Koelvloeistof temp hoger dan meter aangeeft? 850R 2.0

Gestart door herbe777, 17-02-2013 21:25:25

Vorige topic - Volgende topic

herbe777

Ik krijg de indruk dat mijn koelvloeistof warmer is dan mijn meter doet vermoeden.
Weet iemand of ik de werkelijke temperatuur kan uitlezen via bijv de obd?

grijzev70tdi

Hoe krijg je die indruk? Met de vinger in de KVS gezeten?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

herbe777

Nee, bij rijden in een file begint de auto een beetje te stinken.
En afgelopen wintersport ben ik lekker sportief de berg opgereden. Toen ik boven kwam, stonk de auto ook een beetje.
Bij openen van de motorkap stroomde het kvs-reservoir een beetje over terwijl de temperatuurmeter gewoon op 3 uur stond.
Ik heb verder geen grote problemen maar twijfel ook of de ventilator wel altijd inschakeld.
Misschien toch een temperatuurschakelaar?
Ik weet niet hoe de ventilator wordt geschakeld. Is dit via de ecu of via een temperatuurschakelaar in de kop?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

herbe777

Citaat van: Jack v op 18-02-2013 16:45:56
beide
Dit snap ik niet. Dus de ecu schakeld de ventilator en een aparte schakelaar in de kop?

thuur

Citaat van: herbe777 op 18-02-2013 21:58:13
Citaat van: Jack v op 18-02-2013 16:45:56
beide
Dit snap ik niet. Dus de ecu schakeld de ventilator en een aparte schakelaar in de kop?

In de kop zit een sensor. Op basis van die informatie (of het gebrek hiervan) schakelt de ECU de fan in. Deze schakeling zit permanent aangesloten.

@TS: dat de meter niet heeft bewogen betekent dat de kokende vloeistof nog binnen de marges is gevallen, e.g. je mag geen vervolgschade verwachten. Feit dat het heeft gekookt is nathuurlijk wel een duidelijke indicatie dat er iets mis is! Begin met het controleren op lekkages (dop en tankje zijn altijd verdacht), controleer de werking van de fan en vervang de thermostaat + sensor als je geen duidelijk defect hebt gevonden.

Gr ;)

herbe777

Bedankt Thuur,

Als ik op het ventilatorrelais meet, dan meet ik een duidelijke schakeling van eerst stand 1 en enige tijd later stand 2.
Dus de aansturing is ok.
Mijn ventilator slaat dan ook gewoon aan.  Maar ik vermoed dat dit te laat is. Ik zal der sensor en de thermostaat binnenkort vervangen.