Begeleiding bij distributiewissel gevraagd! Ik wil leren!!

Gestart door BenB, 18-01-2013 19:26:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BenB

Mijn 2.5D is over enige tijd weer aan de beurt voor een distributiewissel. Nu ben ik erg leergierig, en wil dit dus ook zelf kunnen doen. Het probleem is echter dat de distributiewissel van deze diesels nogal nauw ligt en ik nooit eerder een distributie zelf heb vervangen. Toch wil ik het leren, en eenmaal moet de eerste keer zijn.

Ik vraag mij dan ook af of er iemand is die deze ervaring wel heeft en mij wil helpen met deze klus. Uiteraard hoeft dit niet kosten loos (bij de specialist of dealer betaal je ook genoeg) het gaat mij er vooral om dat ik zelf bij dit proces betrokken wordt en het kan leren.

Dus... is er iemand die dit wel ziet zitten, of ken je iemand die dit misschien wel zou willen?...let me know!!


Ps.
Ik begreep al van klusmaat maartendeb dat deze ook wilde helpen, ook voor de ervaring en het opdoen van kennis!

RRRRR_Ramon

Het is een behoorlijke klus. Ik heb het eens gedaan tijdens een sleuteldag van de Volvo 850 Club (toen distriwissels nog toegestaan waren tijdens sleuteldagen) bij Volvo dealer De Groene (nu Olov)te Goes.

Je hebt er om het makkelijker te maken een paar stukken speciaal gereedschap bij nodig. Bijvoorbeeld om de nokkenas te blokkeren wanneer de riem eraf is. Na montage is een dynamische dieselinpsuitpomp afstelling nodig om de motor goed te laten draaien. Ook moet de krukaspoulie eraf en later weer gemonteerd worden. Daarvoor is een trekbout nodig die vervangen moet worden voor een nieuwe en op een zeer hoog moment aangedraaid moet worden en daarna (uit m'n hoofd) nog 60 graden verder gedraaid moet worden. Hierbij is ook speciaal gereedschap nodig om de motor te blokkeren omdat je anders de motor door de compressie draait en je het aanhaalmoment niet haalt.

Mijn V70 2.5D is ook toe aan een distriwissel maar ik zou het nooit zelf meer doen zonder deze hulpmiddelen en know-how bij de hand van de Volvomonteurs bij de dealer. Ik ben niet onhandig met sleutelen maar dit is echt een zware klus waar ik zo'n 7 uur mee bezig ben geweest.

Ik breng hem weg naar Jaap Pul Motorenrevisie op Urk. Kost €475 ex. BTW met waterpomp, meelooprol, spanrol, trekbout en de riem en voor de andere kant van de cilinderkop een pompriem. spanner en looprol. Daarna wordt de brandstofpomp perfect op tijd gezet.

Wanneer je er wel aan begint wens ik je veel succes!  ;)

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Hiker

Citaat van: RRRRR_Ramon op 24-01-2013 22:00:15
Het is een behoorlijke klus. Ik heb het eens gedaan tijdens een sleuteldag van de Volvo 850 Club (toen distriwissels nog toegestaan waren tijdens sleuteldagen) bij Volvo dealer De Groene (nu Olov)te Goes.

Je hebt er om het makkelijker te maken een paar stukken speciaal gereedschap bij nodig. Bijvoorbeeld om de nokkenas te blokkeren wanneer de riem eraf is. Na montage is een dynamische dieselinpsuitpomp afstelling nodig om de motor goed te laten draaien. Ook moet de krukaspoulie eraf en later weer gemonteerd worden. Daarvoor is een trekbout nodig die vervangen moet worden voor een nieuwe en op een zeer hoog moment aangedraaid moet worden en daarna (uit m'n hoofd) nog 60 graden verder gedraaid moet worden. Hierbij is ook speciaal gereedschap nodig om de motor te blokkeren omdat je anders de motor door de compressie draait en je het aanhaalmoment niet haalt.

Mijn V70 2.5D is ook toe aan een distriwissel maar ik zou het nooit zelf meer doen zonder deze hulpmiddelen en know-how bij de hand van de Volvomonteurs bij de dealer. Ik ben niet onhandig met sleutelen maar dit is echt een zware klus waar ik zo'n 7 uur mee bezig ben geweest.

Ik breng hem weg naar Jaap Pul Motorenrevisie op Urk. Kost €475 ex. BTW met waterpomp, meelooprol, spanrol, trekbout en de riem en voor de andere kant van de cilinderkop een pompriem. spanner en looprol. Daarna wordt de brandstofpomp perfect op tijd gezet.

Wanneer je er wel aan begint wens ik je veel succes!  ;)



Hoe lang zijn ze bezig geweest?
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

henknoordhuis

Ik heb dit bij mijn 850TDI gedaan, is dit blok op dit gebied vergelijkbaar? We hadden geen speciaal gereedschap, maar hebben de tandriemwielen heel nauwkeurig gemerkt en de riemen daarna overgezet. Het moeilijkste was de bout op de krukaspoelie, die hebben we uiteindelijk met een zware luchtsleutel losgekregen.

