Meer wegenbelasting betalen om oldtimers te ontzien?

Gestart door BBS, 19-01-2013 09:15:01

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Zoals vandaag in de Televaag te lezen valt: Meer wegenbelasting om oldtimers te ontzien.
Wij moeten met z'n allen de centen ophoesten om er voor te zorgen dat de oldtimers wegenbelasting vrij blijven. Nu vind ik het best goed dat de échte oldtimers belasting vrij blijven, maar ik heb er wel moeite mee dat iedereen in zijn ge- importeerde MB ook wegenbelastingvrij kan rondrijden.

Er wordt geopperd om het via een 20 dagen kaart te doen zoals dat vroeger ook met campers etc ging. Dat lijkt mij een goed idee.
Ik sta er in ieders geval niet om te springen om de belasting te betalen voor al die ouwe hokken. ::) :eusa_naughty:
Anders haal ik zelf wel zo'n oud hok uit de DDR. ;D

Wat vinden jullie ervan?
Volvoloos....

Rob850turbo

geef al die oldtimers een 30 of 60 dagen kaart. Natuurlijk onzin om anderen hier voor te laten betalen.

De dagelijkse oldtimer rijder krijgt dan geen kans om met zijn 190D het mileu te belasten.

triton

Lijkt me een zeer slecht idee, inderdaad is het zo dat alle echte oldtimers een stukje geschiedenis zijn.
Dit moeten we denk ik koesteren .
Maar al die import MB met meestal import bestuurders vinden steeds weer een maas in de wet om ,
zo min mogelijk liefst geen MRB te betalen .
Eerst was het grijs kenteken , en nu dus MRB vrije auto's.
Mijn idee is : schaf de MRB af en maak de brandstof duurder.
Wat je rijdt betaal je , niks meer en niks minder.
Professioneel raddraaier

Marc O.

Ik en mijn MRB-vrije 740 zijn jullie dankbaar ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Rob850turbo

En laat alle buitenlanders die van onze wegen gebruik maken ook betalen.

UserID6342

Eensch ! Maar dan krijg je weer een administratieve rompslomp en dat kost ook (extra) geld.  Stond vanmorgen ook een heel mooi stuk op de site van de Fehac waarin er geen spaan heel bleef van het rapport waarop het kabinet zich had gebaseerd.  Erg slordig dus.

Om een ander te laten betalen voor degene met een oldtimer is natuurlijk je reinste kwats. De echte liefhebber betaald die paar knaken ook wel aan wegenbelasting, dagenkaart, etc.  Alleen dat uitschot (idd merendeel die 190D-tjes uit de jaren '80 met een gekleurde medelander erin) valt buiten de boot en dat is nu net ook de doelgroep die ze moeten hebben.  Maar niet de echte liefhebber !

Mensen zeggen wel eens tegen mij; "jij hebt makkelijk lullen met die diesel en dan wegenbelasting vrij".  Als ik ze dan eens heel rustig voorreken wat het allemaal kost om het ding goed rijdend te houden (alleen qua geld en niet qua uren), en ook aan een goede verzekering all-risk zonder beperkingen, vallen ze stijl achterover.  Want voor dat geld kun je een hele dikke, veel jongere auto rijden, incl. wegenbelasting.

Maar idd, een ster 190-D krijg je nog net niet gratis in Dld, goedkoopste WA-verzekering erop, 0 onderhoud plegen en bij de eerstvolgende APK een andere halen....  Zo word het een helehoop gedaan momenteel en je kunt eerlijk gezegd ook niet goedkoper rijden.

UserID6342

Citaat van: triton op 19-01-2013 09:23:34
Lijkt me een zeer slecht idee, inderdaad is het zo dat alle echte oldtimers een stukje geschiedenis zijn.
Dit moeten we denk ik koesteren .
Maar al die import MB met meestal import bestuurders vinden steeds weer een maas in de wet om ,
zo min mogelijk liefst geen MRB te betalen .
Eerst was het grijs kenteken , en nu dus MRB vrije auto's.
Mijn idee is : schaf de MRB af en maak de brandstof duurder.
Wat je rijdt betaal je , niks meer en niks minder.

