Kachelmotor met kuren

Gestart door Midicijnman, 13-02-2013 16:15:32

Vorige topic - Volgende topic

Midicijnman

Mijn V702.5T uit 1997op LPi heeft een probleem met de kachelmotor. Het eerste dat mij opviel was een vreemd, brommend geluid. Dat was een poosje geleden en verdween vanzelf weer nadat ik de aanjager een paar keer aan en uit had gezet. Sinds gisteren maakt hij weer dat geluid. Het leek eerst alsof hij reageerde op het gaspedaal. Maar later werd het meer een soort afremmen van de kachelmotor. Als ik hem nu aanzet, blaast hij even een paar seconden normaal en daarna 'kachelt' het toerental helemaal in elkaar. Er knipperen geen lichtjes van de airco. Ik heb de blower nu maar uitgezet...

Ik heb het forum doorgespit en ik heb zoveel gelezen over kachels, dat ik het nu helemaal niet meer weet.
Dus: wie kan mij helpen?

Zomer

Waarschijnlijk je kachelweerstand (Op de sloop voor rond de €25 te krijgen).  Als hiermee iets mis is dan gebeurden er rare dingen. Je moet echter wel uitsluiten dat de kachelmotor niet versleten is (Bosch 0130111134 motor met koolborstels) anders gaat de 'nieuwe' weerstand  zo weer kapot. Testen door bv. een kabeltje van de accu rechtstreeks aan te sluiten en kijken of ie normaal draaid. Je kan ook het vermogen van de kachelmotor(van 200W) meten. Deze moet volgens mij zo rond de 20A liggen.  Het probleem met mijn kachelmotor was dat deze te langzaam draaide. Uiteindelijk bleek het alleen de weerstand te zijn. Sloop weerstand er in en prima draaien. Ik heb uiteraard wel de ventilator met motor er uit gehaald en ondanks dat deze soepel draaide toch de lagertjes nog even geolied zoals aanbevolen door het forum.
Verklaart nog niet het brommende geluid van de kachel motor van je. Ik neem aan dat de recirculatieklep niet dicht zit?