Beide riemen samen + spanrollen, stelrol en waterpomp: ca 4 uur. Kon nog wel sneller maar dit was voor ons de eerste keer.

arjenT5R

Als je het goed wilt doen moeten beide nokkenas poulies los en heb je wel degelijk eea aan speciaal gereedschap nodig. Zoals klokje om pomp statisch te timen ik heb eea wel liggen .... helaas geen krukas blokkeer tool
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Douwe

Ik ken toevallig een forumer die ze zelf heeft gemaakt :eusa_whistle: Je kunt er ook wel eens goedkoop aan velgen komen.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

The Demon

Citaat van: Douwe op 13-04-2013 20:06:42
Ik ken toevallig een forumer die ze zelf heeft gemaakt :eusa_whistle: Je kunt er ook wel eens goedkoop aan velgen komen.
Nee Douwe, ik kom op de Argo's  :evil:

Groet,
The Demon.

Jack v

Citaat van: Douwe op 13-04-2013 20:06:42
Ik ken toevallig een forumer die ze zelf heeft gemaakt :eusa_whistle: Je kunt er ook wel eens goedkoop aan velgen komen.
???
;D

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

arjenT5R

Citaat van: Jack v op 13-04-2013 22:50:59
Citaat van: Douwe op 13-04-2013 20:06:42
Ik ken toevallig een forumer die ze zelf heeft gemaakt :eusa_whistle: Je kunt er ook wel eens goedkoop aan velgen komen.
???
;D



Hey jack  ;D doe mij eens een fotootje van zo'n ding?  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Hiker op 25-01-2013 19:27:00
Citaat van: RRRRR_Ramon op 24-01-2013 22:00:15
Het is een behoorlijke klus. Ik heb het eens gedaan tijdens een sleuteldag van de Volvo 850 Club (toen distriwissels nog toegestaan waren tijdens sleuteldagen) bij Volvo dealer De Groene (nu Olov)te Goes.

Je hebt er om het makkelijker te maken een paar stukken speciaal gereedschap bij nodig. Bijvoorbeeld om de nokkenas te blokkeren wanneer de riem eraf is. Na montage is een dynamische dieselinpsuitpomp afstelling nodig om de motor goed te laten draaien. Ook moet de krukaspoulie eraf en later weer gemonteerd worden. Daarvoor is een trekbout nodig die vervangen moet worden voor een nieuwe en op een zeer hoog moment aangedraaid moet worden en daarna (uit m'n hoofd) nog 60 graden verder gedraaid moet worden. Hierbij is ook speciaal gereedschap nodig om de motor te blokkeren omdat je anders de motor door de compressie draait en je het aanhaalmoment niet haalt.

Mijn V70 2.5D is ook toe aan een distriwissel maar ik zou het nooit zelf meer doen zonder deze hulpmiddelen en know-how bij de hand van de Volvomonteurs bij de dealer. Ik ben niet onhandig met sleutelen maar dit is echt een zware klus waar ik zo'n 7 uur mee bezig ben geweest.

Ik breng hem weg naar Jaap Pul Motorenrevisie op Urk. Kost €475 ex. BTW met waterpomp, meelooprol, spanrol, trekbout en de riem en voor de andere kant van de cilinderkop een pompriem. spanner en looprol. Daarna wordt de brandstofpomp perfect op tijd gezet.

Wanneer je er wel aan begint wens ik je veel succes!  ;)



Hoe lang zijn ze bezig geweest?

Pul was met twee en een half uur klaar.  ;D

Citaat van: henknoordhuis op 09-04-2013 22:52:36
Ik heb dit bij mijn 850TDI gedaan, is dit blok op dit gebied vergelijkbaar? We hadden geen speciaal gereedschap, maar hebben de tandriemwielen heel nauwkeurig gemerkt en de riemen daarna overgezet. Het moeilijkste was de bout op de krukaspoelie, die hebben we uiteindelijk met een zware luchtsleutel losgekregen.

Beide riemen samen + spanrollen, stelrol en waterpomp: ca 4 uur. Kon nog wel sneller maar dit was voor ons de eerste keer.

Het merken van de oude waarden is gevaarlijk. Ook dit kan verlopen in de loop der tijd en bouw je dus verder op een foute afstelling. Wie zegt dat de vorige afstelling wel goed was? Beter is de originele waarden aanhouden en dus vanaf 0 weer opbouwen zoals bij Pul dus bij mijn 2.5D gebeurt is.

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Probeer maar eens alle onderdelen te kopen die gebruikt worden, je komt dan al aardig in de buurt van de €300,-- (ex. BTW) Voor €475,-- (ex. BTW) krijg je de distririem, 2xrol, spanner, trekbout, waterpomp, multiriem, pompriem, pompriemspanner, meelooprol en alles perfect afgesteld. En dat alles binnen 3 uur en je herkent je D5252T niet meer terug.

Voor die €175,-- ga ik niet een halve dag onder mijn auto liggen.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

RonnieDuck

Citaat van: RRRRR_Ramon op 20-05-2013 11:55:53


Voor die €175,-- ga ik niet een halve dag onder mijn auto liggen.  ;)

Jij bent natuurlijk gewend veel meer te krijgen als je op je rug ligt??
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Jans Duiven

Citaat van: RonnieDuck op 22-05-2013 12:50:16
Citaat van: RRRRR_Ramon op 20-05-2013 11:55:53


Voor die €175,-- ga ik niet een halve dag onder mijn auto liggen.  ;)

Jij bent natuurlijk gewend veel meer te krijgen als je op je rug ligt??

Pak aan! Hahahahaa!   ;D

arjenT5R

Citaat van: RonnieDuck op 22-05-2013 12:50:16
Citaat van: RRRRR_Ramon op 20-05-2013 11:55:53


Voor die €175,-- ga ik niet een halve dag onder mijn auto liggen.  ;)

Jij bent natuurlijk gewend veel meer te krijgen als je op je rug ligt??

Touche!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!