hulpveren, zwaardere of luchtbalgen???

Gestart door ruspek, 20-01-2013 16:16:16

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

Tja, ;lezen is zelfs voor mij lastig :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Misha

Setje progressieve hulpveren, kost amper iets, werkt alleen als het moet en is met een halfuur gemonteerd aan beide kanten.
Onder twee S70's gehad en werkt voortreffelijk.

Nivomats zijn vooral leuk als je erg veel met wisselende ladingen rijdt maar duur,  en je moet van het rijgedrag houden / er tegen kunnen.

Voor mij is het iig geen optie geweest.

Verder kan je met de gewone veren / dempers eigenlijk best veel doen met lading die in de estate past, de sedan's hebben eerder hulpsystemen nodig.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ruspek

Nou ja, kosten bijna niets.... zo rond de 140 euro excl. montage vind ik wel serieus geld hoor.

Natuurlijk is het weggedrag dan ook stukken beter lijkt me toch?

Waarom hulpveren nemen ipv oppompbare schokdempers? (monroe ride-levellers)

Groet Ruben

Misha

Citaat van: ruspek op 23-01-2013 20:05:56
Nou ja, kosten bijna niets.... zo rond de 140 euro excl. montage vind ik wel serieus geld hoor.

Natuurlijk is het weggedrag dan ook stukken beter lijkt me toch?

Waarom hulpveren nemen ipv oppompbare schokdempers? (monroe ride-levellers)

Als je dat serieus geld vindt -en dat is het ook hoor, begrijp me niet verkeerd- dan ga je van Nivomats of luchtbalgen echt schrikken denk ik.

Ik hou niet van het weggedrag van Nivomats -maar dat is persoonlijk, luchtbalgen had ik op de 142. 

Bovendien heb ik helemaal geen zin om balgen op te gaan pompen en weer leeg te laten lopen zodra ik met serieuze lading ga rijden. Moet ik eerst weer ergens een bandenpomp zien te vinden.

Daarbij  het verschil links / rechts als het allemaal wat ouder wordt.. 
Een spiraalveer kan niet zoveel aan fout, het is er altijd als je het nodig hebt en het zit niet in de weg als je het niet nodig hebt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Jan_D.

De kosten heb je maar één keer en als je van plan bent een tijd met de auto te rijden, kan dat dus erg meevallen.
Zelf heb ik onder een sedan koni load-adjusters gehad ivm een gastank. Maakte wel het weggdrag met lege tank en lege auto een beetje stuiterend. Met flinke belading en volle tank wel prettig. Daarna heb ik estates gekocht met nivomats. Daar geef ik persoonlijk de voorkeur aan.

ruspek

nivomats zijn geen optie. moet ik alles aan gaan passen. Heb er nu nl. de normale schokdempers + veren op zitten.

Luchtbalgen (die in de veren komen; zie linkje pag.1 van dit topic) kosten 139,-; ik kan monroe ride-levellers (vergelijkbaar met koni load-adjusters = oppompbare schokdempers) op de kop tikken voor iets minder. (tweedehands, zo'n 50k mee gereden)

En dan de hulpveren (car support) voor 140.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat doet welk systeem? welk systeem is het beste?
Ik neem aan dat de schokdempers nog origineel zijn die er nu onder zitten (320k) gaan natuurlijk ook een keertje overlijden. Daarom zat ik zelf aan de oppompbare schokdempers te denken.

Maar graag jullie adviezen!
Groet Ruben

V70 classic

Schokbrekers  met 50 K op de kop tikken?

Zuinig zijn is 1 ding maar als er een paar schokbrekers niet af kunnen  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

ruspek

Wat nodig is is nodig, daar ga ik niet moeilijk over doen; echt niet.
Wat het dan ook moet kosten (al probeer ik natuurlijk wel de voordeligste manier te vinden; vooral door veel zelf te doen)

Maar als de schokdempers nog goed zijn, waarom dan niet hergebruiken? Ik zie het probleem niet zo.
de ride levellers kosten zo'n 400 euro nieuw.......

Groet Ruben

V70 classic

Citaat van: ruspek op 23-01-2013 21:52:25
Wat nodig is is nodig, daar ga ik niet moeilijk over doen; echt niet.
Wat het dan ook moet kosten (al probeer ik natuurlijk wel de voordeligste manier te vinden; vooral door veel zelf te doen)

Maar als de schokdempers nog goed zijn, waarom dan niet hergebruiken? Ik zie het probleem niet zo.
de ride levellers kosten zo'n 400 euro nieuw.......

Eerlijk gezegd heb ik ze ook wel eens gebruikt gekocht.
Nivomaten dan.

Dus ik ga niet verkondigen dat het heiligschennis is.
Enkel dat ze wel eens wat minder kunnen zijn.

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

marrrcel

Beste Ruspek, hoe zijn de ervaringen met de Monroe's? Ben ik wel benieuwd naar.