Dat is in Dld al jaren zo en ook is daar de brandstof goedkoper als hier....  De auto is en blijft een melkkoe van de Nederlandse staat.  In bijna geen enkel land is de auto (en alles wat erom heen hangt) zo hoog belast als in Nederland.

triton

Citaat van: Rob850turbo op 19-01-2013 09:25:08

Vrachtwagens doen dit al doormiddel van eurovignet voor de benelux .
Is voor NL vrachtwagens ongeveer 1800 euro .
Daarintegen is de MRB voor een vrachtwagen 195 euro per kwartaal afhankelijk van het al dan niet hebben van een  trekhaak /vangmuil / schotel.
Trailers en aanhangers zijn gratis. Dus al die trailer verhuur bedrijven uit oostblokistan zetten alles op NL kenteken kost niks .
Daar  zit ook nog een gemiste belasting kans
Professioneel raddraaier

triton

Gewoon ala Zwitserland : sticker van 40 euro op ieder personenauto die Nederland aandoet.
Wij dus ook al hou ik niet van stickers op de auto
En wij van de MRB af
Professioneel raddraaier

BBS

Citaat van: triton op 19-01-2013 09:31:11

Daarintegen is de MRB voor een vrachtwagen 195 euro per kwartaal afhankelijk van het al dan niet hebben van een  trekhaak /vangmuil / schotel.
Trailers en aanhangers zijn gratis. Dus al die trailer verhuur bedrijven uit oostblokistan zetten alles op NL kenteken kost niks .
Daar  zit ook nog een gemiste belasting kans

Inderdaad en ook voor alle buitenlandse (vracht) auto een soort van kaartje kopen á 50 euro om door Nederland te mogen rijden.
Want wat zie je heel veel? Veel buitenlandse chauffeurs die bij Nieuweschans of Zwartemeer de grens over gaan en dan "gratis" door Nederland tuffen om vervolgens bij Venlo of Heerlen de grens weer overgaan om zo een stukje Duitse Maut (tolheffing) te omzeilen...
Volvoloos....

triton

Citaat van: BBS op 19-01-2013 09:38:16

Daarintegen is de MRB voor een vrachtwagen 195 euro per kwartaal afhankelijk van het al dan niet hebben van een  trekhaak /vangmuil / schotel.
Daar  zit ook nog een gemiste belasting kans

Inderdaad en ook voor alle buitenlandse (vracht) auto een soort van kaartje kopen á 50 euro om door Nederland te mogen rijden.
Want wat zie je heel veel? Veel buitenlandse chauffeurs die bij Nieuweschans of Zwartemeer de grens over gaan en dan "gratis" door Nederland tuffen om vervolgens bij Venlo of Heerlen de grens weer overgaan om zo een stukje Duitse Maut (tolheffing) te omzeilen...

Toch moeten ze een vignet kopen voor de nederlandse wegen , maar zoals altijd is de controle hier op nihil
Professioneel raddraaier

Ludo

Jij maakt hier weer vrienden.  :eusa_snooty:

;D

widebody

Citaat van: triton op 19-01-2013 09:44:50
Citaat van: BBS op 19-01-2013 09:38:16

Daarintegen is de MRB voor een vrachtwagen 195 euro per kwartaal afhankelijk van het al dan niet hebben van een  trekhaak /vangmuil / schotel.
Daar  zit ook nog een gemiste belasting kans

Toch moeten ze een vignet kopen voor de nederlandse wegen , maar zoals altijd is de controle hier op nihil

In 12,5 jaar als chauffeur 2 keer gecontroleerd, waarvan 1 keer in Belgïe(alles in orde, meneer).

sammie

Het gaat uitsluitend om het dichten van het begrotingstekort. Als argument voeren ze milieu aan. Nu er minder bij de oldtimers opgehaald drijgt te gaan worden moet het gewoon ergens anders vandaan komen. Een 60 dagenkaart of zoiets levert gewoon te weinig op voor de staat. Linksom of rechtsom, betaald moet er worden.
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

rpakuypers

Citaat van: BBS op 19-01-2013 09:15:01
Zoals vandaag in de Televaag te lezen valt: Meer wegenbelasting om oldtimers te ontzien.
Wij moeten met z'n allen de centen ophoesten om er voor te zorgen dat de oldtimers wegenbelasting vrij blijven. Nu vind ik het best goed dat de échte oldtimers belasting vrij blijven, maar ik heb er wel moeite mee dat iedereen in zijn ge- importeerde MB ook wegenbelastingvrij kan rondrijden.

Er wordt geopperd om het via een 20 dagen kaart te doen zoals dat vroeger ook met campers etc ging. Dat lijkt mij een goed idee.
Ik sta er in ieders geval niet om te springen om de belasting te betalen voor al die ouwe hokken. ::) :eusa_naughty:
Anders haal ik zelf wel zo'n oud hok uit de DDR. ;D

Wat vinden jullie ervan?

Ach, we betalen ook al de belasting voor alle "milieuvriendelijke" meuk op onze wegen ...............

Groet,
Roger