Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Citaat van: NinaPaul op 22-07-2011 09:28:41
Citaat van: KIM op 22-07-2011 07:42:03
De bandenspanning heeft op een moderne band vrijwel geen invloed meer op de vorm van de band.
Natuurlijk maakt de bandenspanning in de racerij wel uit, maar daar gaat de winst ook in tienden van seconden zitten op een rondje van 2km.

Qua rijgedrag zullen we met onze auto's het verschil in grip echt niet merken zolang je de bandenspanning binnen de fabrieksopgaven houdt. Enige verschil dat je zult merken is het verminderde comfort, naarmate de spanning hoger wordt.
Voordeel van een hoge bandenspanning is, dat je meer ruimte hebt om spanning te verliezen voor ze te zacht worden.

Zelfreinigend door lagere bandenspanning? Sorry hoor, maar dat wil er bij mij echt niet in. Of je moet bedoelen dat je met 0,5 bar wilt gaan rijden...

Moderne band? zoiets uit de 35 serie? hoe minder wang, hoe minder deze kan vervormen.
Hoe je het ook went of keert een band vervormt tijdens het rijden of het nu een nieuwe, oude, motor, auto, vrachtwagen, etc band is.

Spanning maakt weldegelijk uit, in welke mate je dat merkt hangt af van hoe je met de auto omgaat.
Van extra liter benzine tot hogere topsnelheid in de bochten, van snelle/slechte slijtage tot minder comfort.

Ik zeg niet dat ze (de banden) ineens zelf reinigend zijn...... Ik zeg dat de zelfreinigende eigenschap van de band (die dus al aanwezig is, winterbanden/sneeuwbanden worden nu eenmaal hierop gemaakt) verbeterd.

zoals ik al zei: "common sence" geen lege banden verhalen...

Wat nou als ik je vertel dat bij mijn banden continue op 2,9 bar en 3,2 bar rijden er gelijkmatige slijtage over het gehele loopvlak plaatsvindt?
Dit betekent dat de vervorming verwaarloosbaar is (bij mijn 45 serie banden).
Ja natuurlijk vervormt een band bij bochten, maar daar heeft de druk in de band verder weinig invloed op.

Dat zelfreiniging verbetert zou alleen kunnen plaatsvinden bij duidelijk waarneembare vervoming (want dan gaan de lamellen verder open staan) en, zoals gezegd, die vindt nagenoeg niet plaats bij drukvariaties tussen 2,2 bar naar 3,2 bar. Waar haal jij deze info vandaan?

Lege banden verhaal? Ik had het over bandendruk binnen de toleranties die de fabriek opgeeft.

Taranis

Citaat van: KIM op 22-07-2011 13:17:22
Wat nou als ik je vertel dat bij mijn banden continue op 2,9 bar en 3,2 bar rijden er gelijkmatige slijtage over het gehele loopvlak plaatsvindt?
Dit betekent dat de vervorming verwaarloosbaar is (bij mijn 45 serie banden). ik nooit hard door een bocht ga.

Sorry hoor, maar ik kreeg ze bij mijn R aan de buitenkanten volledig kaal terwijl er middenop nog profiel zat. En ja, dat ding was goed uitgelijnd ;)

UserID6342

Citaat van: Taranis op 22-07-2011 13:23:03
Citaat van: KIM op 22-07-2011 13:17:22
Wat nou als ik je vertel dat bij mijn banden continue op 2,9 bar en 3,2 bar rijden er gelijkmatige slijtage over het gehele loopvlak plaatsvindt?
Dit betekent dat de vervorming verwaarloosbaar is (bij mijn 45 serie banden). ik nooit hard door een bocht ga.

