De trouwe blauwe (850 GLT alter 1)...Einde oefening, warmloper...

Gestart door ZC3rr0r, 01-02-2013 11:55:54

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

ZC3rr0r

De bobine die eruit kwam was in principe nog in orde, ik heb hem alleen vervangen omdat ik voor een appel en een ei een nieuwe had gevonden.

Ik zal niet ontkennen dat een nieuwe bobine helpt, maar het leeuwendeel van de vermogenstoename schrijf ik zelf toe aan het vervangen van het filter. Toen ik recent mijn stationairissue had opgelost, door het aanpassen van de thermostaat zodat alleen de warme lucht toevoer werd gebruikt, merkte ik duidelijk een vermogensverlies.

Dat verlies is nu met het andere filter helemaal weg, dus ik gooi het (for now) even daarop.
Zou natuurlijk wel een gave test zijn om te kijken of ik nu ook betere prestaties heb met het standaard filterhuis, maar dat laat ik liever even voor wat het is.

Sbv

ZC3rr0r

Oh hey, dat is idd ook een optie.

Gaan we van de week eens proberen :)

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

ZC3rr0r

Heel goed!

Zoals bekend had ik verleden week een konische luchtfilter geplaatst en uit eeen plaat aluminium een hitteschild gebouwd.
Je kent ze wel, modelletje: Overal te koop, eenvoudig, maar het werkt.
Zo zag dat er bij mij uit:

Die setup heeft ook wat nadelen, want je kunt de luchtstroom aan de bovenkant van het filter niet sturen. Hierdoor moet je de rand van de schotten zo hoog maken dat ze bij gesloten motorkap tegen de motorkapbekleding aansluiten om ervoor te zorgen dat het filter geen warme lucht over het schot aanzuigt aan de bovenkant.

Dit vond ik niet echt mooi en het zorgt er ook voor dat je aardig zo af en toe wat geweld moet gebruiken om de motorkap te sluiten.

Tijd voor een betere oplossing dus.

Geïnspireerd door de behuizing van Green Filter en de BMC CDA airbox heb ik besloten een aanzuigtrechter te bouwen voor het filter, zodat ik kan sturen waar het filter zijn lucht vandaan haalt.
Helaas heb je voor zoiets toch net ff wat gesofisticeerde gereedschap (lees: Lasapparaat) nodig als wat ik heb, dus ik heb stad en land afgezocht naar iets van het juiste materiaal (RVS of aluminium) en de juiste afmetingen om te verbouwen tot behuizing.

En, alsof het zo bedoeld was, bleek nu net Ikea zoiets te leveren. Zweeds meets Zweeds dus, of zoals ik het liefkozend genaamd heb: Een VolKea oplossing.

De Lilleholmen RVS prullebakken van Ikea hebben namelijk niet alleen de afmetingen die ik zocht, maar zijn ook al gelijk netjes afgewerkt met een rubberprofiel aan de bovenkant, waardoor het zo simpel is als een paar gaten in de bodem zagen (en afwerken met rubberprofiel, anders heb je kans dat je bekabeling het moet bekopen met zijn leven), een paar gaatjes maken om de regelaar van het motorvacuüm op vast te zetten, en met behulp van een paar alu profielen en twee draadeinden een stellage te maken om dit gehaal niet alleen netjes te kunnen monteren, maar ook de hoogte variabel in te stellen.

Zo gezegd, zo gefröbeld. Een hele hoop meten, nog meer meten, zagen, boren, testen en aanpassen later ziet het resultaat er als volgt uit:

De oplossing werkt nochthans perfect en het geluid is iets beschaafder geworden. Ook als de stationairfan aanspringt slaat de auto niet af (een kwaaltje wat ik in het verleden heb gehad ivm een verdamper LPG installatie), en het vermogen is zelfs nog licht toegenomen ten opzichte van de vorige oplossing omdat ik nu koude lucht kan aanvoeren aan de voorkant van het filter.

Ga er mogelijk nog wat mee tweaken in de toekomst, maar voorlopig ben ik heel happy met mijn Ikea tuning ;)

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

ZC3rr0r

Citaat van: Marc O. op 05-05-2013 12:30:23
Ziet er best gaaf uit eigenlijk :D

Vond ik ook, en de kosten lach je je helemaal zot om:

14 euro voor de prullebak
5 euro voor de profielen
2 euro voor de draadeinden

En dan nog een euro of 5 voor los spul zoals moertjes en slangenklemmen.

Incl het filter dat ik voor 25 euro van Bouke over heb genomen kom ik voor mijn Ikea tuning op het grandioze bedrag van 51 euro.
Voor dergelijk geld heb ik er ook geen buikpijn van als ik het over een tijdje er toch weer allemaal uit zou moeten slopen.

KIM

razorx

Ik vind dit een heel leuke creatieve oplossing!  :eusa_clap:

UserID6342

ZC3rr0r

Dank voor alle vriendelijke feedback  ;D

Als er behoefte aan is dan geef ik wel een keer een workshopje maak ik wel een how-to ofzo :) :P

ZC3rr0r

Bedank me nu trouwens wel dat ik mijn belofte om mijn roffel zoveel mogelijk origineel alter-1 te houden heb gebroken...
Sorry lieve kijkbuiskindertjes :(

henry classic v70

Ziet eruit alsof het zo uit een sjieke tuningsshop komt, uitstekend bedachte oplossing :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

SnoobyDoo

Richie: All right! Take it easy you bitch! I mean, Your Bitchness..I mean Lady Bitch of, oh God Eddie, what do you call them? Eddie: Jugs, what do you call em?