Federal Super Steel 595 banden

Gestart door ZC3rr0r, 26-01-2013 14:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Hoi medeforummers,

Zoals wellicht bekend ben ik sinds kort de gelukkige eigenaar van een leuk setje OZ velgen (17 inch).
De vorige eigenaar had deze onder een Porsche 924 liggen met daarop Federal Super Steel 595 banden.

Nu wil het geval dat die banden nog lang niet op zijn (6 a 7 mm profiel) maar ik nog nooit van het merk dan wel de band in kwestie gehoord heb en ik me afvraag of ik het aandurf hiermee de bijzonder grote aantallen kms die ik maak te rijden.

De reviews op internet variëren van extreem negatief (teveel herrie, weinig grip op droog, geen grip op nat) naar zeer positief (lekker stil, veel grip op droog, goede grip op nat) - ergo: Daar koop ik niet zoveel voor.

Heeft iemand hier persoonlijk ervaring met dit merk / deze banden?
Ben benieuwd!

NinaPaul

Ja,

Mijn ervaring met deze banden zijn dat ze normaal presteren wanneer het warm en droog is.
Op nat wegdek zijn ze slecht. Ze maken vooral op klinkerwegen veel herrie (niet met elkaar kunnen praten 90km/h+).

Natuurlijk maakt ook de banden maat uit hiervoor.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

Ter info, de bandenmaat is 215/40/17.
Was dat detail indd even vergeten te vermelden. :)

ZC3rr0r

Ik ben inmiddels ook overtuigd...
Bij nadere inspectie is één van de banden in de lengterichting aan het doorscheuren. :o

Heb nog nooit zoiets gezien, maar ben er ook vast van overtuigd dat ik dat geen tweede keer wil zien onder mijn auto.
Ik ga spoedig vervangende rubbers regelen.

-D©©©L-

Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 09:50:13
Ik ben inmiddels ook overtuigd...
Bij nadere inspectie is één van de banden in de lengterichting aan het doorscheuren. :o

Heb nog nooit zoiets gezien, maar ben er ook vast van overtuigd dat ik dat geen tweede keer wil zien onder mijn auto.
Ik ga spoedig vervangende rubbers regelen.

Dan zou ik geen michelins kopen, die scheuren uiteindelijk ook. (net als alle andere banden als ze oud worden)

ZC3rr0r

Citaat van: -D©©©L- op 29-01-2013 10:12:25
Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 09:50:13
Ik ben inmiddels ook overtuigd...
Bij nadere inspectie is één van de banden in de lengterichting aan het doorscheuren. :o

Heb nog nooit zoiets gezien, maar ben er ook vast van overtuigd dat ik dat geen tweede keer wil zien onder mijn auto.
Ik ga spoedig vervangende rubbers regelen.

Dan zou ik geen michelins kopen, die scheuren uiteindelijk ook. (net als alle andere banden als ze oud worden)

Alle banden gaan scheurtjes vertonen na verloop van tijd, dat weet ik ook wel.
Maar scheuren in de afrolrichting van de band heb ik nooit gezien, ook niet bij banden van 6 jaar oud ofzo.

Viel me in elk geval erg tegen van Federal.

UserID6342

het is ook niet voor niets dat Federal gewoon meuk is ;D ;D

Sander Swinkels

Ik heb deze banden ook onder mijn voiture Al sinds April vorig jaar, en moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben.. Zeer fijne band.. Goeie grip.. Slijtage is niet extreem.. Gewoon normaal..

Ik rij met de maat 205/40/17..
Zou ze de volgende keer weer kopen..
1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

Jans Duiven

#8
Citaat van: -D©©©L- op 29-01-2013 10:12:25
Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 09:50:13
Ik ben inmiddels ook overtuigd...
Bij nadere inspectie is één van de banden in de lengterichting aan het doorscheuren. :o

Heb nog nooit zoiets gezien, maar ben er ook vast van overtuigd dat ik dat geen tweede keer wil zien onder mijn auto.
Ik ga spoedig vervangende rubbers regelen.

