V70 TDI van oud hok naar respectabele young-timer (Season II)

Gestart door Tveter, 24-01-2013 01:03:53

Vorige topic - Volgende topic

Tveter

Hallo allen,

Mijn naam is Arne ben 22 jaar en studeer op dit moment Bedrijfskunde in Rotterdam, woon samen met mijn vriendin in Hoogvliet.
Sinds oktober 2012 ben ik in het bezit van een '98 V70 TDI (my99). Ik heb deze gekocht omdat er toch wel veel km's gemaakt worden waarvan aardig wat met een paardentrailer erachter. Er moest dus een grotere wagen komen, het liefst een station met een dieselmotor en minimaal 1500kg trekgewicht. De km's worden gemaakt door vriendin-lief maar het onderhoud en de nodige TLC worden door mij gedaan. Ben niet vies van wat sleutelwerk en daarnaast hoort een auto gewoon netjes schoon en gepoetst te zijn zoveel als het kan. Aardig wat wagens zijn de revue gepasseerd maar vanwege het comfort en de betrouwbaarheid uiteindelijk gekozen voor deze V70.

Gezien het budget niet al te hoog was gekozen om een opknapper te zoeken. Liever kapot kopen dan betalen voor iets dat snel kapot zal gaan.  Zo gezegd zo gedaan en vervolgens deze V70 tegen het lijf gelopen, de vorige eigenaar had reeds een V70N D5 gekocht maar had moeite om de auto verkocht te krijgen. Wat ook niet zo gek was gezien de wagen rammelde, een koplampwisser miste, smerig en stoffig in een zijstraatje in Den Haag stond te wezen en met zijn 420k op de teller ook niet meer de nieuwste was. Het rammeltje had ik al gauw gezien en wetende dat een setje stabi-stangetjes niet meer zouden kosten dan 5 tientjes en dat de tik in de motor de vacuumpomp was(research is nooit onnodig) beetje afdingen en gewoon meenemen.

Eenmaal thuis begonnen met een hoog nodige oliewissel, nieuw K&N inlegfilter en in eerste instantie 1 stabi-stang (ik heb altijd gedacht dat ze per 2 verzonden zouden worden helaas was dit niet zo) en een flinke wasbeurt. Toen zag de wagen er al gelijk  anders uit. Na een middagje op marktplaats ook maar een setje lichtmetaal aangeschaft want die stalen velgen zijn leuk voor winterbanden maar dat is het dan ook wel. De zgan michelins overgezet op het licht metaal en voor de stalen velgen 4 nieuwe Snowtrac 3 uitgezocht. Ook maar gelijk een koplampwisserarmpje gezocht en een setje nieuwe bladen ook al doen ze het nog niet, ziet er in ieder geval beter uit.

In januari was ook de apk weer aan de beurt de eerste keer maar gewoon op de gok er heen gegaan om te horen wat ze zouden vinden. Wat mij opgevallen was: speling op het stuur en zoekerig weggedrag maar dit kon aan twee dingen liggen dus besloten om dit maar door de keur meester uit te laten zoeken. Uiteindelijk kwam er een 6-tal punten uit:

stuurkogel hoesje gescheurd
koplamp verstrooide teveel,
uitlaat kwam niet tot het einde van de bumper en blies dus uitlaatgas tegen de bumper aan
de andere stabi-stang had teveel speling
mistlichten bleken niet te werken aan de voorzijde
en het rempedaalrubber was gescheurd

Al met al viel mij dit alleszins mee enige wat mij opviel was dat er niets gezegd werd over de speling van het stuur. Aangezien het in ieder geval niet de draagarmen waren gelijk maar alle 4 de kogels gedaan. Later bleek dat er niets over gezegd werd omdat de speling vooral op de binnenste twee kogels zat en dat dit volgens de monteur niet te controleren is. De uitlaat opgelost met een 90 graden bochtje op de uitlaat aangezien de rest van de pijp nog in prima conditie was. Al met al toch weer voor een koopje klaar dit jaar alleen weer aardig wat tijd. Voor de koplampen bleek enkel de binnenzijde van het glas schoonmaken genoeg om ze weer door de keuring te laten komen.(De dealer probeerde mij nog koplampen aan te smeren maar gelukkig besloten om ze eerst maar eens open te maken en de staat van de reflectoren te bekijken).

Nu dat weer voor een jaar geregeld is kunnen we verder met de volgende punten op de ietswat lange lijst van onderhoudspunten. Het eerst volgende zal zijn het laten afstellen van de dieselpomp en het vervangen van de gloeibougies, in de hoop dat dit het met koud weer lastige starten op zal lossen en wellicht ook de zwarte rookgordijnen bij stevige acceleratie. Ik kan mij echter ook voorstellen dat het roken komt door de rustige rijstijl van mijn vriendin en het feit dat ik als ik de snelweg oprijd graag even wil laten zien dat er toch echt bijna 300nm koppel in zit. :D

Zo gaan we rustig door om het technisch in orde te brengen en als de winter weer achter de rug is ook het deukje in het voorscherm laten verwijderen want daar stoor ik me toch wel behoorlijk aan.

Uiteraard nog wat plaatjes mede mogelijk gemaakt door fotografe Kathleen van Winden.

Hier eerst 2 plaatjes van hoe ik hem kocht:

Thuis even gewassen en het nieuwe lichtmetaal eronder. Als het weer het weer een beetje toelaat van het voorjaar en het deukje eruit is maar eens lekker aan de slag met de meguiars! :)

Mooie sneeuw plaatjes

3 foto's met een mooie half ondergaande zon.

Ik vind hier het spoor in de sneeuw ook wel mooi.

Wellicht vloeken in de kerk hier maar m'n oude liefde mag hier ook niet ontbreken.

Hoop dat het niet te langdradig werd allemaal, maar goed plannen moeten verteld worden en de lading plaatjes maakt het wel weer goed hoop ik! :)

Arne

'98 V70 TDI (MY99)

widebody

Welkom!!

Mooie duidelijke manier van voorstellen. Succes met je roetert!

)()()sT

Welkom! Een uitgebreid verslag met foto's! De diesel is zo te zien in goede handen, dus ga zo door :)

Marty__Mouse

Welkom hier! Mooie volvo hoor.. Wat knapt ie op hè, van een keer goed wassen! Zeker icm de nieuwe velgen een hele chique verschijning!
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

hathü

Welkom. De brandstofpomp goed laten afstellen zou ik z.s.m. laten doen, met een goede afstelling zal ie als de gloeibougies in orde zijn meteen aanslaan, ook bij -10 en kouder :eusa_dance:. Roetwolken verdwijnen door de EGR af te doppen of compleet te verwijderen. Is genoeg over te vinden hier op het forum.

StefanCJ

Welkom op het forum. Compleet voorstelverhaal ook, veel plezier met je roetmobiel.
:)

Tveter

Bedankt allemaal voor het warme welkom! :)

Dit weekend aan de gang met de handrem die het opeens heeft begeven, wat toch vrij onhandig is aangezien er binnenkort in Oostenrijk ook geparkeerd moet worden en het toch wel handig is als hij dan niet de heuvel af rijdt.  Ook de lampjes achter het kachelpaneel hebben het nu allemaal begeven, die pak ik ook maar gelijk niet zo heel moeilijk maar toch wel aardig wat werkt.

Ook de koppeling begint eraan te komen verwacht ik, aangrijppunt zit erg hoog en als ik 100 rijd en ik geef ineens plankgas geeft de toerenteller een klein wipje omhoog. Voor de rest merk ik het nog niet, maar aangezien we vaak met trailer rijden en ook in Oostenrijk volgeladen de bergen door moeten wil ik het graag voor zijn. Heb in ieder geval al gelezen om gelijk de keerring te vervangen en de drukgroep ook gelijk te doen. Denk dat ik een brug ga huren voor een dag want die wagen zo hoog op bokken zetten is ook niet echt ideaal. Dan lig je weer op je rug te kloten om de bak eraf te krijgen en ze zullen niet echt lichtgewicht zijn.

Iemand nog andere tips die het werk wat makkelijker maken?

Alvast bedankt! :)

Arne

'98 V70 TDI (MY99)

bassethound

Welkom hier op het forum.

Plaatsgenoot als je hulp nodig heb hoor ik het wel aan de fotos te zien woon je in de buurt  :)

Stuur maar een pb

Andre

Tveter

Hey,

Hulp is nooit weg natuurlijk, ben ook erg benieuwd naar je C70 ziet er erg netjes uit wie weet kunnen we een keer meeten. :)

Arne
'98 V70 TDI (MY99)

Tveter

Afgelopen weekend de wagen maar even snel gewassen. Zojuist ook een setje gloeipluggen besteld bij Nordicar en aankomende week een afspraak bij van Pul maken voor de dieselpomp.

Ook de handrem voor de tweede keer gemaakt, waarschijnlijk heeft mijn vriendin of ik een stukje met de handrem erop gereden. Ik dacht al dat de kabel gebroken was maar dat was niet zo, alles dus alweer los gehaald om te kijken. Uiteindelijk bleek het gewoon even het bekende tandwieltje draaien in de trommel, na 2 uur klooien bleek het dus eigenlijk maar 30 minuutjes werk te zijn geweest. Maar ach, wel weer het interieur netjes gestofzuigd toen de stoelen er toch uit waren.

Volgende week vrijdag richting de Franse Alpen met 4 man in de auto en een skie-koffer op het dak maar helaas alleen maar tolweg en geen autobahn :(

Ook nog even een snel plaatje  wat dat hoort nou eenmaal zo  :)

'98 V70 TDI (MY99)

Tveter

4 maanden bezig om mijn schoonouders ervan te overtuigen dat 430k echt niets bijzonders is voor een Volvo en dat hij echt niet uit elkaar gaat vallen onderweg, de Belgische grens nog niet gehaald en ja hoor gaan er vlak na elkaar 2 lampjes achter m'n tellers uit.... *zucht* Niet echt spannend maar wel heel vervelend dat ik dus precies m'n snelheid niet kon zien, gelukkig wel de temperatuur meter maar die heeft niet bewogen gelukkig.

