van Saab naar Volvo

Gestart door ted raket, 12-10-2004 21:54:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ted raket

Hallo,
Al 5 jaar rijdt ik inmiddels in een volvo 850 GLT uit 92. Hiervoor had ik een Saab 900 T8. Hier heb ik met veel plezier in gereden en aan gesleuteld. Gezien het jaar waarin deze auto oorspronkelijk is ontwikkeld waren de prestaties zowel motorisch als rijtechnisch fenominaal. De keuze voor de 850 was op basis van veiligheid, betrouwbaarheid en prijs. En voor mij moest het weer een zweed worden. Het nieuwe model Saab lag mij niet zo.
Tot op heden geen spijt van gehad. Verbruik is eigenlijk zeer laag voor een 2,5 l. Onderhoud doe ik allemaal zelf. Wat ik een beetje jammer vind van dit forum is dat zodra je over tuning van een GLT begint, iedereen gelijk begint te roepen; "koop maar een Turbo". Terwijl aanpassingen de driveablity en gasresponse behoorlijk kunnen beinvloeden. Niet iedereen is  op zoek naar PK's

Geplande acties op onderhoud gebied:
Olieafscheider schoonmaken,
motorolie flushen en vervangen door valvoline 5w40 syntheet.
Syntheet heeft voordeel hogere filmsterkte bij gelijke dikte
verder niet onbelangrijk heb je minder last van damp scheelt een hoop rotzooi en olieverbruik.

groetjes

Amieke850

Hoi! :D
Opnieuw een 'oorspronkelijke' 850 van de partij!
Leuk!

ed

Citaat van: ted op 12-10-2004 21:54:47
Wat ik een beetje jammer vind van dit forum is dat zodra je over tuning van een GLT begint, iedereen gelijk begint te roepen; "koop maar een Turbo". Terwijl aanpassingen de driveablity en gasresponse behoorlijk kunnen beinvloeden. Niet iedereen is  op zoek naar PK's

Hier ben ik het helemaal mee eens. De meesten echter zijn op zoek naar vele PK's, en als de tuner maar een winst van 8 pk beloofd haken de meesten af. Dat je daar echter een veel prettiger auto voor terug krijgt vergeten de meesten.
Overigens zijn er wel een hoop professionele tegenstanders van het tunen van een 850 waaronder Rica.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ted raket

Van mijn Saab heb ik toen de ontstekingscurve verandert. 5° meer voortontsteking bij deellast, dit resulteerde in een sneller aanspringende turbo. Ook het brandstofverbruik werdt er lager van.
Geen PK winst alleen wel een veel fijner rijdende auto.
Kijk maar naar Alfa's geen PK kanonnen maar wel vlotte wagens.

jasperi

tsja, alfa's zijn best leuk hoor, een vriend rijd in z'n 3e alfa ondertussen en heeft nu de 2.0 ts 156, gekieteld en al en ik verveel me dood in die bak. Tis toch echt wat anders dan in mijn eigen auto.....je zit maar te wachten tot er iets gebeurd......effe wachte nog....nog effe wachte......je kan blijven wachten, er gebeurt niet veel in zo'n alfa als je een turbo gewend bent.......
Maar het neemt niet weg dat je driveability etc. wel kunt verbeteren natuurlijk, met alle respect.


BobaFett

Welkom op het forum Ted.

Laat je door de "snelle" roffelaars hier niet van de wijs brengen. Niet iedereen gaat voor snel-sneller-snelst... er zijn er ook die van hun 850/x70 genieten zoals hij/zij is...  ;)

Veel plezier en veilige kilometers toegwenst !!

mathh

welkom Ted, het enige voordeel wat de snelle jongens hebben is beter zicht...... ze rijden vooraan in de file  ;)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

BartT5R

Citaat van: mathh op 13-10-2004 13:48:54
welkom Ted, het enige voordeel wat de snelle jongens hebben is beter zicht...... ze rijden vooraan in de file  ;)

Dan rijden ze dus traag? ;D ;D ;D

Anders krijgen we geen file ;)

Maar verder,
welkom op het forum en veel plezier hier.

Bart
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

The Saint

Hoi Ted, welkom op het forum.

Hoezo dat je je (pas) na 5 jaar Volvobezit op het forum meldt?

Wat het tunen betreft: Uiteraard bepaalt een meerderheid niet wat goed of slecht is, iedereen moet lekker met z'n auto doen waar ie zin in heeft!
No shirt no shoes, no pinball

ted raket

Toen ik m'n Saab had was ik erg actief ook op internet. Ik heb toen ook de nederlandse saab mailinglist/forum opgezet op Yahoo. Nadat ik de Volvo had gekocht viel er eigenlijk weinig te sleutelen. Geen kleppen meer stellen, olie om de 15000 ipv 10000, bougies die 45000 meegaan ipv 20000 etc.
Pas dit jaar waren er een aantal grotere klussen en ben ik gaan zoeken op internet en zodoende hier terechtgekomen.

mathh

Citaat van: ted op 13-10-2004 19:53:25
Toen ik m'n Saab had was ik erg actief ook op internet. Ik heb toen ook de nederlandse saab mailinglist/forum opgezet op Yahoo. Nadat ik de Volvo had gekocht viel er eigenlijk weinig te sleutelen. Geen kleppen meer stellen, olie om de 15000 ipv 10000, bougies die 45000 meegaan ipv 20000 etc.
Pas dit jaar waren er een aantal grotere klussen en ben ik gaan zoeken op internet en zodoende hier terechtgekomen.

tsja, dat is natuurlijk echt vervelend als je niets meer te sleutelen hebt  :o
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Frank66

Hoi Ted, ook ik ben van een hele mooie rode t8 coupe naar een 850 glt gegaan, in het begin miste ik ik de giga duw in m'n rug van m'n turbotje, en het lijkt ofdat "dikke duitse bakken"een stuk eerder aan de kant gaan wanneer ze een 900 turbo achter zich hebben dan wanneer er een donkergroene "stationcar"achter ze zit te duwen maar ik zou nu niets anders meer willen dan m'n 850 glt, genoeg pk's en heerlijk sturen, ook na 342000 km, gr. Frank  
+ donkerblauwe amazone 4-deurs 1967