radiateur lekkage ???

Gestart door basphil, 17-01-2013 19:28:06

Vorige topic - Volgende topic

basphil

Beste medeforumers.

Ik heb een vermoedelijke lekke radiateur want opeens was mijn expansievat leeg afgelopen maandag.
Ik zag wel een natte  plek linksonder op de bodemplaat  als je met je gezicht naar de motor staat.

Dus een halve liter erin en hij was weer op peil, ik vertrouwde het niet helemaal dus mijn vrouw was even langs de garage gereden.
Die heeft het systeem op druk gezet en kon niks vinden de druk bleef goed volgen hun.
Nu dacht ik ik ga even kijken hoe het met het koelvloeistofpeil staat.
Ik zag dat hij nu weer op de helft staat na ongeveer 60 km rijden en weer een natte plek en de linker onderkant van de radiateur was iets nat.

Nou is mijn vraag zit daar nog een aansluiting voor iets (of een rubber dop) ofzo?
Want op een foto van een radiateur voor een  V70 2.5 10v  1998  zie je wel een soort pijpje zitten linksonder.
Of is de radiateur gewoon overleden ?

Alvast bedankt voor het meedenken

basphil

Is er niemand die een mogelijke antwoordt heeft behalve dat ik naar de garage moet? :eusa_dance:

henry classic v70

Als je nou eens alles goed droog maakt vooral op de plek waar de mogelijke lekkage zit en dan na verloop van een aantal km's weer kijken. Zie je dan weer nattigheid op dezelfde plek van de radiateur dan is er maar één oplossing nl. een nieuwe erin lijkt mij..
Staat volgens mij vast wel ergens beschreven (hier op 't forum) hoe je dit zelf kunt doen.
Loop trouwens ook eerst alle slangen en slangenklemmen goed na, een verroeste klem kan nl. ook een oorzaak zijn van KVS verlies (alhoewel dit minimaal zichtbaar is)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

petrolhead2.5

als je afperst moet je ergens lekkage kunnen vinden. Laatst bij die van mij 2.5 10v aan de rechterkant op de naad tussen het aluminium en kunststof gedeelte lekte het ook, bij het op druk zetten behoorlijk, dus ook maar één oplossing en een nieuwe eraan. Maar zoals gezegd eerst goed alle slangen, aansluitingen e.d. goed nakijken. Als er door een niet goed afsluitende slangklem iets een kiertje ontstaat kan 't ook lekken. Succes.... :laugh: Vervangen van de radiator is geen heel ingewikkelde klus, als alles meezit

basphil

Beste petrolhead2.5

Hij staat ondertussen bij de garage en id er zit een heel klein scheurtje op die plek dus dat wordt een nieuwe morgen kan ik hem weer ophalen.
Het is te wijten aan ouderdom dus helaas niks aan te doen.
Iedergeval bedankt voor het reageren en meedenken,ik vond het alleen lastig om te kunnen kijken daar want van onder zie je niks ivm bodemplaat en vanaf boven zitten en kabelgelijders en een expansievat in de weg.
Dus kon niet goed zien waar het precies vandaan kwam :eusa_whistle: