en zekering zijn ok, relais zal ik nog checken.
Drempelvrees vwb verwijderen deurpaneel zal ik overheen stappen, je aanpak is helder en logisch.

Dank voor je respons, ik zal mijn vorderingen posten.

Gr Huub

BBS

Misschien een domme suggestie:
Staat in de bestuurdersportier de schakelaar op "on" of "off"? Je kunt namelijk de ramen blokkeren vanaf de bestuurders kant zodat ze achterin niet meer werken.
Verder zou ik inderdaad de schakelaars eens wisselen en kijken of het dan wel werkt.
Die van mij gingen op een gegeven moment ook niet meer dicht, schakelaar eruit gehaald en voorzichtig openmaken. Dan het stof eruit blazen en de contact puntjes lichtjes opschuren. De enigste kosten was een uurtje werk voor beide achter schakelaars. ;)
Volvoloos....