driewegklep kapot? bekend probleem

Gestart door ruspek, 23-01-2013 20:41:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruspek

 ik heb al tijdje motormanagement lampje branden. Meerdere malen gereset, komt gelijk terug.

Code 235 "EGR klep te laag voltage"

Ik heb de EGR helemaal verwijderd-> geen resultaat
EGR helemaal schoongemaakt en op nieuw gemonteerd --> geen resultaat.

Vandaag op de brug geweest en de monteur had het erover dat het de driewegklep kan zijn (of hoe dat ding heet dat de vacuüm aanstuurt met die drie slangetjes)

Om zomaar nieuw te bestellen en "try and error"te doen vind ik een beetje zonde van het geld.

Wie kan me vertellen of dat ding is na te meten of te repareren?
Is het een logische verklaring dat de driewegklep kapot kan zijn dat ie dan code 235 aangeeft?
(EGR is verder natuurlijk helemaal mechanisch, ik vond het dus wel plausibel verhaal)

Wie heeft er in de buurt van Meppel een TDI MSA 15.7 met goed werkend driewegklepje die ik even kan proberen?

Of iemand een ander idee? (sloperijen weet ik hier in de buurt ook niet zo 1,2,3)

Ik hoor het graag

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Jans Duiven

#1
Citaat van: ruspek op 23-01-2013 20:41:23
ik heb al tijdje motormanagement lampje branden. Meerdere malen gereset, komt gelijk terug.

Code 235 "EGR klep te laag voltage"

Ik heb de EGR helemaal verwijderd-> geen resultaat
EGR helemaal schoongemaakt en op nieuw gemonteerd --> geen resultaat.

Vandaag op de brug geweest en de monteur had het erover dat het de driewegklep kan zijn (of hoe dat ding heet dat de vacuüm aanstuurt met die drie slangetjes)

Om zomaar nieuw te bestellen en "try and error"te doen vind ik een beetje zonde van het geld.

Wie kan me vertellen of dat ding is na te meten of te repareren?
Is het een logische verklaring dat de driewegklep kapot kan zijn dat ie dan code 235 aangeeft?
(EGR is verder natuurlijk helemaal mechanisch, ik vond het dus wel plausibel verhaal)

Wie heeft er in de buurt van Meppel een TDI MSA 15.7 met goed werkend driewegklepje die ik even kan proberen?

Of iemand een ander idee? (sloperijen weet ik hier in de buurt ook niet zo 1,2,3)

Ik hoor het graag



Gewoon Gerben Brouwer even vragen. Hij heeft genoeg spullen op zolder liggen.

Of is Gerben Brouwer soms de Volvo specialist waar je al eerder bent geweest???

Hans

hathü

Mijn lampje is uit,  gereset en lampje blijft nu uit. Wel slangetjes aan de brandstofpomp vervangen die iets lekten, of die er mee te maken hadden zou ik niet weten.

ruspek

@ hans: de spijker op z'n kop

Maar ik heb het er nog niet gevraagd, moet er toch nog heen voor garantie gevalletje. ( wat trouwens puik opgelost wordt, hulde)
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

ruspek

Ik heb op sloop ander 3wegklepje geritseld. Probleem nog steeds jiet opgelost.....

Wie heeft idee wat het dan kan zijn?
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

thuur

Citaat van: ruspek op 03-02-2013 19:51:11
Ik heb op sloop ander 3wegklepje geritseld. Probleem nog steeds jiet opgelost.....

Wie heeft idee wat het dan kan zijn?

Het geritselde sloopklepje is ook defect?


Gr :eusa_think:

Red Devil

Ik heb dit probleem ook gehad. Nieuwe klep gemonteerd, maar dit haalde niets uit. Na ellenlang zoeken bleek er bij mij een scheur te zitten in de slang tussen de LMM en de turbo.

Ted

ruspek

ga dus maar eens verder kijken.
Dat het driewegklepje van de sloop kapot is zal wel "de wet van Murphy" zijn.
Ik heb even gevoeld en slangetje vanaf LMM naar turbo voelt een beetje poreus

Als ik weer eens tijd heb (volgende week vakantie en hopelijk wat warmer) zal ik eens op onderzoek uit gaan.
Volvo specialist had in ieder geval niets liggen
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

hathü

Bij mij brand dat lampje sinds vanochtend ook weer. Auto loopt goed, niets te merken van een storing behalve dan dat het lampje brand. Als het weer iets aangenamer is maar eens de slangetjes controleren, zijn ze  goed dan een ander  nieuw driewegklepje er op. Lampje ging niet branden onder het rijden maar bij koude start. Na reset vorige week bleef het lampje uit tot vandaag( ofwel 1500 km). Lig er niet wakker van, wel irritant dat ik steeds naar dat lampje zit te loeren onder het rijden.


hathü

Toch maar even de kou in en slangetjes checken, 1 verouderd bros/hard rubberslangetje vervangen die zo te zien wat ruimte had en valse lucht aanzoog, en hee lampje uit. Nu maar afwachten of hij uitblijft.

hathü

300 km verder het lampje is nog uit :)

Matthieu123

Is het dan niet wijs om al je vacuumslangen gelijk te vervangen?

hathü

Citaat van: Matthieu123 op 15-02-2013 12:43:32
Is het dan niet wijs om al je vacuumslangen gelijk te vervangen?

Dat ga ik zeker doen zodra het wat aangenamer weer is. Voor nu is tenminste het lampje uit. Heb wel een ruime garage maar die staat vol met bouwmaterialen.

ruspek

moet zeggen dat je dan geluk hebt.
Bij mij lampje nog steeds aan. Heb vandaag slangetje dat naar de turbo loopt van "potje" LMM vervangen.
Dacht nl. dat dat de boosdoener was. Helaas.

Andere slangetjes voelen goed.
Het kan natuurlijk zijn dat driewegklepje toch kapot is, zal eens vragen bij dealert of ze dat door kunnen meten.

Ik krijg in ieder geval code 235: EGR spanning te hoog????
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

elianmars

Volgens mij is P0235 foutcode voor de turbodruksensor.