Dan zou ik geen michelins kopen, die scheuren uiteindelijk ook. (net als alle andere banden als ze oud worden)


Ik breek even in Marco:

Mijn nieuwe 'All Weather Plus' Nokians, in de maat 225 40 R18, ervaar ik inmiddels als zijnde echte glijijzers.   :o

Godezijdank heb ik een redelijke auto, maar bij enigszins snel genomen bochten glijdt de RoetVolvo over alle vier wielen naar buiten.
Dit herken ik helemaal niet bij de Nokian WR G2's!

Hans


EDIT: Het eerste gladde laagje is er inmiddels wel vanaf gereden na 2000 km dus daar ligt het niet aan.

ZC3rr0r

Citaat van: Sander Swinkels op 29-01-2013 11:12:05
Ik heb deze banden ook onder mijn voiture Al sinds April vorig jaar, en moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben.. Zeer fijne band.. Goeie grip.. Slijtage is niet extreem.. Gewoon normaal..

Ik rij met de maat 205/40/17..
Zou ze de volgende keer weer kopen..

Dit bedoel ik dus, bandenreviews gaan van "deze banden monteren is een poging tot doodslag" naar "Ik wil nooit meer iets anders".
Hoe kunnen twee mensen dezelfde banden zo extreem verschillend ervaren?

Nota bene onder (haast) dezelfde wagen (alleen de motorisering verschilt)...

UserID6342

Dat heeft, denk ik, mede te maken met het ontstaan van dit soort banden.  Vroegah (gaan we weer) waren Federals, Marshalls en dat soort knoei coverups / remoulded.  Dus sloopbanden voorzien van een nieuw loopvlakje en een nieuw bandenkleurtje.  Dit waren uiterst discutabele banden, maar kosten ook helemaal niets.  Ik bedoel voor 100 gulden toentertijd had je de auto rondom op (zogenaamd) nieuw staan.

De problemen van dit soort banden waren legio.  Pas later toen de coverups terecht werden verboden voor de personenwagenmarkt (in de vrachtwagens is het heel gebruikelijk) moesten dit soort merken uitwijken naar iets anders.  Wat deden dit soort merken nu, ze grepen na het goedkoopste rubber en een of ander antiek profiel van een merkband en gingen dit kopiëren.  Uiteraard kosten dit soort banden geen drol, nu nog steeds niet.

Je hebt bijv. een A-merk (neem even Michelin als voorbeeld of Pirelli) en dan heb je B-merken die hiervan zijn afgeleid.  Bijvoorbeeld Kleber is een B-merk, maar een volle dochter van Michelin.  Je rijd dus op 'oud ontworpen' profiel.  Net zoals bij Pirelli de Ceat banden een volle dochter is en hetzelfde verhaal geld.

Daarnaast heb je nog de budget of C-banden.  Deze banden zijn gemaakt om de groeiende vraag naar echt goedkope banden te voorzien.  kwalitatief is het gewoon niets en je kunt ze ook absoluut niet met bijvoorbeeld bovenstaande A-merken vergelijken.  Kan niet qua kwaliteit, maar ook niet qua prestaties, levensduur, afrolgeluid, etc.  Moet je ook overigens niet willen.

Standaard gezegde in de bandenwereld is dan ook dat een A-merk gewoon goed is, een B-merk een fatsoenlijke keuze en een C-merk bagger is.  Alles relatief gezien.  Zo ook met de diverse bandentesten;

Mensen ervaren iets persoonlijks, ik doel hier doelbewust niet over bandentesten van fabrikanten maar die van de eindgebruikers.  Als ik zeg dat bijvoorbeeld een Nexen een prima band is gezien zijn geld, kunnen er diverse discussies ontstaan over.  Nee, je moet het in verhouding zien.  Als ik voor (bijvoorbeeld) een Nexenband 6 tientjes betaal en daar maar 15 dkm mee rij, is deze band nog steeds voordeliger als dat ik met (bijvoorbeeld) een Michelinband van 168 euro 30dkm mee doe.  Hierdoor zal een gebruiker dus sneller zeggen dat een Nexen een prima band is voor zijn geld.  Die mensen kunnen (99%) de banden ook niet echt zelf vergelijken.  Een Michelinband die onder een Volvo ligt word vergeleken met een Michelinband die ze ooit eens vroeger onder een Opel Astra hadden.

