Slangetjes wastegate/turbodrukmeter/ 1 loze slang?

Gestart door Paulusss, 02-02-2013 00:02:53

Vorige topic - Volgende topic

Paulusss

Goedenavond allemaal,

Van de week een andere T5 2.3 gekocht van 1996, een oud bekende hier van het forum!
Nu was ik even een en ander aan het nalopen net en viel mij het volgende op:

Er loopt 1 slangetje van de wastegate naar een "sensor?" en vanaf daar gaat er 1 naar binnen toe, waarschijnlijk voor de extra turbodrukmeter en er hangt ook nog een slangetje die is verder nergens op aangesloten.

Nu vroeg ik me af, is dat een druksensor voor de computer? en waar zou dat 3e slangetje heen moeten gaan? het is de middelste aansluiting op die sensor.

Was aan het zoeken naar een mogelijk turbodruk verlies, vandaar de vraag.

Groet Paul

UserID6342

TCV heeft 3 aansluitingen origineel bij een 850.  Geel op de wastegate, Rood op de onderkant turbo (onder je inlaatbuis) en blauw op de inlaatbuis zelf.  Verder zit hij nergens op aangesloten.  Je turbodrukmeter hoort op het inlaatspruitstuk te zitten, achter je gasklephuis.  Dus of op het zg 'kerstboompje' maar liever onder de aansluiting voor het vacuüm van je rembekrachtiger.

elianmars

Volgens mij is de sensor die je bedoelt, de tcv. Turbo Control Valve. Daar horen drie slangetjes op aangesloten te zijn.

1 slangetje naar de turbo (dumpvalve), 1 slangetje naar de wastegate en 1 slangetje naar de luchtslang tussen luchtfilterhuis en turbo.

Edit: In de tijd dat ik aan het zoeken was naar een afbeelding heeft Dirk hetzelfde gepost  ;D

Paulusss

Thanks!  het blauwe slangetje zit nergens op bij mij een hangt dus dus, zo eens even kijken.
ik heb wel een 16t erop maar neem aan dat niet uitmaakt?

Groeten Paul

elianmars

Aansluitingen gelden voor alle types turbo.

Paulusss

Gevonden, het was het slangetje wat op de inlaatbuis hoorde te zitten. Bedankt voor de verduidelijking! :-)

elianmars

Citaat van: Paulusss op 02-02-2013 14:55:34
Gevonden, het was het slangetje wat op de inlaatbuis hoorde te zitten. Bedankt voor de verduidelijking! :-)

Alleen jammer dat 't niet echt zal helpen wat betreft je mogelijke turbodrukverlies  :-\

Paulusss

Citaat van: elianmars op 02-02-2013 20:43:20
Citaat van: Paulusss op 02-02-2013 14:55:34

Alleen jammer dat 't niet echt zal helpen wat betreft je mogelijke turbodrukverlies  :-\

Nee inderdaad! maakte geen verschil maar het slangetje is terecht :-) het druk verlies ook trouwens. Was in de veronderstelling dat de turbodruk alleen in 1e versnelling minder was. maar blijkbaar dus ook in de 2e!
Vanaf de 3e versnelling geeft hij wel de verwachte 1,1 bar :-)

Paulusss

Is gechipt idd.
Standaard weet ik niet zeker, dacht 0,5 maar kan net zo goed 0,6 zijn :-)

freefall

Citaat van: elianmars op 02-02-2013 00:17:58
Volgens mij is de sensor die je bedoelt, de tcv. Turbo Control Valve. Daar horen drie slangetjes op aangesloten te zijn.

1 slangetje naar de turbo (dumpvalve), 1 slangetje naar de wastegate en 1 slangetje naar de luchtslang tussen luchtfilterhuis en turbo.

http://www.familie-verweij.nl/diverse/tcv%20850.jpg

Edit: In de tijd dat ik aan het zoeken was naar een afbeelding heeft Dirk hetzelfde gepost  ;D

even afstoffen...

net even onder de motorkap gekeken, gewoon ter controle. daar zag ik de rode slang loshangen. waar hoort die op aangesloten te zitten? Ik dacht op de inlaat buis, maar zeker weten doe ik het niet
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Miyel

Volgens mij op het kerstboompje of een kleine nippel daar onder, achter de gasklep op het inlaatspruitstuk.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

freefall

Daar heeft de slang wel de lengte voor. Zal zometeen eens kijken. Heb al ondgespookt op het internet, maar krijg daar geen duidelijke fotos of schemas.
i beun, therefore i am

Miyel

Het is de slang van de blow off valve, deze moet achter de gasklep zitten. Zodra deze dicht gaat, wordt de overdruk opeens onderdruk en stuurt de blowoff open. Hiermee voorkom je plotselinge drukopbouw in je intercooler circuit en blijft de turbo nog makkelijk nadraaien. Hierdoor pakt hij bij opnieuw gas geven weer soepeler op.
Nu zou je dus ook een vacuumlek moeten hebben, loopt de auto dan niet beroerd?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

freefall

Nee, auto loopt als een zonnetje, kan ook niet zeggen dat ik paarden mis. Maar wie weet sta ik straks met een hele grote glimlach als blijkt dat er meer leven in zit. Ga binnenkort toch het hele vacuumtraject vervangen door nieuwe slangen. Maar wil wel zeker weten dat alles goed zit.
i beun, therefore i am

Weffers7

Weet iemand of de gekleurde slangen 4 of 5 mm zijn?