Sorry hoor, maar ik kreeg ze bij mijn R aan de buitenkanten volledig kaal terwijl er middenop nog profiel zat. En ja, dat ding was goed uitgelijnd ;)
FF leuk, dan heb je ze dus te zacht opgepompt ;D ;D

Taranis

Citaat van: Dirk342 op 22-07-2011 14:53:02
Citaat van: Taranis op 22-07-2011 13:23:03
Citaat van: KIM op 22-07-2011 13:17:22
Wat nou als ik je vertel dat bij mijn banden continue op 2,9 bar en 3,2 bar rijden er gelijkmatige slijtage over het gehele loopvlak plaatsvindt?
Dit betekent dat de vervorming verwaarloosbaar is (bij mijn 45 serie banden). ik nooit hard door een bocht ga.

Sorry hoor, maar ik kreeg ze bij mijn R aan de buitenkanten volledig kaal terwijl er middenop nog profiel zat. En ja, dat ding was goed uitgelijnd ;)
FF leuk, dan heb je ze dus te zacht opgepompt ;D ;D

;D ;D

NinaPaul

Citaat van: KIM op 22-07-2011 13:17:22
Citaat van: NinaPaul op 22-07-2011 09:28:41
Citaat van: KIM op 22-07-2011 07:42:03
De bandenspanning heeft op een moderne band vrijwel geen invloed meer op de vorm van de band.
Natuurlijk maakt de bandenspanning in de racerij wel uit, maar daar gaat de winst ook in tienden van seconden zitten op een rondje van 2km.

Qua rijgedrag zullen we met onze auto's het verschil in grip echt niet merken zolang je de bandenspanning binnen de fabrieksopgaven houdt. Enige verschil dat je zult merken is het verminderde comfort, naarmate de spanning hoger wordt.
Voordeel van een hoge bandenspanning is, dat je meer ruimte hebt om spanning te verliezen voor ze te zacht worden.

Zelfreinigend door lagere bandenspanning? Sorry hoor, maar dat wil er bij mij echt niet in. Of je moet bedoelen dat je met 0,5 bar wilt gaan rijden...

Moderne band? zoiets uit de 35 serie? hoe minder wang, hoe minder deze kan vervormen.
Hoe je het ook went of keert een band vervormt tijdens het rijden of het nu een nieuwe, oude, motor, auto, vrachtwagen, etc band is.

Spanning maakt weldegelijk uit, in welke mate je dat merkt hangt af van hoe je met de auto omgaat.
Van extra liter benzine tot hogere topsnelheid in de bochten, van snelle/slechte slijtage tot minder comfort.

Ik zeg niet dat ze (de banden) ineens zelf reinigend zijn...... Ik zeg dat de zelfreinigende eigenschap van de band (die dus al aanwezig is, winterbanden/sneeuwbanden worden nu eenmaal hierop gemaakt) verbeterd.

zoals ik al zei: "common sence" geen lege banden verhalen...

Wat nou als ik je vertel dat bij mijn banden continue op 2,9 bar en 3,2 bar rijden er gelijkmatige slijtage over het gehele loopvlak plaatsvindt?
Dit betekent dat de vervorming verwaarloosbaar is (bij mijn 45 serie banden).
Ja natuurlijk vervormt een band bij bochten, maar daar heeft de druk in de band verder weinig invloed op.

Dat zelfreiniging verbetert zou alleen kunnen plaatsvinden bij duidelijk waarneembare vervoming (want dan gaan de lamellen verder open staan) en, zoals gezegd, die vindt nagenoeg niet plaats bij drukvariaties tussen 2,2 bar naar 3,2 bar. Waar haal jij deze info vandaan?

Lege banden verhaal? Ik had het over bandendruk binnen de toleranties die de fabriek opgeeft.

Jij hebt het enkel over de breedte van het loopvlak en niet over de lengte.

Wat jij (menselijk ook) niet ziet is er niet, duidelijk.