Afgelopen weekend dus weer even bezig geweest met de Volvo, gelijk alle 4 de lampjes achter het paneel vervangen voor ledjes. Geeft een mooi beeld moet ik zeggen, net wat moderner als gewone lampjes. Hier helaas nog geen foto van gemaakt maar die houden jullie nog te goed.

Dacht ook gelijk de lampjes achter het ecc paneeltje te vervangen, maar die waren enkel te krijgen bij de dealer en kosten notabene 4 euro ex btw per stuk.. 19 euro en 80 centen voor een paar lampjes.  :eusa_doh: Niet gepiest en toch nat. Ze zitten er nog niet in aangezien ze besteld moesten worden, maandag even opgehaald en gaan er dit weekend in.

Wel nog 2 plaatjes:

En op naar de 450k:

'98 V70 TDI (MY99)

Boemeltje

Ha, fijne wagens voor 'n student hè? ;D

Veel plezier er mee!

Tveter

Inderdaad prijzig voor een student maar ja wat de een uitgeeft aan bier geeft de ander uit aan zn Volvo.

Goede tip over die lampjes aangezien volgens mij dezelfde gebruikt worden voor de verlichting van de km stand en de waarschuwingslampjes. Jammer dat ik deze al betaald en opgehaald heb.

Arne
'98 V70 TDI (MY99)

Tveter

Zoals te zien is heb ik al een tijdje niets meer gepost. De vorige TDI is met net geen 500k km ingeruild op een Land Rover Discovery, of in ieder geval wat ervan over was... En die is weer ingeruild op een Freelander TD4 helemaal geen onaardige wagen als je regelmatig met een paardentrailer rijdt maar om het nou een echte km-vreter te noemen nee, dat dan weer niet. Als tweede auto is hij lang niet onaardig!

Zelf heb ik de afgelopen tijd met mijn project auto gereden die eindelijk klaar was: een mazda 323F met 2.5 liter en 200pk op 1200kg reed erg goed maar gezien het studentenleven afgelopen is toch wel erg onzuinig. Ik ben eindelijk student af en start in September bij mijn nieuwe werkgever. Een lease auto zat niet bij het contract maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg omdat ik die bijtelling liever in iets anders steek. Dus voor de prijs van een paar maanden bijtelling heb ik deze V70 TDI gekocht. Auto heeft wel wat onderhoud nodig maar de basis is best redelijk vind ik.

Klein to-do lijstje:

- Schokdempers voorniet nodig
- Nivomats achter vervangen voor conventioneel Done
- Netter stuurwiel monteren (zit er al bij)
- Draagarm LV en potentieel RV
- Stabi stangetjes voor
- Laadvloer ontbreekt grotendeels
- Pompriem is twijfelachtig wanneer deze vervangen is (ziet er nog wel goed uit) Gebroken en daarna vervangen
- Motorsteun boven achter
- Achterklep bekleding zit los
- Achterwisser functioneert niet Done
- Stuurkogels x4
- pedaalrubber koppeling gescheurt
- Rem links achter vrij maken Bleek niet aan de rem te liggen maar de draagarm

Lijkt een aardige lijst maar gezien de prijs van de auto is er nog wat budget overgebleven.

Er is ook al het een en ander gedaan door de vorige eigenaar

- Verse olie + filter
- Remschijven en blokken voor
- Remblokken achter
- Nieuwe voorruit
- Airco lek verholpen (moet nog gevuld worden)

Sommige dingen hebben redelijk veel prioriteit zoals de draagarm en de stuurkogels omdat het echt niet lekker stuurt. Momenteel staat de achterrem bovenaan de lijst gevolgd door de niet functionerende achterwisser, hier ga ik dan ook dit weekend gelijk mee aan de gang. Andere dingen zullen vrij snel opgepakt worden omdat ik voor ik start in September nog 2 weken vrij heb waarin ik wil zorgen dat de wagen weer tip top rijdt om in de winter sleutelen zoveel mogelijk te vermijden. Ik hoop dan ook dat er voor die tijd een verse apk op kan komen ookal loopt deze nog tot november.

Geen idee of het een bekende is maar hier een paar plaatjes:

Voordat er ook maar 1 bout los gedraaid gaat worden: POETSEN! Hij is echt ontzettend smerig van binnen en van buiten en als er iets het verschil maakt tussen een oud afgeleefd hok en een prima young-timer dan is het toch wel hoe schoon hij is.

To be continued!

'98 V70 TDI (MY99)

yannickdv

Nice!

Is een bekende, van Marktplaats haha.

Verre van schoon idd. Succes! Leuk projectje.

Tip; draagarmen tegelijk doen van hetzelfde merk.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green