Er zijn maar echt weinig mensen die 2 verschillende merken goed hebben kunnen testen onder hun eigen auto.  En dan speelt geld qua test een grote rol.  Als ik (bijvoorbeeld) de radio altijd hard aan heb staan, valt het afrolgeluid van een Wingpingband allemaal wel mee in vergelijk met een Michelin  (logisch ook, want doordat die radio zo hard staat hoor je beide afrolgeluiden niet) en ga zo nog maar even door.

ZC3rr0r

Citaat van: Dirk342 op 29-01-2013 12:16:19
Wingpingband

I LOLed :D :D :D

Maar de strekking is idd ook duidelijk: Gebruikersreviews moeten met de nodige korrels zout (zeg maar gerust zoutvaatjes) genomen worden omdat het voor een eindgebruiker ondoenlijk is een echt goed beeld te krijgen van een band (tenzij het in vergelijking echt een absoluut prutsding is).

Ergo: Wil je weten of een band goed is, lees een review van bijvoorbeeld de ANWB, ADAC, etc.

Toch?

peteRRR

Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 10:53:52
Citaat van: -D©©©L- op 29-01-2013 10:12:25
Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 09:50:13
Ik ben inmiddels ook overtuigd...
Bij nadere inspectie is één van de banden in de lengterichting aan het doorscheuren. :o

Heb nog nooit zoiets gezien, maar ben er ook vast van overtuigd dat ik dat geen tweede keer wil zien onder mijn auto.
Ik ga spoedig vervangende rubbers regelen.

Dan zou ik geen michelins kopen, die scheuren uiteindelijk ook. (net als alle andere banden als ze oud worden)

Alle banden gaan scheurtjes vertonen na verloop van tijd, dat weet ik ook wel.
Maar scheuren in de afrolrichting van de band heb ik nooit gezien, ook niet bij banden van 6 jaar oud ofzo.

Viel me in elk geval erg tegen van Federal.

Hier ook sinds een paar weken terug een band gezien die in de rij richting van binnenuit rondom door geschuurd was weet even niet het merk.
Was idd een oudere band die een jaar of wat stil heeft gestaan onder de auto.

Ook wel eens gehad met Maxxis van een 3 jaar oud die flinke bulten op de wangen kregen en hier zaten weinig km in.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 12:41:26

Ergo: Wil je weten of een band goed is, lees een review van bijvoorbeeld de ANWB, ADAC, etc.

Toch?
Als deze echt onpartijdig zijn wel ja.  Er zijn diverse gerenommeerde autobandtesten o.a. in Duitsland te vinden van eigenlijk allerlei soorten banden.  Maar ook bij deze geld; niet alles geloven wat je leest en zelf kritisch blijven.  Want gebleken is dat een hoop 'test' bedrijven zich gewoon laten sponsoren door een bandenfabrikant.  Je raad zelf al welke band dan zg het beste is ;D

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 29-01-2013 13:28:16
Citaat van: ZC3rr0r op 29-01-2013 12:41:26

Ergo: Wil je weten of een band goed is, lees een review van bijvoorbeeld de ANWB, ADAC, etc.

Toch?
Als deze echt onpartijdig zijn wel ja.  Er zijn diverse gerenommeerde autobandtesten o.a. in Duitsland te vinden van eigenlijk allerlei soorten banden.  Maar ook bij deze geld; niet alles geloven wat je leest en zelf kritisch blijven.  Want gebleken is dat een hoop 'test' bedrijven zich gewoon laten sponsoren door een bandenfabrikant.  Je raad zelf al welke band dan zg het beste is ;D

Wij van WC Eend, adviseren WC Eend  ;D