Ga hier mijn tijd dan ook niet verder aan verspillen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

JvW

Citaat van: Taranis op 22-07-2011 15:42:13
Citaat van: Dirk342 op 22-07-2011 14:53:02
Citaat van: Taranis op 22-07-2011 13:23:03
Citaat van: KIM op 22-07-2011 13:17:22
Wat nou als ik je vertel dat bij mijn banden continue op 2,9 bar en 3,2 bar rijden er gelijkmatige slijtage over het gehele loopvlak plaatsvindt?
Dit betekent dat de vervorming verwaarloosbaar is (bij mijn 45 serie banden). ik nooit hard door een bocht ga.

Sorry hoor, maar ik kreeg ze bij mijn R aan de buitenkanten volledig kaal terwijl er middenop nog profiel zat. En ja, dat ding was goed uitgelijnd ;)
FF leuk, dan heb je ze dus te zacht opgepompt ;D ;D

;D ;D

Dat kaal worden aan de buitenkanten ligt volgens mij niet aan je bandenspanning, maar aan al die achterlijke rotondes op de route naar je werk...
Ik kwam er pas achter dat zelfs mijn roffel dat presteert (een 10V).

Taranis

Citaat van: JvW op 11-11-2011 11:40:58
Dat kaal worden aan de buitenkanten ligt volgens mij niet aan je bandenspanning, maar aan al die achterlijke rotondes op de route naar je werk...
Ik kwam er pas achter dat zelfs mijn roffel dat presteert (een 10V).

Het heeft volgens mij wel iets te maken met het onderstel van de 850/x70, de XC heeft er geen last van ondanks de veel hogere banden (die dus theoretisch meer zouden vervormen). De bandenspanning verschilt ook niet echt, de R had ik ook op 2,8 atmosfeer, de XC 2,9 voor en 3,0 achter dacht ik.

Niettemin zijn die rotondes met het camber verkeerd om inderdaad een crime voor je banden ja. Momenteel zijn m'n banden een eind versleten en krijg ik 'm zelfs op droog wegdek aan het uitbreken :eusa_whistle:

volvo fan

Ik rij een S70R met originele 17inch wielen altijd rondom met 2.4bar (Bridgestone Potenza).

Voor deze opstelling is dat (voor mij) gewoon dé juiste bandenspanning. ;)

Jack v

Citaat van: volvo fan op 04-03-2012 10:09:23
Ik rij een S70R met originele 17inch wielen altijd rondom met 2.4bar (Bridgestone Potenza).

Voor deze opstelling is dat (voor mij) gewoon dé juiste bandenspanning. ;)
zou ze toch meer richting 2.8/2.9 bar brengen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Volvoboy

#114
Citaat van: Jack v op 04-03-2012 10:22:57
Citaat van: volvo fan op 04-03-2012 10:09:23
Ik rij een S70R met originele 17inch wielen altijd rondom met 2.4bar (Bridgestone Potenza).

Voor deze opstelling is dat (voor mij) gewoon dé juiste bandenspanning. ;)
zou ze toch meer richting 2.8/2.9 bar brengen.

+ 1. Als ik met m'n vader banden ga oppompen zet ik ze meestal 2.6/2.7 bar.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

ulkeman

ik heb er altijd 2,6 in zitten.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

NinaPaul

rij met 2,1 voor en 2,0 achter, originele 15"
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Volvoboy

Citaat van: NinaPaul op 04-03-2012 15:38:07
rij met 2,1 voor en 2,0 achter, originele 15"

Dat vind ik wel een beetje heel zacht :o
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

grijzev70tdi

Citaat van: ulkeman op 04-03-2012 15:23:31
ik heb er altijd 2,6 in zitten.

Hier beide auto´s 2,5 bar
Grolsch, het klinkt al lekkerder

NinaPaul

Citaat van: The Volvoboy op 04-03-2012 17:42:01
Citaat van: NinaPaul op 04-03-2012 15:38:07
rij met 2,1 voor en 2,0 achter, originele 15"

Dat vind ik wel een beetje heel zacht :o

voorgeschreven door Volvo zelf :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz