160 kilometer gereden zonder olie vuldop

Gestart door dudumu, 19-01-2013 20:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dudumu

just my luck... (and stupidity), een budget-revisie uitvoeren en dan 160km gaan rijden zonder oliedop... :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

ik zie het even niet meer zitten...

toch nog enkele vraagjes:
igv ingesleten nokkenassen, wat slijt er dan precies? De tuimelaars of de lagers (of nog iets anders)...? Als het de lagers zijn dan kan ik waarschijnlijk de cilinderkop afschrijven, of valt daar nog iets aan te doen...?

Zou dit geluid ook kunnen komen van versleten krukaslagers? (wat eigenlijk even erg zou zijn...)

Ik zet nog even de verdachten op een rijtje :

1-krukaslagers
2-drijfstanglagers
3-nokkenassen (lagers)
4-verbrande klep(pen) (na die 160 km zonder oliedop kwam er ook rook uit de luchtinlaat, zou dit hier op kunnen wijzen, of kan deze rook uit de carterventilatie zijn gekomen, die trouwens niet zit aangesloten op de kop, het is een oud type kop)
5-klepstoters

kan er iemand misschien nog het lijstje aanvullen en de volgorde aanpassen van het meest verdacht naar het minst verdacht?

thx...
(ik moet zeggen dat de verleiding nu wel groot is om het 850-project achter mij te laten en te gaan vr een nette v70II estate bi-fuel full-option v 2002 met 240k op de teller die als overnamewagen bij een bevriende garagist staat, hij vraagt er trouwens 3250 euro voor, gekke prijs of niet?)



peteRRR

Had je al een compressie testje gedaan,...levert je misschien ook nog wat info op.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

dudumu

zou het geen scheurtje of ander uitlaatcollector-ontsnappingsgeluid kunnen zijn...?

Jeroentjuh

Citaat van: dudumu op 29-01-2013 22:14:06
zou het geen scheurtje of ander uitlaatcollector-ontsnappingsgeluid kunnen zijn...?

Zo klinkt het niet :-\ tap anders de olie eens af, kijken of je lager slijpsel tegenkomt......

sven0503

#35
Citaat van: dudumu op 27-01-2013 08:08:33

(ik moet zeggen dat de verleiding nu wel groot is om het 850-project achter mij te laten en te gaan vr een nette v70II estate bi-fuel full-option v 2002 met 240k op de teller die als overnamewagen bij een bevriende garagist staat, hij vraagt er trouwens 3250 euro voor, gekke prijs of niet?)


Ben je al eens bij een dealer langs geweest met de wagen?

Omdat je spreekt om de 850 aan de kant te schuiven ... zou ik persoonlijk toch even langs een expert / forumlid gaan die 't kan bekijken voor je. Niet dat de heren op 't forum er geen kennis van hebben hoor, maar ik kan me voorstellen dat het probleem moeilijk te achterhalen is als je 't blok niet ziet / hoort lopen.

Dus voordat je de 850 aan de kant schuift zou ik persoonlijk toch wat meer info er over inwinnen...

dudumu

Citaat van: Jeroentjuh op 29-01-2013 23:06:27
Citaat van: dudumu op 29-01-2013 22:14:06
zou het geen scheurtje of ander uitlaatcollector-ontsnappingsgeluid kunnen zijn...?

Zo klinkt het niet :-\ tap anders de olie eens af, kijken of je lager slijpsel tegenkomt......

mmm.. ziet dat eruit als anderskleurige sliertjes bvb?

Citaat van: sven0503 op 29-01-2013 23:11:47
Ben je al eens bij een dealer langs geweest met de wagen?

Omdat je spreekt om de 850 aan de kant te schuiven ... zou ik persoonlijk toch even langs een expert / forumlid gaan die 't kan bekijken voor je. Niet dat de heren op 't forum er geen kennis van hebben hoor, maar ik kan me voorstellen dat het probleem moeilijk te achterhalen is als je 't blok niet ziet / hoort lopen.

Dus voordat je de 850 aan de kant schuift zou ik persoonlijk toch wat meer info er over inwinnen...



appreciate your concern... ik heb helemaal geen zin om hem aan de kant te schuiven, i love the car...  mr heb er de laatste tijd al zoveel tijd en energie ingestoken... ik heb het zowat gehad, ik gebruik deze auto om te gaan werken, maar het begint stilaan op een uit de hand gelopen hobbyprojectje te lijken (wat mijn medehuisbewoners niet bepaald op prijs stellen), nu heb ikzelf absoluut geen probleem met uit de hand gelopen hobbyprojectjes (ga mijn dagen kunnen vullen tot ik de pijp aan maarten geef ;) ), maar er moet zo geen tijdsdruk op zitten... vooral het gedoe om ander vervoer te regelen als ik het niet snel genoeg opgelost krijg enzo...
dus de kans bestaat inderdaad dat ik heel binnenkort mijn kont in een v70II schuif (ik weet het, vloeken in de kerk, sorry...) en het 850 'project' tot nader order in de schuur schuif...

het spijt me...

sven0503

hm ik begrijp het.

Ook ik heb wel eens van die momenten gehad dat ik denk... weg met dat ding, klaar ermee... zoveel tijd en geld in gestoken. Maar gelukkig zijn er altijd weer mensen die me wijs maken... " Hij rijd toch " ... en dat is dan ook weer zo, en elke keer als ik er weer in rijd wil ik hem ook niet weg doen ...

Maar als je genoodzaakt bent om vervoer te hebben op zo'n moment kan ik het wel begrijpen.

Succes met de zoektocht naar de oorzaak, hopelijk is het toch nog snel en betaalbaar op te lossen voor je.

dudumu

thx!

ik zit er sowieso aan te denken om hem netjes op te bergen en het probleem eens rustig aan te pakken, de plaats heb ik er wel voor, plus, het is toch iets met die 850's wat je eraan verslaafd maakt... (het geluid zal er wel voor iets tussen zitten, naast design en relatief toegankekijke mechaniek), ik moet dit weekend beslissen ivm die v70, de kans is klein dat ik mijn geweten ga kunnen sussen voor die tijd...

maar nogmaals mijn dank voor de sympathie (en dat geldt eigenlijk voor mijn hele ervaring met dit forum)!!!

razorx

Die nieuwere generatie Volvo's: Het alsof je je zuster een kus geeft. ;)
Misschien het beste wat er is maar zonder passie.

Jeroentjuh

Citaat van: dudumu op 29-01-2013 23:27:36
Citaat van: Jeroentjuh op 29-01-2013 23:06:27
Citaat van: dudumu op 29-01-2013 22:14:06
zou het geen scheurtje of ander uitlaatcollector-ontsnappingsgeluid kunnen zijn...?

Zo klinkt het niet :-\ tap anders de olie eens af, kijken of je lager slijpsel tegenkomt......

mmm.. ziet dat eruit als anderskleurige sliertjes bvb?

Nee glinsterende stukjes metaal....

dudumu

ok, beslissing is genomen, ik laat het idee van een nieuwe varen en we doen verder met het 850-project!
Ik rij nu nog rond in deze toestand, maar heb ondertussen het plan opgevat om er een andere motor in te kieperen.
Ik heb een 2l 20v motor met maar 80d km op de kop kunnen tikken voor een zeer zacht prijsje, deze zal het dus worden.
Het  enige ivm deze motor is dat hij al meer dan 10 jaar op het rek lag, wel nog volledig dicht (met bougies erin).
Wat ik mij nu afvraag is wat er zou moeten vervangen worden ivm electronica bij deze wissel (2,5 20v nr 2,0 20v)...

Kan iemand mij misschien nog wat tips geven ivm het prepareren vd 'nieuwe' motor?

Wat ik sowieso zou vernieuwen:
-krukaskeerringen
-nokkenaskeerringen
-distributie (kan ik deze overzetten van de 2,5? ze is nog maar 7000 km oud)
....

any advice...

ed

Waarom niet gewoon een zelfde motor erin?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

grijzev70tdi

Qua electronica hoef je niks aan te passen. Misschien de ECU maar dat weet ik niet zeker.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

dudumu

Citaat van: ed op 13-02-2013 15:19:22
Waarom niet gewoon een zelfde motor erin?


omdat ik deze liggen heb, en quasi zeker ben dat hij nog maar 80000km gelopen heeft, anders moeilijk(er) te vinden dacht ik...